Ajankohtaista
Kerhot
Syksyn 2023 kerhot
Ilmoittautuminen kerhoihin alkaa kesäkuun alussa.
Kerhotarjonta
Lähikerhot Kumpulassa
- Lasten ohjelmointikerho aloittelijoille(2.–4. luokan aloittaville): tiistaisin kello 16.30–18.00, 5.9.–5.12. (12 kerhokertaa, kerho tauolla 17.10. ja 24.10. - 150€)
- Lasten ohjelmointikerho edistyneille(2.–6. luokan aloittaville): maanantaisin kello 16.30–18.00, 4.9.–4.12. (12 kerhokertaa, kerho tauolla 16.10. ja 23.10. - 150€)
- Python-ohjelmointikerho aloittelijoille(6.–9. luokan aloittaville): torstaisin kello 16.00–18.00, 7.9.–7.12. (12 kerhokertaa, kerho tauolla 19.10. ja 26.10. - 170€)
Etäkerhot
- Lasten ohjelmointikerho aloittelijoille(2.–4. luokan aloittaville): torstaisin kello 17.30–19.00, 7.9.–7.12. (12 kerhokertaa, kerho tauolla 19.10. ja 26.10. - 150€)
- Lasten ohjelmointikerho aloittelijoille(2.–4. luokan aloittaville): tiistaisin kello 17.30–19.00, 5.9.–5.12. (12 kerhokertaa, kerho tauolla 17.10. ja 24.10. - 150€)
- Lasten ohjelmointikerho edistyneille(2.–6. luokan aloittaville): tiistaisin kello 15.30–17.00, 5.9.–5.12. (12 kerhokertaa, kerho tauolla 17.10. ja 24.10. - 150€)
- Ohjelmointikerho edistyneille(6.–9. luokan aloittaville): keskiviikkoisin kello 16.30–18.30, 6.9.–13.12. (12 kerhokertaa, kerho tauolla 18.10., 25.10. ja 6.12. - 170€)
Maksaminen ja ilmoittautumisen peruuttaminen
Maksu tapahtuu ilmoittautumisen yhteydessä. Maksamalla hyväksyt peruutusehdot. Maksut maksetaan luottokortilla, mobiilimaksulla (MobilePay, Siirto) tai verkkopankkimaksuna (suomalaiset pankit). Maksut suoritetaan Verifone Finland Oy:n BlueCommerce-verkkosivuston kautta.
Ota yhteyttä linkki-kerhot@cs.helsinki.fi, mikäli tarvitset laskun kerhomaksua varten.
Ilmainen kokeilukerta
Osassa kerhoista voi osallistua ilmaiselle kokeilukerralle. Ilmoittautuminen tehdään erillisellä lomakkeella. Lomake aukeaa samaan aikaan kuin kerhoilmoittautuminen. Kokeilukerta on kerhon ensimmäinen tapaamiskerta. Kokeilukerralle osallistuminen ei takaa paikkaa kerhossa, jos kerhon osallistujamäärä ylittyy. Tällaisessa tapauksessa varsinaiset ilmoittautujat ovat etusijalla.
Kerhojen ikäsuosituksista
Kerhojemme ikäsuositukset ovat koulun luokka-asteisiin pohjautuvia. Jos osallistuja on tulossa uutena Linkin kerhoihin tai vaihtamassa kerhoa, eivätkä ikäryhmät näytä sopivan, ota yhteyttä - suosituksista voidaan tarvittaessa joustaa. Myös jos mietit vielä sopivaa kerhoa tai haluat toivoa jotakin erityistä kerhoa Linkin valikoimaan, lähetä meille viestiä osoitteeseen linkki-kerhot@cs.helsinki.fi. Kannattaa tutustua myös kerhojen lyhyisiin kuvauksiin.
Kerhoissa tarvittavat laitteistot ja sovellukset
Kumpulassa kokoontuvat kerhot käyttävät yliopiston laitteistoa, joten omaa konetta ei tarvita. Halutessaan oman kannettavan voi kuitenkin ottaa mukaan - erityisesti tekstipohjaisen ohjelmoinnin kerhossa on hyödyllistä, että ohjelmointiin tarvittavat ohjelmistot asentaa omalle koneelle.
