Ajankohtaista
LEIRIT
Tiedeluokka Linkki järjestää kesällä 2025 kaksi ohjelmointileiriä Kumpulan kampuksella. Ilmoittautuminen leireille alkaa tällä sivulla maaliskuun puolivälissä.
Leiripäivät kestävät 9.30–15.00 ja hintaan sisältyy lounas ja pieni välipala iltapäivällä. Leirille ei tarvitse omaa tietokonetta tai muita välineitä.
Aloittelijoiden peliohjelmointileiri
2.6.–5.6. (viikolla 22) / 8–10-vuotiaille
Leirillä opetellaan ohjelmoimaan graafisella ohjelmointikielellä omia pelejä. Osallistujalla ei tarvitse olla aikaisempaa kokemusta ohjelmoinnista.
Tarinankerrontaa peleissä -ohjelmointileiri
9.6.–12.6. (viikolla 23) / 10–12-vuotiaille
Leirillä lähdetään suunnittelemaan ja toteuttamaan omaa peliä tarinan kautta. Huomiota kiinnitetään erityisesti pelin tarinaan ja visuaalisuuteen.
Osallistujalla ei tarvitse olla aikaisempaa kokemusta ohjelmoinnista, mutta myös kokeneemmat koodarit ovat tervetulleita.
KERHOT
Kevään 2025 kerhot
Kerhot - ilmoittautuminen auki
Lähikerhot Kumpulassa
- Robottiohjelmointikerho aloittelijoille (3.–6.-luokkalaisille): keskiviikkoisin kello 16.30–17.30, 2.4.–14.5. (6 kerokertaa, kerho tauolla 23.4.)
Kerhoon voi osallistua myös ilmaiselle kokeilukerralle erillisen lomakkeen kautta tästä.
Kerhot - ilmoittautuminen päättynyt
Lähikerhot Kumpulassa
- Lasten ohjelmointikerho aloittelijoille (2.–4. luokan aloittaville): tiistaisin kello 16.30–18.00, 14.1.–15.4. (12 kerhokertaa, kerho tauolla 18.2. ja 4.3.)
- Tekstiohjelmointikerho (6.–9. luokan aloittaville ja lukiolaisille): torstaisin kello 16.30–18.00, 16.1.–24.4. (12 kerhokertaa, kerho tauolla 20.2., 6.3. ja 17.4.)
- Tähän kerhoon voi osallistua myös etänä.
Etäkerhot
- Lasten ohjelmointikerho aloittelijoille (2.–4. luokan aloittaville): torstaisin kello 16.30–18.00, 16.1.–24.4. (12 kerhokertaa, kerho tauolla 20.2., 6.3. ja 17.4.)
- Tekstiohjelmointikerho (6.–9. luokan aloittaville ja lukiolaisille): torstaisin kello 16.30–18.00, 16.1.–24.4. (12 kerhokertaa, kerho tauolla 20.2., 6.3. ja 17.4.)
- Tähän kerhoon voi osallistua myös paikan päällä Kumpulassa.
Maksaminen ja ilmoittautumisen peruuttaminen
Maksu tapahtuu ilmoittautumisen yhteydessä. Maksamalla hyväksyt peruutusehdot. Maksut maksetaan luottokortilla, mobiilimaksulla (MobilePay, Siirto) tai verkkopankkimaksuna (suomalaiset pankit). Maksut suoritetaan Verifone Finland Oy:n BlueCommerce-verkkosivuston kautta.
Ota yhteyttä linkki-kerhot@cs.helsinki.fi, mikäli tarvitset laskun kerhomaksua varten, esimerkiksi jos kerhomaksun maksaa joku toinen taho.
Kerhokerran peruuntuminen
Kerhokerta saattaa peruuntua esimerkiksi ohjaajien sairastumisen tai liikennelakon takia. Peruuntumisesta ilmoitetaan osallistujan ilmoittaneelle huoltajalle. Tällaisissa tilanteissa yritämme tarjota kerhokerralle korvaavaa toimintaa, kuten materiaaleja itsenäiseen harjoitteluun tai korvaavan kerhokerran.
Tervetuloa kerhoon!
Montessorikoululla
2025 kevät
Ilmoittautuminen kevään kerhoihin on päättynyt. Jos haluat tiedon tulevista kerhoista, lähetä sähköpostia osoitteeseen kaneli.kalliokoski@helsinki.fi.
