Ajankohtaista
Työpajat
Linkki järjestää syksyn 2025 aikana useita yksittäisiä työpajoja ja lyhyempiä työpajasarjoja eli minikerhoja. Työpajat järjestetään Helsingissä Kumpulan kampuksella.
Syksyn 2025 työpajat
Opitaan Python-ohjelmointia (7.–9.luokkalaisille) 25€
Opitaan Python-ohjelmointia -työpaja on suunnattu juuri ohjelmointiharrastusta aloitteleville tai aiemmin jonkin verran ohjelmointiin tutustuneille. Työpajassa opetellaan tekstipohjaista Python-ohjelmointia ohjatusti ja toteutetaan pieni projekti. Työpajasta saa hyviä eväitä ohjelmointiharrastuksen aloittamiseen ja jatkamiseen. Työpajan ensisijaiseen materiaaliin voi tutustua täällä. Siitä käydään läpi osat 1 ja 2.
Mukaan ei tarvitse omaa tietokonetta.
Kesto: 2,5 tuntia
Työpaja järjestetään kolmesti. Ilmoita lapsesi sopivaan ryhmään:
- 24.11. klo 16.30
- 9.12. klo 16.30
- 10.12. klo 17.00
Tehdään peli Scratch-ohjelmointikielellä (2.–5.-luokkalaisille) 25€
Työpajassa opitaan ohjelmoimaan Scratch-ohjelmointikielellä pienimuotoisia pelejä yhteisen opetuksen kautta. Aikaisempaa kokemusta ei tarvita, ainoastaan kiinnostus ohjelmointia kohtaan riittää! Scratch on lapsille ja nuorille suunnattu koodauskieli, jossa korostuu ongelmanratkaisutaidot sekä luovuus. Työpajoissa tehdään yhteensä kolme eri peliä, joten voit ilmoittautua useammalle kerralle. Jokaisella kerralla käydään kuitenkin läpi myös Scratchin alkeita, joten mihin tahansa työpajoista voi ilmoittautua ilman ohjelmointikokemusta.
Mukaan ei tarvitse omaa tietokonetta.
Kesto; 2,5 tuntia
Työpajasta järjestetään 3 eri versiota eri peleillä. Ilmoita lapsesi sopiviin ryhmiin:
- 15.10. klo 12.00 Peli 1 / EU-koodiviikon kunniaksi työpaja on ilmainen. Ilmoittaudu erillisellä lomakkeella.
- 16.10. klo 13.00 Peli 2 / EU-koodiviikon kunniaksi työpaja on ilmainen. Ilmoittaudu erillisellä lomakkeella.
- 8.12. klo 15.30 Peli 1
- 15.12. klo 16.00 Peli 2
- 16.12. klo 16.30 Peli 3
Ohjelmointipesä ScratchJr-ohjelmointikielellä (5–7-vuotiaille) 35€
Minikerhossa tutustutaan hauskasti ohjelmointiin n. 5-7 -vuotiaille suunnitellulla ScratchJr-ohjelmointikielellä. Käytettävät komennot on esitetty helposti ymmärrettävinä ikoneina, joten lukemisen ei tarvitse olla vielä sujuvaa. Minikerhossa luodaan pieniä pelejä ja tarinoita, jotka varmasti innostavat osallistujia! Vanhemmat ovat hyvin tervetulleita mukaan.
Minikerho järjestetään Helsingissä, Kumpulan kampuksella. Mukaan saa ottaa oman tabletin, jolle on ladattu ScratchJr, mutta meillä on myös lainatabletteja.
Kesto: 3x1 tunnin tapaamista
Minikerho on kolmen viikon mittainen ja se järjestetään syksyllä kolmesti. Ilmoittaudu perheellesi sopivaan ryhmään:
- Varpusten ohjelmointipesä (eskareille) keskiviikkoisin 29.10.-12.11. klo 16.30–17.30
- Tiaisten ohjelmointipesä (eskareille) keskiviikkoisin 26.11.-10.12. klo 16.30–17.30
- Peippojen ohjelmointipesä (1.-luokkalaisille) keskiviikkoisin 26.11.-10.12. klo 18.00–19.00
Logiikkapelipaja (alakoululaisille) 35€
Minikerhossa tutustutaan erilaisiin logiikkapeleihin mm. SmartGamesilta. Sääntöihin tutustumisen jälkeen osallistujat pääsevät pelaamaan yhdessä tai itsenäisesti heitä eniten kiinnostavia pelejä. Logiikkapeleissä ratkaisun löytämiseksi pitää käyttää erilaisia strategioita, kun tehtävät pelin edetessä muuttuvat haastavammiksi. Strategioihin tutustutaan pelien myötä.
Minikerhossa on myös muita logiikkaa vaativia tehtäviä, kuten sudokuja ja nonogrammeja. Ohjelmaan on myös suunniteltu toiminnallisia aktiviteetteja.
