Ajankohtaista

KERHOT

Kevään 2025 kerhot

Ilmoittautuminen kevään 2025 kerhoihin alkaa marraskuussa.

Kerhotarjonta

Lähikerhot Kumpulassa

  • Lasten ohjelmointikerho aloittelijoille (2.–4. luokan aloittaville): tiistaisin kello 16.30–18.00, 14.1.–15.4. (12 kerhokertaa, kerho tauolla 18.2. ja 4.3.)
  • Lasten ohjelmointikerho edistyneille (2.–6. luokan aloittaville): maanantaisin kello 16.30–18.00, 13.1.–14.4. (12 kerhokertaa, kerho tauolla 17.2. ja 3.3.)
  • Python-ohjelmointikerho aloittelijoille (6.–9. luokan aloittaville): keskiviikkoisin kello 16.30–18.00, 15.1.–16.4. (12 kerhokertaa, kerho tauolla 19.2. ja 5.3.)
  • Tekstiohjelmointikerho (6.–9. luokan aloittaville ja lukiolaisille): torstaisin kello 16.30–18.00, 16.1.–24.4. (12 kerhokertaa, kerho tauolla 20.2., 6.3. ja 17.4.)
    • Tähän kerhoon voi osallistua myös etänä.

Etäkerhot

  • Lasten ohjelmointikerho aloittelijoille (2.–4. luokan aloittaville): torstaisin kello 16.30–18.00, 16.1.–24.4. (12 kerhokertaa, kerho tauolla 20.2., 6.3. ja 17.4.)
  • Lasten ohjelmointikerho edistyneille (2.–6. luokan aloittaville): keskiviikkoisin kello 16.30–18.00, 15.1.–16.4. (12 kerhokertaa, kerho tauolla 19.2. ja 5.3.)
  • Tekstiohjelmointikerho (6.–9. luokan aloittaville ja lukiolaisille): torstaisin kello 16.30–18.00, 16.1.–24.4. (12 kerhokertaa, kerho tauolla 20.2., 6.3. ja 17.4.)
    • Tähän kerhoon voi osallistua myös paikan päällä Kumpulassa.

Ilmainen kokeilukerta

Keväällä 2025 kaikkii kerhoihin voi päästä ilmaiselle kokeilukerralle. Ilmoittautuminen tehdään erillisellä lomakkeella tästä. Kokeilukerta on kerhon ensimmäinen tapaamiskerta. Kokeilukerralle osallistuminen ei takaa paikkaa kerhossa, jos kerhon osallistujamäärä ylittyy. Tällaisessa tapauksessa varsinaiset ilmoittautujat ovat etusijalla.

Maksaminen ja ilmoittautumisen peruuttaminen

Maksu tapahtuu ilmoittautumisen yhteydessä. Maksamalla hyväksyt peruutusehdot. Maksut maksetaan luottokortilla, mobiilimaksulla (MobilePay, Siirto) tai verkkopankkimaksuna (suomalaiset pankit). Maksut suoritetaan Verifone Finland Oy:n BlueCommerce-verkkosivuston kautta.

Ota yhteyttä linkki-kerhot@cs.helsinki.fi, mikäli tarvitset laskun kerhomaksua varten, esimerkiksi jos kerhomaksun maksaa joku toinen taho.

Kerhokerran peruuntuminen

Kerhokerta saattaa peruuntua esimerkiksi ohjaajien sairastumisen tai liikennelakon takia. Peruuntumisesta ilmoitetaan osallistujan ilmoittaneelle huoltajalle. Tällaisissa tilanteissa yritämme tarjota kerhokerralle korvaavaa toimintaa, kuten materiaaleja itsenäiseen harjoitteluun tai korvaavan kerhokerran.

Kerhojen ikäsuosituksista

Kerhojemme ikäsuositukset ovat koulun luokka-asteisiin pohjautuvia. Jos osallistuja on tulossa uutena Linkin kerhoihin tai vaihtamassa kerhoa, eivätkä ikäryhmät näytä sopivan, ota yhteyttä - suosituksista voidaan tarvittaessa joustaa. Myös jos mietit vielä sopivaa kerhoa tai haluat toivoa jotakin erityistä kerhoa Linkin valikoimaan, lähetä meille viestiä osoitteeseen linkki-kerhot@cs.helsinki.fi. Kannattaa tutustua myös kerhojen lyhyisiin kuvauksiin.