Järjestämme ohjelmointikerhoja keväällä 2025 Helsingin Montessorikoululla.
Ohjelmointikerhot sopivat kaikille peleistä, koodauksesta ja luonnontieteistä kiinnostuneille. Syksyn ohjelmassa on kaksi eri kerhoa. Kerhovalintaa pohtiessasi voit myös ottaa yhteyttä Kaneli Kalliokoskeen: kaneli.kalliokoski@helsinki.fi, 050 562 9772
Keväällä syksyn ryhmät jatkavat samaan tuttuun aikaan. Jos haluat aloittaa ohjelmointiharrastuksen, suosittelemme ilmoittautumista Saukkojen ohjelmointipesään. 4.-6. luokkalaiset uudet aloittelijat voivat mahdollisesti aloittaa myös pandakarhujen ohjelmointiluolasta, otathan kuitenkin etukäteen yhteyttä tässä tapauksessa. 1. luokkalaisten toivomme vielä kartuttavan muita taitoja kuten lukutaitoa ennen kerhoihimme ilmoittautumista, kotona voi kuitenkin jo tutustua esimerkiksi ScratchJr-sovellukseen.
Kerhoihin voi päästä ilmaiselle kokeilukerralle. Ilmoittautuminen tapahtuu erillisen lomakkeen kautta tästä. Kokeilukerta on kerhon ensimmäinen tapaamiskerta. Kokeilukerralle osallistuminen ei takaa paikkaa kerhossa, jos kerhon osallistujamäärä ylittyy. Tällaisessa tapauksessa varsinaiset ilmoittautujat ovat etusijalla.
Pienin osallistujamäärä, jolla kerhot toteutuvat on 5 osallistujaa.
1) Saukkojen ohjelmointipesä tiistaisin klo 13.45–15.15
Kerho on tarkoitettu syksyllä kerhossa aloittaneille ja uusille aloittelijoille, jotka ovat vähintään 2.-luokkalaisia.
Kerhossa tehdään animaatioita, efektejä ja pieniä pelejä visuaalisen ohjelmoinnin Scratch-työkalulla, sekä tutustutaan ohjelmointiin robottien ja muiden toiminnallisten aktiviteettien myötä. Kerhossa tutustutaan ohjelmoinnin kautta kevyesti myös muihin luonnontieteisiin ja kerholaisilla on mahdollisuus vaikuttaa toiveillaan kerhon sisältöön.
Kerho alkaa ti 14.1. ja päättyy ti 29.4. Kerhokertoja on yhteensä 14 kpl. Kerho on tauolla 18.2. (talviloma) ja 22.4. (pääsiäinen).
Saukkojen ohjelmointipesään on 16 paikkaa osallistujille.
2) Pandakarhujen ohjelmointiluola to klo 14.45–16.15
Kerho on tarkoitettu syksyllä pandakarhujen ohjelmointiluolaan osallistuneille.
Kerhossa tehdään animaatioita, pelejä ja projekteja pääosin visuaalisen ohjelmoinnin Scratch-työkalulla. Kerhossa on käytössä myös muita ohjelmointiin liittyviä toiminnallisia aktiviteetteja ja kerholaisten niin toivoessa myös robotteja. Edistyneimmät kerholaiset voivat ohjelmoida halutessaan lisäksi Pythonilla. Kerhossa tutustutaan ohjelmoinnin kautta kevyesti myös muihin luonnontieteisiin ja kerholaisilla on mahdollisuus vaikuttaa toiveillaan kerhon sisältöön.
Kerho alkaa to 16.1. ja päättyy to 8.5. Kerhokertoja on yhteensä 14 kpl. Kerho on tauolla 20.2. (talviloma), 17.4. (pääsiäinen) ja 1.5. (vappu).
Pandakarhujen ohjelmointiluolaan on yhteensä 8 paikkaa osallistujille.
Kerhokerran peruuntuminen
Kerhokerta saattaa peruuntua esimerkiksi ohjaajien sairastumisen tai liikennelakon takia. Peruuntumisesta ilmoitetaan osallistujan ilmoittaneelle huoltajalle. Tällaisissa tilanteissa yritämme tarjota kerhokerralle korvaavaa toimintaa, kuten materiaaleja itsenäiseen harjoitteluun tai korvaavan kerhokerran.