Etänä tapahtuvaan ohjelmointikerhoon osallistumiseen tarvitaan toimiva tietokone ja internet-yhteys. Kuulokkeet ja web-kamera ovat myös hyödyllisiä.
Ohjelmointia varten täytyy yleensä asentaa ohjelmointiympäristö sekä valitun ohjelmointikielen tuki omalle koneelle etukäteen. Katso ohjeet alta. Ohjelmointikerhoissa ohjelmoidaan Scratch-, Python- ja Java-ohjelmointikielillä.
- Scratchia varten ei tarvitse asentaa mitään, vaan ohjelmointi tapahtuu selaimessa. Tee kuitenkin tunnukset Scratchiin ennen kerhon alkua, jos haluat että kerhossa tehdyt pelit tallentuvat tunnuksille. Tunnukset voi luoda Scratchin kotisivuilla.
- Pythonia varten suosittelemme asentamaan Visual Studio Code -ohjelmointiympäristön. Kattavat ohjeet sen asennukseen löytyvät mooc.fi-sivuilta.
- Javaa varten suosittelemme asentamaan Netbeans-ohjelmointiympäristön, tai sen Helsingin yliopiston version eli Tmcbeansin, jota käytetään yliopiston MOOC-kursseilla. Kattavat ohjeet sen asennukseen löytyvät mooc.fi-sivuilta. Javaa varten voi käyttää myös Visual Studio Code-ohjelmointiympäristöä.
Tervetuloa kerhoon!
TULOSSA
Algoritmikerho
Algoritmikerho on tekstiohjelmoinnin alkeet jo osaaville henkilöille, jotka ovat kiinnostuneita ohjelmoinnista, matematiikasta ja algoritmeista. Kerho jatkuu keväällä 2023. Siitä lisää tietoa myöhemmin.
Montessorikoululla
Järjestämme ohjelmointikerhoja keväällä 2023 Helsingin Montessorikoululla koulun oppilaille.
Ohjelmointikerhot sopivat kaikille peleistä, koodauksesta ja luonnontieteistä kiinnostuneille. Kevään ohjelmassa on kolme eri kerhoa. Kerhovalintaa pohtiessasi voit myös ottaa yhteyttä Jenna Tuomiseen: jenna.tuominen@cs.helsinki.fi, 050-4480083
Kerhokerroille on mahdollista osallistua myös etänä mm. sairastumisen vuoksi tai kerholaisen sitä toivoessa. Jos kerho-ohjaaja sairastuu, saatamme joutua siirtämään kerhokertoja. Näistä siirroista ilmoitamme sähköpostitse tai kiireellisissä tapauksissa tekstiviestitse.
Olethan yhteydessä sähköpostitse tai puhelimitse, jos ostat vahingossa väärän kerhon.
Pienin osallistujamäärä, jolla kerhot toteutuvat on 4 osallistujaa.
1) Vesikoiden ohjelmointipesä ke klo 14:00-15:00
Kerho on tarkoitettu syksyllä vesikoiden/aloittelijoiden ohjelmointipesään osallistuneille.
Kerhossa tehdään animaatioita, efektejä ja pieniä pelejä pääosin visuaalisen ohjelmoinnin Scratch-työkalulla. Kerhossa tutustutaan ohjelmoinnin kautta kevyesti myös muihin luonnontieteisiin ja kerholaisilla on mahdollisuus vaikuttaa toiveillaan kerhon sisältöön. Saatamme käyttää kerhossa välillä myös ohjelmoitavaa Botley-robottia.
Kerho alkaa ke 18.1. ja päättyy ke 3.5. Kerhokertoja on yhteensä 14 kpl. Kerho on tauolla 22.2. (hiihtoloma) ja 8.3. (yliopiston tenttiviikko).
Kerhon hinta: 130 € (sis. ALV 24 %) (14 kerhokertaa à 1 h)
2) Naalien ohjelmointipesä ti klo 14:00-15:00
Kerho on tarkoitettu syksyllä naalien ohjelmointipesään (tai pandakarhujen ohjelmointiluolaan) osallistuneille.
