Ajankohtaista

TULOSSA

Algoritmikerho

Algoritmikerho on tekstiohjelmoinnin alkeet jo osaaville henkilöille, jotka ovat kiinnostuneita ohjelmoinnista, matematiikasta ja algoritmeista. Kerho on käynnistetty nyt jälleen syksyksi ja tapaa joka toinen torstai.

Syksyn 2022 kerhot

Ilmoittautuminen kerhoihin on auennut!

Kerhotarjonta

Lähikerhot Kumpulassa

Lähikerhot järjestetään Helsingin yliopiston Kumpulan kampuksella.

  • Lasten ohjelmointikerho aloittelijoille (2.-4. luokan aloittaville): tiistaisin kello 16.30–18.00, 6.9.–13.12. (12 kerhokertaa, kerho tauolla 18.10., 25.10. ja 6.12. Huom! korjatut kerhoajat. Itsenäisyyspäivänä ei ole kerhoa.) - 150€
  • Lasten ohjelmointikerho edistyneille (2.-6. luokan aloittaville): maanantaisin kello 16.30–18.00, 5.9.–5.12. (12 kerhokertaa, kerho tauolla 17.10. ja 24.10.) - 150€
  • Python-ohjelmointikerho aloittelijoille (noin 5. luokasta eteenpäin): keskiviikkoisin kello 16.00–18.00, 7.9.–7.12. (12 kerhokertaa, kerho tauolla 19.10. ja 27.10.) - 170€

Etäkerhot

Etäkerhot järjestetään verkko-opetuksena Zoomissa.

  • Lasten ohjelmointikerho aloittelijoille (2.-4. luokan aloittaville): torstaisin kello 16.30–18.00, 8.9.–8.12. (12 kerhokertaa, kerho tauolla 20.10. ja 27.10.) - 150€
  • Ohjelmointikerho edistyneille (6.-9. luokan aloittaville ja lukiolaisille): keskiviikkoisin kello 16.30–18.30, 7.9.–7.12. (12 kerhokertaa, kerho tauolla 19.10. ja 26.10.) - 170€

Maksaminen ja ilmoittautumisen peruuttaminen

Maksu tapahtuu ilmoittautumisen yhteydessä. Maksamalla hyväksyt peruutusehdot. Maksut maksetaan luottokortilla, mobiilimaksulla (MobilePay, Siirto) tai verkkopankkimaksuna (suomalaiset pankit). Maksut suoritetaan Verifone Finland Oy:n BlueCommerce-verkkosivuston kautta.

Laita sähköpostia osoitteeseen linkki-kerhot@cs.helsinki.fi mikäli haluat osallistua kokeilukerralle ennen ilmoittautumista.

Ota yhteyttä linkki-kerhot@cs.helsinki.fi, mikäli tarvitset laskun kerhomaksua varten.

Kerhojen ikäsuosituksista

Kerhojemme ikäsuositukset ovat koulun luokka-asteisiin pohjautuvia. Jos osallistuja on tulossa uutena Linkin kerhoihin tai vaihtamassa kerhoa, eivätkä ikäryhmät näytä sopivan, ota yhteyttä - suosituksista voidaan tarvittaessa joustaa. Myös jos mietit vielä sopivaa kerhoa tai haluat toivoa jotakin erityistä kerhoa Linkin valikoimaan, lähetä meille viestiä osoitteeseen linkki-kerhot@cs.helsinki.fi. Kannattaa tutustua myös kerhojen lyhyisiin kuvauksiin.

Kerhoissa tarvittavat laitteistot ja sovellukset

Kumpulassa kokoontuvat kerhot käyttävät yliopiston laitteistoa, joten omaa konetta ei tarvita. Halutessaan oman kannettavan voi kuitenkin ottaa mukaan - erityisesti tekstipohjaisen ohjelmoinnin kerhossa on hyödyllistä, että ohjelmointiin tarvittavat ohjelmistot asentaa omalle koneelle.