Kerhoissa tarvittavat laitteistot ja sovellukset

Kumpulassa kokoontuvat kerhot käyttävät yliopiston laitteistoa, joten omaa konetta ei tarvita. Halutessaan oman kannettavan voi kuitenkin ottaa mukaan - erityisesti tekstipohjaisen ohjelmoinnin kerhossa on hyödyllistä, että ohjelmointiin tarvittavat ohjelmistot asentaa omalle koneelle.

Etänä tapahtuvaan ohjelmointikerhoon osallistumiseen tarvitaan toimiva tietokone ja internet-yhteys. Kuulokkeet ja web-kamera ovat myös hyödyllisiä.

Ohjelmointia varten täytyy yleensä asentaa ohjelmointiympäristö sekä valitun ohjelmointikielen tuki omalle koneelle etukäteen. Katso ohjeet alta. Ohjelmointikerhoissa ohjelmoidaan Scratch-, Python- ja Java-ohjelmointikielillä.

  • Scratchia varten ei tarvitse asentaa mitään, vaan ohjelmointi tapahtuu selaimessa. Tee kuitenkin tunnukset Scratchiin ennen kerhon alkua, jos haluat että kerhossa tehdyt pelit tallentuvat tunnuksille. Tunnukset voi luoda Scratchin kotisivuilla.
  • Pythonia varten suosittelemme asentamaan Visual Studio Code -ohjelmointiympäristön. Kattavat ohjeet sen asennukseen löytyvät mooc.fi-sivuilta.
  • Javaa varten suosittelemme asentamaan Netbeans-ohjelmointiympäristön, tai sen Helsingin yliopiston version eli Tmcbeansin, jota käytetään yliopiston MOOC-kursseilla. Kattavat ohjeet sen asennukseen löytyvät mooc.fi-sivuilta. Javaa varten voi käyttää myös Visual Studio Code-ohjelmointiympäristöä.

Tervetuloa kerhoon!

Syksyn 2024 kerhot

Ilmoittautuminen syksyn 2024 kerhoihin on päättynyt. Jos haluat tiedon, kun kevään kerhojen ilmoittautuminen alkaa, laita viestiä osoitteeseen linkki-kerhot@cs.helsinki.fi

Kerhotarjonta

Lähikerhot Kumpulassa

  • Lasten ohjelmointikerho aloittelijoille (2.–4. luokan aloittaville): tiistaisin kello 16.30–18.00, 3.9.–3.12. (12 kerhokertaa, kerho tauolla 15.10. ja 22.10. – 210€)
  • Lasten ohjelmointikerho edistyneille (2.–6. luokan aloittaville): maanantaisin kello 16.30–18.00, 2.9.–2.12. (12 kerhokertaa, kerho tauolla 14.10. ja 21.10. – 210€)
  • Python-ohjelmointikerho aloittelijoille (6.–9. luokan aloittaville): torstaisin kello 16.30–18.00, 5.9.–5.12. (12 kerhokertaa, kerho tauolla 17.10. ja 24.10. – 210€)
  • Tekstiohjelmointikerho (6.–9. luokan aloittaville ja lukiolaisille): keskiviikkoisin kello 16.30–18.00, 4.9.–4.12. (12 kerhokertaa, kerho tauolla 16.10. ja 23.10. – 210€)
    • Tähän kerhoon voi osallistua myös etänä.

Etäkerhot

  • Lasten ohjelmointikerho aloittelijoille (2.–4. luokan aloittaville): keskiviikkoisin kello 17.30–19.00, 4.9.–4.12. (12 kerhokertaa, kerho tauolla 16.10. ja 23.10. – 210€)
  • Lasten ohjelmointikerho edistyneille (2.–6. luokan aloittaville): keskiviikkoisin kello 15.30–17.00, 4.9.–4.12. (12 kerhokertaa, kerho tauolla 16.10. ja 23.10. – 210€)
  • Tekstiohjelmointikerho (6.–9. luokan aloittaville ja lukiolaisille): keskiviikkoisin kello 16.30–18.00, 4.9.–4.12. (12 kerhokertaa, kerho tauolla 16.10. ja 23.10. – 210€)
    • Tähän kerhoon voi osallistua myös paikan päällä Kumpulassa.