Kerhossa tehdään animaatioita, efektejä ja pelejä pääosin visuaalisen ohjelmoinnin Scratch-työkalulla. Edistyneimmät kerholaiset voivat ohjelmoida halutessaan myös Pythonilla. Kerhossa tutustutaan ohjelmoinnin kautta kevyesti myös muihin luonnontieteisiin ja kerholaisilla on mahdollisuus vaikuttaa toiveillaan kerhon sisältöön. Saatamme käyttää kerhossa välillä myös ohjelmoitavia robotteja (Botley, Sphero).
Kerho alkaa ti 17.1. ja päättyy ti 9.5. Kerhokertoja on yhteensä 14 kpl. Kerho on tauolla 21.2. (hiihtoloma), 7.3. (yliopiston tenttiviikko) ja 11.4. (pääsiäinen).
Kerhon hinta: 130 € (sis. ALV 24 %) (14 kerhokertaa à 1 h)
3) Pandakarhujen ohjelmointiluola to klo 15:00-16:30
Kerho on tarkoitettu syksyllä pandakarhujen ohjelmointiluolaan (tai naalien ohjelmointipesään) osallistuneille.
Kerhossa tehdään animaatioita, pelejä ja projekteja pääosin visuaalisen ohjelmoinnin Scratch-työkalulla. Edistyneimmät kerholaiset voivat ohjelmoida halutessaan myös Pythonilla. Kerhossa tutustutaan ohjelmoinnin kautta kevyesti myös muihin luonnontieteisiin ja kerholaisilla on mahdollisuus vaikuttaa toiveillaan kerhon sisältöön. Saatamme käyttää kerhossa välillä myös ohjelmoitavia robotteja (Botley, Sphero).
Kerho alkaa to 19.1. ja päättyy to 11.5. Kerhokertoja on yhteensä 14 kpl. Kerho on tauolla 23.2. (hiihtoloma), 9.3. (yliopiston tenttiviikko) ja 6.4. (pääsiäinen).
Kerhon hinta: 160 € (sis. ALV 24 %) (14 kerhokertaa à 1,5 h)
Opintokäynnit Linkkiin keväällä 2023
Linkin opintokäynnit keväälle 2023 ovat nyt varattavissa! Valittavana on ohjelmointia joko Scratchilla tai Pythonilla sekä tutustustumista tekoälyyn. Opintokäynnille voi tulla joko paikan päälle Kumpulaan tai etäyhteyden avulla. Tervetuloa!
Lisätietoa vierailuista Tiedekasvatuksen sivuilla.
Juhlakirja
Linkin juhlakirja Ohjelmointia oppimassa julkaistiin Linkin 10-vuotisjuhlissa 15.12.2021 sekä painettuna että sähköisesti. Sähköinen versio on saatavilla oheisesta linkistä. Painetun kirjan voi tilata itselleen maksutta tällä lomakkeella.
Kirjassa esitellään tietojenkäsittelytieteen tiedekasvatuksen vaiheita Helsingin yliopistossa sekä muistellaan Linkin historiaa. Kirjan ovat kirjoittaneet Antti Laaksonen ja Veera Lupunen.
Järjestä Pulmaario-paja koululla tai kirjastolla
Pulmaario on 9 - 13 -vuotiaille lapsille suunnattu toiminnallista matematiikkaa ja ohjelmointia sisältävä valmis pajakokonaisuus, jonka ohjaajana voi toimia ilman aiempaa kokemusta teemoista. Järjestä oma pajasi Pulmaarion ohjaajan oppaan toimiviksi testatuilla ohjeilla! Opas on syntynyt Helmet-kirjastojen ja Helsingin yliopiston Tiedekasvatuksen yhteistyöhankkeen pohjalta.
Tuoreita tapahtumia
Majava-kilpailu
Ohjelmoinnillisen ajattelun Majava-kilpailu järjestetään 2022 marras-joulukuussa ma 14.11. - pe 2.12. verkossa. Kilpailussa on 5 sarjaa ikäluokkien mukaan, kattaen oppilaat alakoulun 2. luokasta lukioon asti. Lisätietoa Majava-kilpailun sivuilta.
Ohjelmoinnin ja tietotekniikan opetuksen seminaari 1.12.2022
Miten ohjelmointia voisi opettaa helposti ja hauskasti, pelillisyyttä hyödyntäen? Mitä muuta kouluissa tulisi opettaa tietokoneisiin liittyen – jos kouluissa olisi taas jonain päivänä tietokoneisiin liittyvä oma oppiaine, millaisia sisältöjä ja tavoitteita sillä pitäisi olla? Miten näitä sisältöjä voisi opettaa?