Etänä tapahtuvaan ohjelmointikerhoon osallistumiseen tarvitaan toimiva tietokone ja internet-yhteys. Kuulokkeet ja web-kamera ovat myös hyödyllisiä.

Ohjelmointia varten täytyy yleensä asentaa ohjelmointiympäristö sekä valitun ohjelmointikielen tuki omalle koneelle etukäteen. Katso ohjeet alta. Ohjelmointikerhoissa ohjelmoidaan Scratch-, Python- ja Java-ohjelmointikielillä.

  • Scratchia varten ei tarvitse asentaa mitään, vaan ohjelmointi tapahtuu selaimessa.
  • Pythonia varten suosittelemme asentamaan Visual Studio Code -ohjelmointiympäristön. Kattavat ohjeet sen asennukseen löytyvät mooc.fi-sivuilta.
  • Javaa varten voi käyttää myös Visual Studio Code-ohjelmointiympäristöä, jonka asennukseen ohjeet linkattu yllä. Jos Javalla ohjelmointia haluaa opiskella pidemmälle, kannattaa kuitenkin asentaa Netbeans-ohjelmointiympäristö, ja sen Helsingin yliopiston versio Tmcbeans, jota käytetään yliopiston MOOC-kursseilla. Kattavat ohjeet sen asennukseen löytyvät myös mooc.fi-sivuilta.

Tervetuloa kerhoon!

Montessorikoululla

Järjestämme ohjelmointikerhoja tänäkin syksynä Helsingin Montessorikoululla koulun oppilaille.

Ohjelmointikerhot sopivat kaikille peleistä, koodauksesta ja luonnontieteistä kiinnostuneille. Syksyllä ohjelmassa on kolme eri kerhoa. Kerhovalintaa pohtiessasi voit myös ottaa yhteyttä Jenna Tuomiseen: jenna.tuominen@cs.helsinki.fi, 050-4480083

Kerhokerroille on mahdollista osallistua myös etänä mm. sairastumisen vuoksi tai kerholaisen sitä toivoessa.

Olethan yhteydessä sähköpostitse tai puhelimitse, jos ostat vahingossa väärän kerhon.

1) Pandakarhujen ohjelmointiluola to klo 15:00-16:30

Kerho on tarkoitettu keväällä jääkarhujen ohjelmointiluolaan ja pandojen ohjelmointipesään osallistuneille.

Kerhossa tehdään animaatioita, pelejä ja projekteja pääosin visuaalisen ohjelmoinnin Scratch-työkalulla. Edistyneimmät kerholaiset voivat ohjelmoida halutessaan myös Pythonilla. Kerhossa tutustutaan ohjelmoinnin kautta kevyesti myös muihin luonnontieteisiin ja kerholaisilla on mahdollisuus vaikuttaa toiveillaan kerhon sisältöön. Käytämme kerhossa välillä myös ohjelmoitavia robotteja (Botley, Sphero).

Kerho alkaa to 8.9. ja päättyy to 8.12. Kerhokertoja on yhteensä 12 kpl. Kerho on tauolla 20.10. (syysloma) ja 27.10. (yliopiston tenttiviikko).

Kerhon hinta: 120 € (sis. ALV 24 %) (12 kerhokertaa à 1,5 h)

2) Naalien ohjelmointipesä ti klo 14:00-15:00

Kerho on tarkoitettu keväällä naalien ja liito-oravien ohjelmointipesään osallistuneille.

Kerhossa tehdään animaatioita, efektejä ja pieniä pelejä pääosin visuaalisen ohjelmoinnin Scratch-työkalulla. Kerhossa tutustutaan ohjelmoinnin kautta kevyesti myös muihin luonnontieteisiin ja kerholaisilla on mahdollisuus vaikuttaa toiveillaan kerhon sisältöön. Käytämme kerhossa välillä myös ohjelmoitavia robotteja (Botley, Sphero).