Montessorikoululla

2025 kevät

Järjestämme ohjelmointikerhoja keväällä 2025 Helsingin Montessorikoululla.

Ohjelmointikerhot sopivat kaikille peleistä, koodauksesta ja luonnontieteistä kiinnostuneille. Syksyn ohjelmassa on kaksi eri kerhoa. Kerhovalintaa pohtiessasi voit myös ottaa yhteyttä Kaneli Kalliokoskeen: kaneli.kalliokoski@helsinki.fi, 050 562 9772

Keväällä syksyn ryhmät jatkavat samaan tuttuun aikaan. Jos haluat aloittaa ohjelmointiharrastuksen, suosittelemme ilmoittautumista Saukkojen ohjelmointipesään. 4.-6. luokkalaiset uudet aloittelijat voivat mahdollisesti aloittaa myös pandakarhujen ohjelmointiluolasta, otathan kuitenkin etukäteen yhteyttä tässä tapauksessa. 1. luokkalaisten toivomme vielä kartuttavan muita taitoja kuten lukutaitoa ennen kerhoihimme ilmoittautumista, kotona voi kuitenkin jo tutustua esimerkiksi ScratchJr-sovellukseen.

Kerhoihin voi päästä ilmaiselle kokeilukerralle. Ilmoittautuminen sähköpostitse: kaneli.kalliokoski@helsinki.fi. Kokeilukerta on kerhon ensimmäinen tapaamiskerta. Kokeilukerralle osallistuminen ei takaa paikkaa kerhossa, jos kerhon osallistujamäärä ylittyy. Tällaisessa tapauksessa varsinaiset ilmoittautujat ovat etusijalla.

Pienin osallistujamäärä, jolla kerhot toteutuvat on 5 osallistujaa.

1) Saukkojen ohjelmointipesä tiistaisin klo 13.45–15.15

Kerho on tarkoitettu syksyllä kerhossa aloittaneille ja uusille aloittelijoille, jotka ovat vähintään 2.-luokkalaisia.

Kerhossa tehdään animaatioita, efektejä ja pieniä pelejä visuaalisen ohjelmoinnin Scratch-työkalulla, sekä tutustutaan ohjelmointiin robottien ja muiden toiminnallisten aktiviteettien myötä. Kerhossa tutustutaan ohjelmoinnin kautta kevyesti myös muihin luonnontieteisiin ja kerholaisilla on mahdollisuus vaikuttaa toiveillaan kerhon sisältöön.

Kerho alkaa ti 14.1. ja päättyy ti 29.4. Kerhokertoja on yhteensä 14 kpl. Kerho on tauolla 18.2. (talviloma) ja 22.4. (pääsiäinen).

Saukkojen ohjelmointipesään on 16 paikkaa osallistujille.

2) Pandakarhujen ohjelmointiluola to klo 14.45–16.15

Kerho on tarkoitettu syksyllä pandakarhujen ohjelmointiluolaan osallistuneille.

Kerhossa tehdään animaatioita, pelejä ja projekteja pääosin visuaalisen ohjelmoinnin Scratch-työkalulla. Kerhossa on käytössä myös muita ohjelmointiin liittyviä toiminnallisia aktiviteetteja ja kerholaisten niin toivoessa myös robotteja. Edistyneimmät kerholaiset voivat ohjelmoida halutessaan lisäksi Pythonilla. Kerhossa tutustutaan ohjelmoinnin kautta kevyesti myös muihin luonnontieteisiin ja kerholaisilla on mahdollisuus vaikuttaa toiveillaan kerhon sisältöön.

Kerho alkaa to 16.1. ja päättyy to 8.5. Kerhokertoja on yhteensä 14 kpl. Kerho on tauolla 20.2. (talviloma), 17.4. (pääsiäinen) ja 1.5. (vappu).

Pandakarhujen ohjelmointiluolaan on yhteensä 8 paikkaa osallistujille.

