UNIVERSITY OF HELSINKI

Materiaalit

Keräilypeli

Keräilypeli
KohdeyleisöOpettaja, Oppilas, Vanhempi, Kerholainen
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEi kokemusta
TasoAloittelija
Kesto2 tuntia tai alle
Materiaalin tavoitteetOpitaan luomaan hahmoja, jotka liikkuvat hiirellä tai näppäimistösyötteillä, tai kokonaan itsenäisesti. Tutustutaan koordinaatistoihin ja suuntiin. Opitaan luomaan eri hahmojen välisiä vuorovaikutuksia ja jakamaan ohjelman tehtäviä oikeille hahmoille. Opitaan silmukoiden käyttöä ja ehdollisia tapahtumia. Tutustutaan muuttujien käyttöön muistettavina arvoina. Tutustutaan satunnaisuuteen.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
KerhoPeliohjelmointikerho aloittelijoille
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​kirjastopaja/​Kerailypeli.html
Opettajan videohttps:/​/​youtu.be/​Iug3nueSuRs
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​kerailypeli/​kerailypeli.pdf
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​kerailypeli_laajennettu/​kerailypeli_laajennettu.pdf
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​56580404/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Pong-maalivahti

Pong-maalivahti
KohdeyleisöOpettaja, Oppilas, Vanhempi, Kerholainen
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEi kokemusta
TasoAloittelija
Kesto2 tuntia tai alle
Materiaalin tavoitteetTutustutaan suuntiin ja koordinaatistoon. Tutustutaan satunnaisuuteen. Opitaan luomaan hahmoja, jotka liikkuvat itsekseen tai hiirisyötteellä. Opitaan luomaan eri hahmojen välisiä vuorovaikutuksia ja jakamaan ohjelman tehtäviä oikeille hahmoille. Opitaan silmukoiden käyttöä ja ehtolauseita. Tutustutaan muuttujiin paikkoina säilyttää muistissa arvoja. Tutustutaan ohjelmien pysäyttämiseen.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat, Suunta-asteet
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​kirjastopaja/​Maalivahti.html
Opettajan videohttps:/​/​www.youtube.com/​watch?v=YiLT33fAGmc
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​tapahtumat/​harrastemessut/​PongJalkapallo.pdf
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​56580444/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Labyrintti

Labyrintti
KohdeyleisöOpettaja, Oppilas, Vanhempi, Kerholainen
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEi kokemusta
TasoAloittelija
Kesto2 tuntia tai alle
Materiaalin tavoitteetOpitaan hahmojen liikuttelua hiirellä ja hahmojen välisestä vuorovaikutuksesta (kosketus). Harjoitellaan vektoripiirtämistä. Tutustutaan koordinaatistoon ja lukujen arpomiseen. Harjoitellaan monimutkaisempia loogisia ehtoja. Valinnaisesti voidaan myös tutustua tekoälyyn ja lohkoihin.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat
KerhoPeliohjelmointikerho aloittelijoille
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​webinaari/​Labyrintti.html
Opettajan videohttps:/​/​www.youtube.com/​watch?v=b3KCEjcpM_Y&​feature=youtu.be
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​labyrintti/​labyrintti.pdf
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​90627741/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Rullaluistelu

Rullaluistelu
KohdeyleisöOppilas, Kerholainen
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEi kokemusta
TasoAloittelija
Kesto2 tuntia tai alle
Materiaalin tavoitteetTutustutaan hahmon liikkumisen toteuttamiseen, suuntiin ja muuttujien käyttöön. Myös vektorigrafiikan tekoon on luontevaa perehtyä luistelupeliä tehdessä.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenSuunnat
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
KerhoPeliohjelmointikerho aloittelijoille
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​luistelupeli/​luistelupeli.pdf
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​72321614/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Väistelypeli

Väistelypeli
KohdeyleisöOpettaja, Oppilas, Vanhempi, Kerholainen
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEi kokemusta
TasoAloittelija
Kesto2 tuntia tai alle
Materiaalin tavoitteetOpitaan hahmon liikuttaminen nuolilla vasemmalle ja oikealle. Opitaan kloonien tekeminen ja niiden alkupaikan ja -suunnan asettaminen. Tutustutaan ajastimeen ja haluttaessa myös hahmojen välisiin viesteihin.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenSuunnat
KerhoPeliohjelmointikerho aloittelijoille
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​vaistelypeli/​vaistelypeli.pdf
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​175028893/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Asteroidiväistely