Helsingin yliopiston LUMA-tiedeluokka Linkki järjestää torstaina 1.12. kello 9–16 seminaarin, jossa pureudutaan tietokoneisiin liittyvien aiheiden opetukseen nyt ja tulevaisuudessa. Tule mukaan keskustelemaan ja saamaan konkreettisia ideoita opetuksen avuksi!
Paikka: Exactum (sali C222), Kumpulan kampus (Pietari Kalmin katu 5, 00560 Helsinki)
Aika: torstai 1.12.2022 kello 9–16
Ohjelma
9.00 Ilmoittautuminen
9.30 Päivän aloitus
10.00 Ohjelmointia helposti ja hauskasti
11.30 Lounas
12.30 Tietotekniikka-oppiaineen suunnittelua
14.00 Kahvitauko
14.30 Keskustelua tietotekniikka-oppiaineesta
15.45 Jatkovinkit
16.00 Lopetus
Ilmoittaudu mukaan viimeistään tiistaina 29.11.2022. Saat tarkemmat ohjeet sähköpostitse ennen seminaaria.
Seminaari on osallistujille maksuton (mukaan lukien lounas ja kahvi). Seminaari on tarkoitettu peruskoulun ja toisen asteen opettajille, opettajaksi opiskeleville sekä muille opetuksen parissa työskenteleville.
Taustaa: Valtakunnallisessa opetussuunnitelmassa oli 1980- ja 1990-luvuilla valinnainen oppiaine nimeltä tietotekniikka. Monella entisellä ja nykyisellä koululaisella on kokemusta atk-tunneista, vaikka sellaisia ei opetussuunnitelmien perusteissa mainitakaan. Tänään peruskouluissa opetetaan ohjelmointia, algoritmista ajattelua sekä tvt-taitoja. Lukion uuteen opetussuunnitelmaan taas kuuluu kurssi, jonka yksi keskeinen sisältö ovat algoritmit. Opetuksen tulevaisuus on avoin: kun perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita päivitetään todennäköisesti lähivuosina, olisiko sinne syytä lisätä uusi tietokoneisiin, ohjelmointiin ja muuhun sellaiseen liittyvä oppiaine?
Seminaari on osa Pythonia pelillisesti -hanketta, jossa kehitetään verkkoselaimessa toimivaa, maksutonta ja pelillisyyttä hyödyntävää ohjelmoinnin opetusmateriaalia. Tutustu pelin ensimmäiseen demoon täällä: tie.koodariksi.fi/peli. Hankkeen rahoittajia ovat Helsingin yliopiston matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta sekä tietojenkäsittelytieteen osasto.
Datatähden alkukilpailu (2022 syksy, 2023 kilpailu)
Lukion ja peruskoulun ohjelmointikilpailu Datatähden alkukilpailu järjestettiin verkossa 31.10.-13.11. Lisätietoa Datatähden sivuilta. Loppukilpailu järjestetään 21.1.2023 ja siihen kutsutaan alkukilpailun parhaat osallistujat.
Linkin historiailtamat 22.9.2022
Syksyn ensimmäisten iltamien aiheena ovat menneiden vuosikymmenten tietokoneet: Millaisia tietokoneet olivat vuosikymmeniä sitten? Miten tietokonetta ohjattiin, kun näyttöä tai hiirtä ei vielä ollut käytössä? Entä millaista oli ohjelmoida reikäkortteja käyttämällä? Tule kuulemaan menneistä ajoista ja ihastelemaan vanhoja ohjelmointivälineitä!
Mitä: Linkin iltamat, aiheena menneiden vuosikymmenten tietokoneet
Missä: Exactum, B222
Milloin: torstaina 22.9. klo 17–19
Kenelle: kaikille – olitpa aloittelija tai konkari
Iltamissa tutustutaan reikäkortti- ja reikänauhakoneisiin, joita käytettiin vuosikymmenten ajan ennen nykyisenkaltaisia tietokoneita. Ennakkotietoja tietokoneita tai ohjelmoinnista ei tarvita, mutta asiaan hieman perehtyneillekin illasta tulee antoisa. Iltamat järjestetään torstaina 22.9.2022 kello 17–19 Exactumin toisessa kerroksessa luokassa B222.