Kerhokerran peruuntuminen

Kerhokerta saattaa peruuntua esimerkiksi ohjaajien sairastumisen tai liikennelakon takia. Peruuntumisesta ilmoitetaan osallistujan ilmoittaneelle huoltajalle. Tällaisissa tilanteissa yritämme tarjota kerhokerralle korvaavaa toimintaa, kuten materiaaleja itsenäiseen harjoitteluun tai korvaavan kerhokerran.

2024 syksy

Järjestämme ohjelmointikerhoja syksyllä 2024 Helsingin Montessorikoululla (koulun uudessa sijainnissa).

Ohjelmointikerhot sopivat kaikille peleistä, koodauksesta ja luonnontieteistä kiinnostuneille. Syksyn ohjelmassa on kaksi eri kerhoa. Kerhovalintaa pohtiessasi voit myös ottaa yhteyttä Jenna Tuomiseen: jenna.tuominen@cs.helsinki.fi, 050-4480083

Kerhokerroille on mahdollista osallistua myös etänä mm. sairastumisen vuoksi tai kerholaisen sitä toivoessa. Jos kerho-ohjaaja sairastuu, saatamme joutua siirtämään kerhokertoja. Näistä siirroista ilmoitamme sähköpostitse tai kiireellisissä tapauksissa tekstiviestitse.

Syksyn valikoimasta löytyy yksi ryhmä uusille aloittelijoille ja toinen ryhmä kevään kerhoista jatkajille. 1. luokkalaisten toivomme vielä kartuttavan muita taitoja kuten lukutaitoa ennen kerhoihimme ilmoittautumista, kotona voi kuitenkin jo tutustua esimerkiksi ScratchJr-sovellukseen. 4.-6. luokkalaiset uudet aloittelijat voivat mahdollisesti aloittaa myös pandakarhujen ohjelmointiluolasta, otathan kuitenkin etukäteen yhteyttä tässä tapauksessa.

Kerhoihin voi päästä ilmaiselle kokeilukerralle. Ilmoittautuminen sähköpostitse: jenna.tuominen@cs.helsinki.fi. Kokeilukerta on kerhon ensimmäinen tapaamiskerta. Kokeilukerralle osallistuminen ei takaa paikkaa kerhossa, jos kerhon osallistujamäärä ylittyy. Tällaisessa tapauksessa varsinaiset ilmoittautujat ovat etusijalla.

Pienin osallistujamäärä, jolla kerhot toteutuvat on 5 osallistujaa.

1) Saukkojen ohjelmointipesä ti klo 13:45-15:15 (huomaa, että kerho on siirtynyt takaisin tiistaille!)

Kerho on tarkoitettu uusille aloittelijoille, jotka ovat vähintään 2. luokkalaisia.

Kerhossa tehdään animaatioita, efektejä ja pieniä pelejä visuaalisen ohjelmoinnin Scratch-työkalulla, sekä tutustutaan ohjelmointiin robottien ja muiden toiminnallisten aktiviteettien myötä. Kerhossa tutustutaan ohjelmoinnin kautta kevyesti myös muihin luonnontieteisiin ja kerholaisilla on mahdollisuus vaikuttaa toiveillaan kerhon sisältöön.

Kerho alkaa ti 27.8. ja päättyy ti 3.12. Kerhokertoja on yhteensä 14 kpl. Kerho on tauolla 15.10. (syysloma).

Saukkojen ohjelmointipesään on 16 paikkaa osallistujille.

2) Pandakarhujen ohjelmointiluola to klo 14:45-16:15

Kerho on tarkoitettu keväällä vesikoiden ohjelmointipesään ja pandakarhujen ohjelmointiluolaan osallistuneille.

Kerhossa tehdään animaatioita, pelejä ja projekteja pääosin visuaalisen ohjelmoinnin Scratch-työkalulla. Kerhossa on käytössä myös muita ohjelmointiin liittyviä toiminnallisia aktiviteetteja ja kerholaisten niin toivoessa myös robotteja. Edistyneimmät kerholaiset voivat ohjelmoida halutessaan lisäksi Pythonilla. Kerhossa tutustutaan ohjelmoinnin kautta kevyesti myös muihin luonnontieteisiin ja kerholaisilla on mahdollisuus vaikuttaa toiveillaan kerhon sisältöön.