Asteroidiväistely
KohdeyleisöOpettaja, Oppilas, Vanhempi, Kerholainen
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEi kokemusta
TasoAloittelija
Kesto2 tuntia tai alle
Materiaalin tavoitteetOpitaan hahmojen ohjailua nuolilla (ratin kaltaisesti) ja hahmojen välistä vuorovaikutusta (kosketus). Opitaan tekemään klooneja. Opitaan arpomaan hahmolle satunnainen sijainti, joka on pelialueen jollakin reunalla. Tutustutaan ajastimen käyttöön.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenSuunta-asteet
KerhoPeliohjelmointikerho aloittelijoille
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​asteroidivaistely/​asteroidivaistely.pdf
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​147844378/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Asteroidiajelu

Asteroidiajelu
KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEi kokemusta
TasoAloittelija
Kesto2 tuntia tai alle
Materiaalin tavoitteetOpitaan hahmojen ohjailua hiirellä ja hahmojen välistä vuorovaikutusta (kosketus). Harjoitellaan vektoreilla piirtämistä. Sivutaan koordinaatistoa. Tutustutaan muuttujiin, lukujen arpomiseen ja yhteen tapaan laskea aikaa.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Monikulmiot, Mittaaminen
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​scratch/​Asteroidiajelu.html
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​99357540/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Aurinkokuntapeli

Aurinkokuntapeli
KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEi kokemusta
TasoAloittelija
Kesto2 tuntia tai alle
Materiaalin tavoitteetOpitaan antamaan ohjelmalle yksinkertaisia komentoja ja silmukoita. Opitaan luomaan geometrisia kuvioratoja. Syvennytään tarvittavien kulmien laskemiseen. Sivutaan koordinaatistoa. Tutustutaan loogisiin ehtoihin ja ohjelmassa piirtämiseen. Opitaan hahmojen välisestä vuorovaikutuksesta (kosketus) ja hahmojen ohjailusta hiirellä.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenMonikulmiot, Kolmio, Neliö, Ympyrä, Kulmien piirtminen
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​scratch/​Aurinkokuntapeli.html
Opettajan videohttps:/​/​youtu.be/​GHoKu8JCJnU
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​114313571/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Seikkaileva lemmikki

Seikkaileva lemmikki
KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEi kokemusta
TasoAloittelija
Kesto2 tuntia tai alle
Materiaalin tavoitteetTutustutaan suuntiin ja opitaan käyttämään muuttujia. Lisäksi tutustutaan ohjelman sisäisten viestien lähettämiseen ja vastaanottamiseen ja ohjelman suorituksen siirtämiseen eri hahmojen välillä, sekä toimintojen valikoituun pysäyttämiseen.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenSuunnat, Suunta-asteet
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​kirjastopaja/​Lemmikki.html
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​36838010/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Selviytymispeli

Selviytymispeli
KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEi kokemusta
TasoAloittelija
Kesto2 tuntia tai alle
Materiaalin tavoitteetMateriaali tutustuttaa koordinaatistoon ja suuntiin, satunnaisuuteen ja kloonien käyttöön. Pelinteon myötä opitaan luomaan hahmoja, jotka liikkuvat itsekseen tai hiirtä klikkailemalla. Opitaan käyttämään silmukoita, muuttujia ja ehtolauseita. Lisäksi opitaan luomaan hahmojen välisiä vuorovaikutuksia ja jakamaan tehtäviä eri hahmoille.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat, Suunta-asteet
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​kirjastopaja/​selviytymispeli.html
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​35839076/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Lentelypeli