Kerho alkaa ti 6.9. ja päättyy ti 13.12. Kerhokertoja on yhteensä 12 kpl. Kerho on tauolla 18.10. (syysloma), 25.10. (yliopiston tenttiviikko) ja 6.12. (itsenäisyyspäivä).

Kerhon hinta: 100 € (sis. ALV 24 %) (12 kerhokertaa à 1 h)

3) Aloittelijoiden ohjelmointipesä ti klo 15:10-16:10

Kerho on tarkoitettu uusille ohjelmointikerholaisille (lue alta mahdollisuus kokeilla kerhoa 6.9.). Kerhon lopullinen nimi sovitaan yhdessä kerholaisten kanssa.

Kerhossa tehdään animaatioita, efektejä ja pieniä pelejä pääosin visuaalisen ohjelmoinnin Scratch-työkalulla. Kerhossa tutustutaan ohjelmoinnin kautta kevyesti myös muihin luonnontieteisiin ja kerholaisilla on mahdollisuus vaikuttaa toiveillaan kerhon sisältöön. Käytämme kerhossa välillä myös ohjelmoitavia robotteja (Botley, Sphero).

Kerho alkaa ti 6.9. ja päättyy ti 13.12. Kerhokertoja on yhteensä 12 kpl. Kerho on tauolla 18.10. (syysloma), 25.10. (yliopiston tenttiviikko) ja 6.12. (itsenäisyyspäivä).

Kerhon hinta: 100 € (sis. ALV 24 %) (12 kerhokertaa à 1 h)

Pienin ryhmä, jolla kerho toteutuu on 4 henkilöä. Ilmoittautuminen päättyy vasta kokeilukerran jälkeen su 11.9. klo 23:59.

4) Kokeilukerta (Helsingin Montessorikoululaisille) ti 6.9. klo 15:10-16:10

Uudet ohjelmointiharrastuksesta kiinnostuneet voivat ilmoittautumalla osallistua aloittelijoiden ohjelmointipesän ensimmäiselle kerralle tiistaina 6.9. klo 15:10-16:10. Kokeilukerralle osallistumista varten ei tarvitse maksaa kerhomaksua.

Kokeilukerralle on rajallinen määrä paikkoja. Ilmoittaudu mukaan sähköpostitse: jenna.tuominen@cs.helsinki.fi.

Juhlakirja

Linkin juhlakirja Ohjelmointia oppimassa julkaistiin Linkin 10-vuotisjuhlissa 15.12.2021 sekä painettuna että sähköisesti. Sähköinen versio on saatavilla oheisesta linkistä. Painetun kirjan voi tilata itselleen maksutta tällä lomakkeella.

Kirjassa esitellään tietojenkäsittelytieteen tiedekasvatuksen vaiheita Helsingin yliopistossa sekä muistellaan Linkin historiaa. Kirjan ovat kirjoittaneet Antti Laaksonen ja Veera Lupunen.

Järjestä Pulmaario-paja koululla tai kirjastolla

Pulmaario on 9 - 13 -vuotiaille lapsille suunnattu toiminnallista matematiikkaa ja ohjelmointia sisältävä valmis pajakokonaisuus, jonka ohjaajana voi toimia ilman aiempaa kokemusta teemoista. Järjestä oma pajasi Pulmaarion ohjaajan oppaan toimiviksi testatuilla ohjeilla! Opas on syntynyt Helmet-kirjastojen ja Helsingin yliopiston Tiedekasvatuksen yhteistyöhankkeen pohjalta.

Tuoreita tapahtumia

Linkin historiailtamat 22.9.2022

Syksyn ensimmäisten iltamien aiheena ovat menneiden vuosikymmenten tietokoneet: Millaisia tietokoneet olivat vuosikymmeniä sitten? Miten tietokonetta ohjattiin, kun näyttöä tai hiirtä ei vielä ollut käytössä? Entä millaista oli ohjelmoida reikäkortteja käyttämällä? Tule kuulemaan menneistä ajoista ja ihastelemaan vanhoja ohjelmointivälineitä!