Kerho alkaa to 29.8. ja päättyy to 5.12. Kerhokertoja on yhteensä 14 kpl. Kerho on tauolla 17.10. (syysloma).

Pandakarhujen ohjelmointiluolaan on yhteensä 16 paikkaa osallistujille.

ILTAMAT

MITEN KUVATAIDETTA OHJELMOIDAAN?

Miten kuvataidetta ohjelmoidaan? Miten tekoäly on vaikuttanut taiteen tekemiseen ja millaista taidetta sillä voi tehdä? Entä millaisia eettisiä kysymyksiä tekoälytaiteeseen liittyy? Linkin toukokuun iltamissa professori Hannu Toivonen kertoo omasta taiteestaan, jossa käytetään tekoälyä ja siihen liittyvästä luomisprosessista. Lisäksi iltamissa pääsee tekemään kuvataidetta itse eri tavoilla ohjelmoiden ja valmiiden tekoälytyökalujen avulla. Oma tietokone mukaan!

Mitä: Linkin iltamat
Missä: Exactum, B222
Milloin: keskiviikkona 22.5. klo 16–18
Kenelle: lukiolaisista professoreihin

Iltamissa tutustutaan taiteen tekemiseen tekoälyn avulla. Ennakkotietoja tekoälystä tai taiteesta ei tarvita, mutta asiaan hieman perehtyneillekin illasta tulee antoisa. Iltamat järjestetään keskiviikkona 22.5.2024 kello 16–18 Exactumin toisessa kerroksessa luokassa B222. Tapahtuma on kaikille avoin. Tarjolla on myös pientä purtavaa ja juotavaa. Tervetuloa!

Mitkä ihmeen iltamat? Linkin iltamat ovat mukava tapa tutustua tietojenkäsittelytieteeseen eri näkökulmista eikä aiheita tarvitse tuntea etukäteen. Ohjelmaan sisältyy lyhyt esitelmä tai haastattelu aiheesta, aktivoivia puuhia ja keskustelua. Olitpa lukiolainen, alan opiskelija tai työssäkäyvä, iltamat ovat mukava tapa viettää iltaa yhdessä samoista asioista kiinnostuneiden kanssa ja saada uutta tietoa tieteenalaan liittyen. Tieteentekijöille iltamat tarjoavat näkökulman tieteen popularisointiin. Opettajat, opettajaksi opiskelevat ja opetuksesta kiinnostuneet saavat iltamissa ideoita tietojenkäsittelytieteeseen liittyvien aiheiden opetukseen hauskalla tavalla.

Iltamat järjestää tietojenkäsittelytieteen osastolla toimiva tiedeluokka Linkki, joka on osa Helsingin yliopiston tiedekasvatusta.

Mitä tietokoneen sisältä löytyy?

Miltä tietokoneen sisukalut näyttävät läppärin tai puhelimen mittakaavaan puristettuina? Entä miten niin pientä ylipäänsä valmistetaan ja mistä raaka-aineista? Tällä kertaa Linkin iltamissa pohditaan tietokonetta kouriintuntuvana ilmiönä ja päästään purkamaan laitteita ihan itse. Tervetuloa kuulemaan ja tutkimaan!

Mitä: Linkin iltamat, aiheena tietokoneiden sisuskalut
Missä: Exactum, B222
Milloin: maanantaina 22.4.2024 kello 16–18
Kenelle: kaikille – lukiolaisista aikuisiin

Iltamissa tutustutaan tietokoneiden sisuskaluihin pöytäkone, läppäri ja puhelin purkamalla. Ennakkotietoja tietokoneista tai niiden purkamisesta ei tarvita, mutta asiaan hieman perehtyneillekin illasta tulee antoisa. Iltamat järjestetään maanantaina 22.4.2024 kello 16–18 Exactumin toisessa kerroksessa luokassa B222. Tapahtuma on kaikille avoin. Tarjolla on myös pientä purtavaa ja juotavaa. Tervetuloa!

