Linkin ohjaajat

Linkissä työskentelevät ohjaajat ovat pääsääntöisesti yliopisto-opiskelijoita, joilla on taustalla riittävät tietojenkäsittelytieteen opinnot sekä ohjaus- tai opetuskokemusta lasten ja nuorten kanssa toimimisesta. Ohjaajilla on vaihteleva koulutustausta esimerkiksi yliopiston opettajankoulutuksen puolelta, seurakuntien isostoiminnasta tai MLL:n kerhotoiminnasta. Heitä yhdistää vahva kiinnostus lasten ja nuorten kanssa toimimiseen.

Kaikki ohjaajat on perehdytetty Linkin työskentelytapoihin mukaan lukien mahdollisissa poikkeustilanteissa toimimiseen. Osalta löytyy lisäkoulutuksena voimassaoleva SPR:n hätäensiapukurssi. Ohjaajilta tarkistetaan lain mukaisesti rikosrekisteriote viimeistään 3 kuukauden kuluttua työsuhteen alkamisesta.

Koordinaattorit

Virpi Sumu

Virpi Sumu

Olen Virpi Sumu, Linkki-luokan koordinaattori Helsingin yliopiston tiedekasvatuskeskuksen suuntaan, ja tietojenkäsittelytieteen sekä kielitieteen opiskelija. Enimmäkseen teen Linkissä kerhojen, leirien ja tapahtumien suunnittelua, ilmoittautumisten ja sähköpostin pyörittelyä sekä muuta "paperityötä". Ohjaan tarpeen mukaan kaikkia Linkin kerhoja, mutta erityisen kiinnostunut olen robottiohjelmoinnista sekä muista ohjelmointia fyysiseen maailmaan tuovista kapistuksista, kuten Arduino-alustasta.

Suosikkipelejäni Linkin valikoimassa ovat joulukalentereita varten tehdyt pelit, koska niissä ohjaajat ovat päässeet vähän irrottelemaan. Olen muutenkin vannoutunut jouluihminen. Erityisesti tykkään tanssimattopelistä sekä erilaisista älypeleistä, kuten Hanoin pakettitornista, vaikkei niitä olekaan aina ihan fiksua ohjelmoida Scratchilla. Vapaa-ajallani pelaan vanhoja seikkailupelejä, luen scifiä ja fantasiaa, soitan selloa sekä opiskelen Duolingon avulla uusia kieliä. Tulevaisuudessa toivoisin yhdistäväni nämä harrastukseni - kuvitteelliset maailmat, musiikin ja kielet - jollakin tavalla ohjelmoinnin avulla.

Jenna Tuominen

Jenna Tuominen

Olen Jenna Tuominen, Linkki-luokan kouluvierailujen koordinaattori ja tietojenkäsittelyn sekä meteorologian opiskelija. Minua luultavasti näkee useimmin jossain kerhossa tai leirillä ohjaamassa, mutta tätäkin useammin olen niiden sekä muiden tapahtumiemme järjestelyn takana. Ajan siihen riittäessä lisäksi kirjoitan, ja joskus myös videoin, kerhoissa testaamaamme materiaalia kaikkien käytettäväksi.

Suosikkeja Linkin pelitarjonnasta on hankala päättää vaikkakin kallistun niiden projektien puoleen, joista saa hieman piirrustelemalla tyylikkäitä. Vanhempien kerholaisten ohjaajana on nykyään erityisen hienoa nähdä miten nuorista Scratch-aloittelijoista on kehittynyt omia projektejaan keskittyneesti ja kärsivällisesti tekeviä ohjelmoijan alkuja. Kotona tykkään tehdä käsitöitä ja palapelejä, sekä rakentaa sisarusten kanssa erilaisia Minecraft-maailmoja.

Ohjaajat

Anni Järvenpää

Anni Järvenpää

Moikka muksut ja muut! Olen Anni ja teen Linkille kaikenlaista jokapaikanhöyläystä: vedän kerhoja, keksin pelejä, näpytän ohjeita, tuuttaan videoita Youtubeen, haastan teitä virtuaalikerhossa ja toteutan mitä ikinä hauskoja ideoita me Linkissä keksimmekin.