Mitä: Linkin iltamat, aiheena menneiden vuosikymmenten tietokoneet
Missä: Exactum, B222
Milloin: torstaina 22.9. klo 17–19
Kenelle: kaikille – olitpa aloittelija tai konkari

Iltamissa tutustutaan reikäkortti- ja reikänauhakoneisiin, joita käytettiin vuosikymmenten ajan ennen nykyisenkaltaisia tietokoneita. Ennakkotietoja tietokoneita tai ohjelmoinnista ei tarvita, mutta asiaan hieman perehtyneillekin illasta tulee antoisa. Iltamat järjestetään torstaina 22.9.2022 kello 17–19 Exactumin toisessa kerroksessa luokassa B222.

Tapahtuma on kaikille avoin eikä siihen ole ilmoittautumista. Tarjolla on myös pientä purtavaa ja juotavaa. Tervetuloa!

Linkin hakukoneiltamat 19.5.2022

Torstaina 19.5.2022 Linkki-tiedeluokkaan Exactumin toiseen kerrokseen kokoontui joukko hakukoneista kiinnostuneita tiedonnälkäisiä. Yliopistonlehtori Antti Laaksonen kertoi hakukoneiden historiasta, hakualgoritmeja harjoilteltiin ja osallistujat pääsivät myös suunnittelemaan omia hakukoneitaan. Innostuneesta vastaanotosta päätelleen tälle täytyy keksiä jatkoa...

Ohjelmointikerhot lukuvuonna 2021-2022

Linkki järjesti seuraavia ohjelmointikerhoja lukuvuonna 2021-2022

Linkki 10 vuotta

Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen tiedeluokka Linkki juhli 10-vuotista taivaltaan keskiviikkona 15.12.2021 kello 15 alkaen. Juhla järjestettiin Zoom-tapahtumana.

Juhlaohjelma alkoi maljan nostolla kello 15.30, ja sisälsi mm. puheita, musiikkia sekä Linkin juhlakirjan ja uuden logon julkistus. Varsinaisen ohjelmaosuuden jälkeen moni jäi vielä muistelemaan Linkin ensimmäistä kymmentä vuotta.

Tervehdyksiä ja onnitteluja löytyy Flinga-taululta: https://flinga.fi/s/FXEWP8H

Kiitos kaikille mukana olleille!

Avoimet ovet ja Scratch-ohjelmoinnin kokeilukerta 2.9.2021

Torstaina 2.9.2021 kello 16-18 pääsi tutustumaan Linkkiin ja Scratch-ohjelmointiin etänä Zoomin välityksellä. Esittelimme hieman Linkin toimintaa, ja ohjelmoimme pienen peliprojektin Scratchilla.

Valmis projekti löytyy Scratchista: Pingviinimaalivahti

Suurin piirteen vastaavan pelin ohje: Pongjalkapallo

Kesäleirit 2021

Linkki ja Helsingin kaupungin Nuorten palvelut järjestivät jälleen kesäleirejä, toki tiukoin korona-varotoimin.

Leirien tiedot:

Ohjelmoinnin verkko-oppitunteja

Syksyllä 2018 järjestimme opettajille suunnattuja webinaareja (eli verkkoseminaareja) seuraavista aiheista:

Webinaarien tarkemmat tiedot ja tallenteet löytyvät yllä olevista linkeistä.

Kilpailu-uutisia

Henrik Aalto sai kultamitalin Itämeren alueen tietotekniikan olympialaisissa eli BOI-kilpailussa toukokuussa 2022! Saksassa järjestettyyn kilpailuun osallistui 67 lukiolaista, jotka ratkoivat vaikeita algoritmisia ohjelmointitehtäviä.

Datatähti -kilpailun tulokset löytyvät täältä: http://datatahti.fi/

Lisää kilpaohjelmointiuutisia löytyy kisakoodaus.fi-sivustolta.