Mitkä ihmeen iltamat? Linkin iltamat ovat mukava tapa tutustua tietojenkäsittelytieteen eri näkökulmista. Tieteenalasta kiinnostuneille – olitpa lukiolainen, opiskelija tai osaston työntekijä – iltamat ovat mukava tapa viettää iltaa yhdessä samoista asioista kiinnostuneiden kanssa ja saada uutta tietoa tieteenalaan liittyen. Opettajat, opettajaksi opiskelevat ja opetuksesta kiinnostuneet saavat iltamissa ideoita tietojenkäsittelytieteeseen liittyvien aiheiden opetukseen hauskalla tavalla. Tieteentekijöille iltamat tarjoavat näkökulman tieteen popularisointiin. Tervetuloa mukaan kuuntelemaan, osallistumaan ja keskustelemaan!

Iltamat järjestää tietojenkäsittelytieteen osastolla toimiva tiedeluokka Linkki, joka on osa Helsingin yliopiston tiedekasvatusta.

Miten biologiaa koodataan?

Bioinformatiikka on tieteenala, jolla biologisista tietoa, kuten dna:ta, käsitellään algoritmien ja ohjelmoinnin avulla. Mitä tällöin pitää ottaa huomioon, mitä algoritmeja dna:n käsittelyyn käytetään ja millaisia ongelmia algoritmien ja ohjelmoinnin avulla voidaan ratkaista? Entä millaista roolia bioinformatiikka näyttelee Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen osaston tutkimuksessa, nyt ja ennen? Linkin vuoden ensimmäisiä iltamia vietetään biologiaan liittyvien algoritmien ja ohjelmoinnin parissa pääsiäistunnelmissa. Tervetuloa!

Mitä: Linkin iltamat pääsiäistunnelmissa, aiheena biologia, algoritmit ja ohjelmointi
Missä: Exactum, B222
Milloin: keskiviikkona 20.3. klo 17–19
Kenelle: kaikille – koululaisista professoreihin

Iltamissa tutustutaan biologiaan liittyvään ohjelmointiin ja algoritmeihin, joilla biologista dataa voidaan käsitellä. Ennakkotietoja biologiasta, algoritmeista tai ohjelmoinnista ei tarvita, mutta asiaan hieman perehtyneillekin illasta tulee antoisa. Iltamat järjestetään keskiviikkona 20.3.2024 kello 17–19 Exactumin toisessa kerroksessa luokassa B222. Tapahtuma on kaikille avoin. Tarjolla on myös pientä purtavaa ja juotavaa. Tervetuloa!

Mitkä ihmeen iltamat? Linkin iltamat ovat mukava tapa tutustua tietojenkäsittelytieteen eri näkökulmista. Tieteenalasta kiinnostuneille – olitpa koululainen, opiskelija tai työssäkäyvä – iltamat ovat mukava tapa viettää iltaa yhdessä samoista asioista kiinnostuneiden kanssa ja saada uutta tietoa tieteenalaan liittyen. Opettajat, opettajaksi opiskelevat ja opetuksesta kiinnostuneet saavat iltamissa ideoita tietojenkäsittelytieteeseen liittyvien aiheiden opetukseen hauskalla tavalla. Tieteentekijöille iltamat tarjoavat näkökulman tieteen popularisointiin. Tervetuloa mukaan kuuntelemaan, osallistumaan ja keskustelemaan!

Tuoreita tapahtumia

Juhlakirja

Linkin juhlakirja Ohjelmointia oppimassa julkaistiin Linkin 10-vuotisjuhlissa 15.12.2021 sekä painettuna että sähköisesti. Sähköinen versio on saatavilla oheisesta linkistä. Painetun kirjan voi tilata itselleen maksutta tällä lomakkeella.

Kirjassa esitellään tietojenkäsittelytieteen tiedekasvatuksen vaiheita Helsingin yliopistossa sekä muistellaan Linkin historiaa. Kirjan ovat kirjoittaneet Antti Laaksonen ja Veera Lupunen.

Järjestä Pulmaario-paja koululla tai kirjastolla

Pulmaario on 9 - 13 -vuotiaille lapsille suunnattu toiminnallista matematiikkaa ja ohjelmointia sisältävä valmis pajakokonaisuus, jonka ohjaajana voi toimia ilman aiempaa kokemusta teemoista. Järjestä oma pajasi Pulmaarion ohjaajan oppaan toimiviksi testatuilla ohjeilla! Opas on syntynyt Helmet-kirjastojen ja Helsingin yliopiston Tiedekasvatuksen yhteistyöhankkeen pohjalta.