Isona minusta tulee tähtitieteilijä ja vakiotyökaluni maailmankaikkeuden tutkimisessa on ohjelmointi. Tällä hetkellä analysoin meitä ja lähigalaksejamme koskevia simulaatioita kirjoittamillani Python-koodinpätkillä, mutta tulevaisuudessa toivoisin oppivani paremmin C-ohjelmointikieltä ja suurteholaskentaa. Silloin pystyisin ajamaan myös omia simulaatioita, sillä tutkimusryhmällämme on pääsy Suomen tehokkaimmalle supertietokoneelle.

Linkin hommissa parasta on kun pääsee itse suunnittelemaan ja toteuttamaan pelejä, sekä ratkaisemaan niissä ilmeneviä haasteita. Erityisesti joulukalenterin tekeminen on hauskaa, kun pääsee todella toteuttamaan itseään ja tekemään myös haastavampia pelejä. Peleistä hauskimpia tehdä ovat mielestäni Scratch-versiot vanhoista tai lapsuudesta tutuista peleistä. Lisäksi on aina plussaa jos peli sijoittuu avaruuteen!

Mielestäni Linkin toiminnassa tärkeää on paikan päällä pidettävien kerhojen lisäksi se, että meistä on iloa myös pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Siksi pidän tärkeänä myös peliohjeiden, videoiden ja virtuaalikerhon tekemistä, sillä niistä pääsevät nauttimaan lapset ja aikuiset kaikkialla. Nähdään kerhossa tai netissä!

Hanna Aarnio

Hanna Aarnio

Olen Hanna Aarnio, ohjaaja. Minuun saattaa törmätä Scratch-peliohjelmointikerhossa, -leirillä tai tapahtumissa. Lisäksi teen välillä "paperihommia", kuten näitä Internet-sivuja tai suunnittelen tulevaa toimintaamme. Opiskelen yliopistolla pääaineinani kasvatustiedettä ja tietojenkäsittelytiedettä aina kun työnteolta ehdin - tai toisinpäin.

Suosikkipelini Linkin valikoimista on kalastuspeli, koska Scratchin Kynä-toiminnon käyttöä on aina hauskaa ohjata. Linkissä työskentelyssä on parasta kivat työkaverit ja innostuneet kerholaiset. Vapaa-ajallani käyn museoissa, lenkkeilen ja hoidan koiria. Tällä hetkellä haluaisin oppia lisää Arduino-mikrokontrollerin soveltamisesta ja suosittelen sen kokeilemista kaikille muillekin ohjelmoinnista kiinnostuneille!

Iikka Hauhio

Iikka Hauhio

Kaneli Kalliokoski

Olen Kaneli Kalliokoski ja opiskelen Helsingin yliopistolla matematiikan ja tietojenkäsittelytieteen opettajaksi. Linkissä ohjaan kerhoja ja satunnaisia kouluvierailuja, mutta hoidan ajan salliessa huvikseni myös kaikenlaista muuta ohessa, kuten materiaalien tuottamista ja toiminnan kehittämistä.

Linkin toiminnassa parasta on lasten kanssa yhdessä toimiminen ja ohjelmoinnin ilosanoman levittäminen. Ohjelmoinnissa tykkään leikkiä ja kokeilla kaikenlaista uutta ja haastavaa, ja haluan kannustaa samaa asennetta myös lasten oppimisessa. Vapaa-ajallani piirrän, pelaan lauta- ja videopelejä, sekä puuhastelen lapsille suunnattua klingonoppikirjaa.

Sami Sarsa

Sami Sarsa

Olen Sami Sarsa, tietojenkäsittelytieteiden opiskelija Helsingin Yliopistossa ja ohjaan tekstiohjelmointikerhoja Linkissä. Tämän lisäksi toimin myös osa-aikaisesti ohjelmistosuunnittelijana. Ohjelmoinnin lisäksi harrastan muun muassa kitarointia, urheilua ja tietokoneella pelaamista.

Linkki-kerhossa, kuten ohjelmoinnissa yleisestikin, on mahtavaa, kun saa rakentaa hauskoja, ehkä hyödyllisiäkin, asioita rennolla meiningillä. Samalla oppii yleisiä taitoja ongelmanratkaisusta ja lukutaitokin kehittynee vaivihkaa.