Kesto: 3x1 tunnin tapaamista
Minikerho on kolmen viikon mittainen ja se järjestetään syksyllä kolmesti. Ilmoita lapsesi sopivaan ryhmään:
- Huuhkajien logiikkapelipaja (8–10-vuotiaille) keskiviikkoisin 29.10.–12.11. klo 18.00–19.00
- Haukkojen logiikkapelipaja (10–12-vuotiaille) maanantaisin 3.–17.11. klo 16.30–17.30
- Pöllöjen logiikkapelipaja (7–9-vuotiaille) maanantaisin 3.–17.11. klo 18.15–19.15
Kerhot
Voit tutustua kerhojen sisältöön tarkemmin täällä.
Syksyn 2025 kerhot
Ilmoittautuminen syksyn kerhoihin on päättynyt. Jos haluat tiedon sähköpostiin kevään kerhojen ilmoittautumisen alkamisesta, laita sähköpostia osoitteeseen linkki-kerhot@cs.helsinki.fi
Linkki järjestää syksyllä kerhoja sekä Helsingin yliopiston Kumpulan kampuksella että etänä verkossa.
Kerhot alkavat viikolla 36 (1.9.–7.9.) ja loppuvat viikolla 49 (1.12.–7.12.). Lisäksi kerhot ovat tauolla syyslomalla (13.10.–19.10.) ja yliopiston tenttiviikolla (20.10.–26.10.). Kaikissa kerhoissa on 12 tapaamiskertaa.
Kerhot Kumpulan kampuksella
- Peliohjelmoinnin alkeet lapsille (2.–4. luokan aloittaville): tiistaisin kello 17.00–18.30 (170€)
- Robottiohjelmointikerho aloittelijoille (3.–6. luokan aloittaville): keskiviikkoisin kello 17.00–18.30 (200€)
- Tekstiohjelmointikerho (7.–9. luokan aloittaville ja lukiolaisille): torstaisin kello 17.00–18.30 (200€)
- Tähän kerhoon voi osallistua myös etänä.
Etäkerhot
- Lasten ohjelmointikerho edistyneille (2.–6. luokan aloittaville): maanantaisin kello 17.00–18.00 (170€)
- Tekstiohjelmointikerho (7.–9. luokan aloittaville ja lukiolaisille): torstaisin kello 17.00–18.30 (200€)
- Tähän kerhoon voi osallistua myös paikan päällä Kumpulassa.
Ilmainen kokeilukerta
Syksyllä 2025 kaikkiin kerhoihin voi päästä ilmaiselle kokeilukerralle. Ilmoittautuminen ilmaiselle kokeilukerralle on päättynyt. Kokeilukerta on kerhon ensimmäinen tapaamiskerta. Kokeilukerralle osallistuminen ei takaa paikkaa kerhossa, jos kerhon osallistujamäärä ylittyy. Tällaisessa tapauksessa varsinaiset ilmoittautujat ovat etusijalla.
Kerhoissa tarvittavat laitteistot ja sovellukset
Kumpulassa kokoontuvat kerhot käyttävät yliopiston laitteistoa, joten omaa konetta ei tarvita. Halutessaan oman kannettavan voi kuitenkin ottaa mukaan - erityisesti tekstipohjaisen ohjelmoinnin kerhossa on hyödyllistä, että ohjelmointiin tarvittavat ohjelmistot asentaa omalle koneelle.
Etänä tapahtuvaan ohjelmointikerhoon osallistumiseen tarvitaan toimiva tietokone, jossa on mikrofoni ja kaiuttimet/kuulokkeet ja internet-yhteys. Web-kamera on myös hyvä lisä, mutta ei pakollinen.
Kerhokerran peruuntuminen
Kerhokerta saattaa peruuntua esimerkiksi ohjaajien sairastumisen tai liikennelakon takia. Peruuntumisesta ilmoitetaan osallistujan ilmoittaneelle huoltajalle. Tällaisissa tilanteissa yritämme tarjota kerhokerralle korvaavaa toimintaa, kuten materiaaleja itsenäiseen harjoitteluun tai korvaavan kerhokerran.
Osallistujamääristä
Kerho järjestetään jos osallistujia on 7 tai enemmän. Poikkeuksena ovat peliohjelmoinnin alkeet lapsille ja Python-ohjelmointikerho aloittelijoille, joiden vähimmäisosallistujamäärä on 14 osallistujaa. Suuremman osallistujamäärän takia, voimme tarjota kerhon halvemmalla. Ilmoitamme viikkoa ennen kerhon alkua, jos osallistujamäärä ei ole täyttynyt.