Majava-kilpailu

Ohjelmoinnillisen ajattelun Majava-kilpailu järjestetään marraskuussa 2023. Lisätietoa Majava-kilpailun sivuilta.

Ohjelmoinnin ja tietotekniikan opetuksen seminaari 1.12.2022

Miten ohjelmointia voisi opettaa helposti ja hauskasti, pelillisyyttä hyödyntäen? Mitä muuta kouluissa tulisi opettaa tietokoneisiin liittyen – jos kouluissa olisi taas jonain päivänä tietokoneisiin liittyvä oma oppiaine, millaisia sisältöjä ja tavoitteita sillä pitäisi olla? Miten näitä sisältöjä voisi opettaa?

Helsingin yliopiston LUMA-tiedeluokka Linkki järjestää torstaina 1.12. kello 9–16 seminaarin, jossa pureudutaan tietokoneisiin liittyvien aiheiden opetukseen nyt ja tulevaisuudessa. Tule mukaan keskustelemaan ja saamaan konkreettisia ideoita opetuksen avuksi!

Paikka: Exactum (sali C222), Kumpulan kampus (Pietari Kalmin katu 5, 00560 Helsinki)
Aika: torstai 1.12.2022 kello 9–16

Ohjelma

9.00 Ilmoittautuminen
9.30 Päivän aloitus
10.00 Ohjelmointia helposti ja hauskasti
11.30 Lounas
12.30 Tietotekniikka-oppiaineen suunnittelua
14.00 Kahvitauko
14.30 Keskustelua tietotekniikka-oppiaineesta
15.45 Jatkovinkit
16.00 Lopetus

Ilmoittaudu mukaan viimeistään tiistaina 29.11.2022. Saat tarkemmat ohjeet sähköpostitse ennen seminaaria.

Seminaari on osallistujille maksuton (mukaan lukien lounas ja kahvi). Seminaari on tarkoitettu peruskoulun ja toisen asteen opettajille, opettajaksi opiskeleville sekä muille opetuksen parissa työskenteleville.

Taustaa: Valtakunnallisessa opetussuunnitelmassa oli 1980- ja 1990-luvuilla valinnainen oppiaine nimeltä tietotekniikka. Monella entisellä ja nykyisellä koululaisella on kokemusta atk-tunneista, vaikka sellaisia ei opetussuunnitelmien perusteissa mainitakaan. Tänään peruskouluissa opetetaan ohjelmointia, algoritmista ajattelua sekä tvt-taitoja. Lukion uuteen opetussuunnitelmaan taas kuuluu kurssi, jonka yksi keskeinen sisältö ovat algoritmit. Opetuksen tulevaisuus on avoin: kun perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita päivitetään todennäköisesti lähivuosina, olisiko sinne syytä lisätä uusi tietokoneisiin, ohjelmointiin ja muuhun sellaiseen liittyvä oppiaine?

Seminaari on osa Pythonia pelillisesti -hanketta, jossa kehitetään verkkoselaimessa toimivaa, maksutonta ja pelillisyyttä hyödyntävää ohjelmoinnin opetusmateriaalia. Tutustu pelin ensimmäiseen demoon täällä: tie.koodariksi.fi/peli. Hankkeen rahoittajia ovat Helsingin yliopiston matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta sekä tietojenkäsittelytieteen osasto.

Datatähden alkukilpailu (2022 syksy, 2023 kilpailu)

Lukion ja peruskoulun ohjelmointikilpailu Datatähden alkukilpailu järjestettiin verkossa 31.10.-13.11. Lisätietoa Datatähden sivuilta. Loppukilpailu järjestetään 21.1.2023 ja siihen kutsutaan alkukilpailun parhaat osallistujat.