Tapahtuma on kaikille avoin eikä siihen ole ilmoittautumista. Tarjolla on myös pientä purtavaa ja juotavaa. Tervetuloa!
Linkin hakukoneiltamat 19.5.2022
Torstaina 19.5.2022 Linkki-tiedeluokkaan Exactumin toiseen kerrokseen kokoontui joukko hakukoneista kiinnostuneita tiedonnälkäisiä. Yliopistonlehtori Antti Laaksonen kertoi hakukoneiden historiasta, hakualgoritmeja harjoilteltiin ja osallistujat pääsivät myös suunnittelemaan omia hakukoneitaan. Innostuneesta vastaanotosta päätelleen tälle täytyy keksiä jatkoa...
Ohjelmointikerhot lukuvuonna 2021-2022
Linkki järjesti seuraavia ohjelmointikerhoja lukuvuonna 2021-2022
- Lasten ohjelmointikerho aloittelijoille (2.-4. luokan aloittaville): torstaisin kello 16:30 - 18:00
- Lasten ohjelmointikerho edistyneille (2.-6. luokan aloittaville): tiistaisin kello 16:30 - 18:00
- Ohjelmointikerho aloittelijoille: Python (suositellaan tietokoneen peruskäytön osaaville, noin 5. luokasta eteenpäin): keskiviikkoisin kello 16:00 - 18:00
- Ohjelmointikerho edistyneille (6.-9. luokan aloittaville ja lukiolaisille): keskiviikkoisin kello 16:30 - 18:30
Linkki 10 vuotta
Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen tiedeluokka Linkki juhli 10-vuotista taivaltaan keskiviikkona 15.12.2021 kello 15 alkaen. Juhla järjestettiin Zoom-tapahtumana.
Juhlaohjelma alkoi maljan nostolla kello 15.30, ja sisälsi mm. puheita, musiikkia sekä Linkin juhlakirjan ja uuden logon julkistus. Varsinaisen ohjelmaosuuden jälkeen moni jäi vielä muistelemaan Linkin ensimmäistä kymmentä vuotta.
Tervehdyksiä ja onnitteluja löytyy Flinga-taululta: https://flinga.fi/s/FXEWP8H
Kiitos kaikille mukana olleille!
Avoimet ovet ja Scratch-ohjelmoinnin kokeilukerta 2.9.2021
Torstaina 2.9.2021 kello 16-18 pääsi tutustumaan Linkkiin ja Scratch-ohjelmointiin etänä Zoomin välityksellä. Esittelimme hieman Linkin toimintaa, ja ohjelmoimme pienen peliprojektin Scratchilla.
Valmis projekti löytyy Scratchista: Pingviinimaalivahti
Suurin piirteen vastaavan pelin ohje: Pongjalkapallo
Kesäleirit 2021
Linkki ja Helsingin kaupungin Nuorten palvelut järjestivät jälleen kesäleirejä, toki tiukoin korona-varotoimin.
Leirien tiedot:
- Peliohjelmointileiri aloittelijoille (9-13 vuotiaat) (täynnä)
- Tarinankerrontaa peleissä - ohjelmointileiri tytöille (11-15 vuotiaat)
- Ohjelmoinnin kesäkurssi (14 - 17 vuotiaat)
Ohjelmoinnin verkko-oppitunteja
Syksyllä 2018 järjestimme opettajille suunnattuja webinaareja (eli verkkoseminaareja) seuraavista aiheista:
Webinaarien tarkemmat tiedot ja tallenteet löytyvät yllä olevista linkeistä.
Kilpailu-uutisia
Henrik Aalto sai kultamitalin Itämeren alueen tietotekniikan olympialaisissa eli BOI-kilpailussa toukokuussa 2022! Saksassa järjestettyyn kilpailuun osallistui 67 lukiolaista, jotka ratkoivat vaikeita algoritmisia ohjelmointitehtäviä.
Datatähti -kilpailun tulokset löytyvät täältä: http://datatahti.fi/
Lisää kilpaohjelmointiuutisia löytyy kisakoodaus.fi-sivustolta.