Maksaminen ja ilmoittautumisen peruuttaminen
Maksu tapahtuu ilmoittautumisen yhteydessä. Maksamalla hyväksyt peruutusehdot. Maksut maksetaan luottokortilla, mobiilimaksulla (MobilePay, Siirto) tai verkkopankkimaksuna (suomalaiset pankit). Maksut suoritetaan Verifone Finland Oy:n BlueCommerce-verkkosivuston kautta.
Ota yhteyttä linkki-kerhot@cs.helsinki.fi (lomalla 17.6.–20.7.), mikäli tarvitset laskun kerhomaksua varten, esimerkiksi jos kerhomaksun maksaa joku toinen taho.
Montessorikoululla
Ohjelmointikerhot sopivat kaikille peleistä, koodauksesta ja luonnontieteistä kiinnostuneille. Syksyllä 2025 ohjelmassa on kaksi eri kerhoa. Kerhovalintaa pohtiessasi voit myös ottaa yhteyttä Kaneli Kalliokoskeen (kaneli.kalliokoski@helsinki.fi tai puh. 0505629772, lomalla 17.6.–20.7.)
Jos haluat aloittaa ohjelmointiharrastuksen, ilmoittaudu Kuuttien ohjelmointipesään, jossa lähdetään harjoittelemaan ohjelmointia aivan alkeista. Kevään kerhoista jatkavat ilmoittautuvat lähtökohtaisesti pandakarhujen ohjelmointiluolaan. 4.-6. luokkalaiset uudet aloittelijat voivat mahdollisesti aloittaa myös pandakarhujen ohjelmointiluolasta, otathan kuitenkin etukäteen yhteyttä tässä tapauksessa. 1. luokkalaisten toivomme vielä kartuttavan muita taitoja kuten lukutaitoa ennen kerhoihimme ilmoittautumista, kotona voi kuitenkin jo tutustua esimerkiksi ScratchJr-sovellukseen.
Kerhoihin voi päästä ilmaiselle kokeilukerralle. Ilmoittautuminen tapahtuu erillisellä lomakkeella. Kokeilukerta on kerhon ensimmäinen tapaamiskerta. Kokeilukerralle osallistuminen ei takaa paikkaa kerhossa, jos kerhon osallistujamäärä ylittyy. Tällaisessa tapauksessa varsinaiset ilmoittautujat ovat etusijalla.
Pienin osallistujamäärä, jolla kerhot toteutuvat on 6 osallistujaa.
Ilmoittautuminen kerhoihin on päättynyt
1) Kuuttien ohjelmointipesä tiistaisin klo 14.00–15.00 Kerho on tarkoitettu uusille ohjelmointiharrastuksen aloittaville, jotka ovat vähintään 2.-luokkalaisia.
Kerhossa tehdään animaatioita, efektejä ja pieniä pelejä visuaalisen ohjelmoinnin Scratch-työkalulla, sekä tutustutaan ohjelmointiin robottien ja muiden toiminnallisten aktiviteettien myötä. Kerhossa tutustutaan ohjelmoinnin kautta kevyesti myös muihin luonnontieteisiin ja kerholaisilla on mahdollisuus vaikuttaa toiveillaan kerhon sisältöön.
Kerho alkaa ti 26.8. ja päättyy ti 2.12. Kerhokertoja on yhteensä 14 kpl. Kerho on tauolla 14.10. (syysloma).
Saukkojen ohjelmointipesään on 16 paikkaa osallistujille.
2) Pandakarhujen ohjelmointiluola torstaisin 15.00–16.00
Kerho on tarkoitettu keväällä saukkojen ohjelmointipesään ja pandakarhujen ohjelmointiluolaan osallistuneille.
Kerhossa tehdään animaatioita, pelejä ja projekteja pääosin visuaalisen ohjelmoinnin Scratch-työkalulla. Kerhossa on käytössä myös muita ohjelmointiin liittyviä toiminnallisia aktiviteetteja ja kerholaisten niin toivoessa myös robotteja. Edistyneimmät kerholaiset voivat ohjelmoida halutessaan lisäksi mm. Pythonilla. Kerhossa tutustutaan ohjelmoinnin kautta kevyesti myös muihin luonnontieteisiin ja kerholaisilla on mahdollisuus vaikuttaa toiveillaan kerhon sisältöön.
Kerho alkaa to 28.8. ja päättyy to 4.12. Kerhokertoja on yhteensä 14 kpl. Kerho on tauolla 16.10. (syysloma).
Pandakarhujen ohjelmointiluolaan on yhteensä 18 paikkaa osallistujille.
Kerhokerran peruuntuminen
Kerhokerta saattaa peruuntua esimerkiksi ohjaajien sairastumisen tai liikennelakon takia. Peruuntumisesta ilmoitetaan osallistujan ilmoittaneelle huoltajalle. Tällaisissa tilanteissa yritämme tarjota kerhokerralle korvaavaa toimintaa, kuten materiaaleja itsenäiseen harjoitteluun tai korvaavan kerhokerran.