Linkin historiailtamat 22.9.2022

Syksyn ensimmäisten iltamien aiheena ovat menneiden vuosikymmenten tietokoneet: Millaisia tietokoneet olivat vuosikymmeniä sitten? Miten tietokonetta ohjattiin, kun näyttöä tai hiirtä ei vielä ollut käytössä? Entä millaista oli ohjelmoida reikäkortteja käyttämällä? Tule kuulemaan menneistä ajoista ja ihastelemaan vanhoja ohjelmointivälineitä!

Mitä: Linkin iltamat, aiheena menneiden vuosikymmenten tietokoneet
Missä: Exactum, B222
Milloin: torstaina 22.9. klo 17–19
Kenelle: kaikille – olitpa aloittelija tai konkari

Iltamissa tutustutaan reikäkortti- ja reikänauhakoneisiin, joita käytettiin vuosikymmenten ajan ennen nykyisenkaltaisia tietokoneita. Ennakkotietoja tietokoneita tai ohjelmoinnista ei tarvita, mutta asiaan hieman perehtyneillekin illasta tulee antoisa. Iltamat järjestetään torstaina 22.9.2022 kello 17–19 Exactumin toisessa kerroksessa luokassa B222.

Tapahtuma on kaikille avoin eikä siihen ole ilmoittautumista. Tarjolla on myös pientä purtavaa ja juotavaa. Tervetuloa!

Linkin hakukoneiltamat 19.5.2022

Torstaina 19.5.2022 Linkki-tiedeluokkaan Exactumin toiseen kerrokseen kokoontui joukko hakukoneista kiinnostuneita tiedonnälkäisiä. Yliopistonlehtori Antti Laaksonen kertoi hakukoneiden historiasta, hakualgoritmeja harjoilteltiin ja osallistujat pääsivät myös suunnittelemaan omia hakukoneitaan. Innostuneesta vastaanotosta päätelleen tälle täytyy keksiä jatkoa...

Ohjelmointikerhot lukuvuonna 2021-2022

Linkki järjesti seuraavia ohjelmointikerhoja lukuvuonna 2021-2022

Linkki 10 vuotta

Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen tiedeluokka Linkki juhli 10-vuotista taivaltaan keskiviikkona 15.12.2021 kello 15 alkaen. Juhla järjestettiin Zoom-tapahtumana.

Juhlaohjelma alkoi maljan nostolla kello 15.30, ja sisälsi mm. puheita, musiikkia sekä Linkin juhlakirjan ja uuden logon julkistus. Varsinaisen ohjelmaosuuden jälkeen moni jäi vielä muistelemaan Linkin ensimmäistä kymmentä vuotta.

Tervehdyksiä ja onnitteluja löytyy Flinga-taululta: https://flinga.fi/s/FXEWP8H

Kiitos kaikille mukana olleille!

Avoimet ovet ja Scratch-ohjelmoinnin kokeilukerta 2.9.2021

Torstaina 2.9.2021 kello 16-18 pääsi tutustumaan Linkkiin ja Scratch-ohjelmointiin etänä Zoomin välityksellä. Esittelimme hieman Linkin toimintaa, ja ohjelmoimme pienen peliprojektin Scratchilla.

Valmis projekti löytyy Scratchista: Pingviinimaalivahti

Suurin piirteen vastaavan pelin ohje: Pongjalkapallo

Kesäleirit 2021

Linkki ja Helsingin kaupungin Nuorten palvelut järjestivät jälleen kesäleirejä, toki tiukoin korona-varotoimin.

Leirien tiedot:

Ohjelmoinnin verkko-oppitunteja

Syksyllä 2018 järjestimme opettajille suunnattuja webinaareja (eli verkkoseminaareja) seuraavista aiheista:

Webinaarien tarkemmat tiedot ja tallenteet löytyvät yllä olevista linkeistä.

Kilpailu-uutisia

Henrik Aalto sai kultamitalin Itämeren alueen tietotekniikan olympialaisissa eli BOI-kilpailussa toukokuussa 2022! Saksassa järjestettyyn kilpailuun osallistui 67 lukiolaista, jotka ratkoivat vaikeita algoritmisia ohjelmointitehtäviä.

Datatähti -kilpailun tulokset löytyvät täältä: http://datatahti.fi/

Lisää kilpaohjelmointiuutisia löytyy kisakoodaus.fi-sivustolta.