Lentelypeli
KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEi kokemusta
TasoAloittelija
Kesto2 tuntia tai alle
Materiaalin tavoitteetTutustutaan koordinaatistoihin ja satunnaisuuteen. Opitaan luomaan hahmoja, jotka liikkuvat itsekseen tai näppäimistösyötteillä. Opitaan luomaan eri hahmojen välisiä vuorovaikutuksia ja jakamaan ohjelman tehtäviä oikeille hahmoille. Opitaan myös kloonien käyttöä, silmukoiden käyttöä ja ehtolauseita, sekä muuttujien käyttämistä muistettavina arvoina ja apumuuttujina.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat, Mittaaminen
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
KerhoPeliohjelmointikerho aloittelijoille
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​kirjastopaja/​Lentelypeli.html
Opettajan videohttps:/​/​www.youtube.com/​watch?v=V2hg2QyuHT0
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​39641666/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Asteroidipuolustus

Asteroidipuolustus
KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi, Oppilas, Kerholainen
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEi kokemusta
TasoAloittelija
Kesto2 tuntia tai alle
Materiaalin tavoitteetTutustutaan suuntiin, klooneihin ja satunnaisuuteen. Opitaan käyttämään silmukoita ja ehtolauseita. Lisäksi opitaan luomaan eri hahmojen välisiä vuorovaikutuksia ja jakamaan ohjelman tehtäviä oikeille hahmoille.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetLukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenSuunnat, Suunta-asteet
KerhoPeliohjelmointikerho aloittelijoille
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​kirjastopaja/​Avaruusammuskelu.html
Opettajan videohttps:/​/​youtu.be/​6gZue-Umkf0
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​asteroidipuolustus/​asteroidipuolustus.pdf
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​asteroidipuolustus/​asteroidipuolustus_variton.pdf
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​34656936/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Kalastuspeli

Kalastuspeli
KohdeyleisöOppilas, Kerholainen
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEi kokemusta
TasoAloittelija
Kesto2 tuntia tai alle
Materiaalin tavoitteetTutustutaan Kynä-toimintoon ja koordinaatistoon. Opitaan käyttämään klooneja (kopiot) ja muuttujia. Opitaan myös toteuttamaan hahmojen välistä vuorovaikutusta. Valinnaisesti voidaan tutustua satunnaisuuteen.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
KerhoPeliohjelmointikerho aloittelijoille
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​kalastuspeli/​kalastuspeli.pdf
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Paperinukke

Paperinukke
KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEi kokemusta
TasoAloittelija
Kesto2 tuntia tai alle
Materiaalin tavoitteetOpitaan käyttämään ohjelman sisäisiä viestejä. Tutustutaan kuvien graafisiin ominaisuuksiin, hahmojen asusteiden käyttöön, näppäinsyötteisiin vastaamiseen ja koordinaatistoon. Halutessaan piirtäessä voi tutustua myös vektorigrafiikkaan.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat, Suunta-asteet
KerhoPeliohjelmointikerho edistyneille
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​kerho/​pelisyksy_2014/​Paperinukke.html
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​28653670/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Pong

Pong
KohdeyleisöOpettaja, Oppilas, Vanhempi, Kerholainen
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEi kokemusta
TasoEdistynyt
Kesto2 tuntia tai alle
Materiaalin tavoitteetTutustutaan koordinaatistoihin ja suuntiin. Opitaan luomaan hahmoja, jotka liikkuvat näppäimistösyötteillä. Opitaan luomaan eri hahmojen välisiä vuorovaikutuksia ja jakamaan ohjelman tehtäviä oikeille hahmoille. Opitaan silmukoiden käyttöä ja ehtolauseita. Opitaan käyttämään muuttujia muistettavina arvoina. Tutustutaan satunnaisuuteen. Opitaan koordinaatiston suuntien heijastumista. Opetellaan käyttämään ohjelman sisäisiä viestejä.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat, Suunta-asteet
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
KerhoPeliohjelmointikerho aloittelijoille
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​kirjastopaja/​pikkupong.html
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​pong/​pong.pdf
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​249452268/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Salaviesti

Salaviesti
KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEi kokemusta
TasoEdistynyt
Kesto2 tuntia tai alle
Materiaalin tavoitteetTutustutaan lukujen arpomiseen ja graafisiin efekteihin. Opitaan tekemään klooneja eli kopioita, mutkittelevaa liikettä, yksinkertaisia ehtoja ja hahmojen välistä vuorovaikutusta (kosketus). Sivutaan koordinaatistoa. Pelinteko tarjoaa myös valinnaisen mahdollisuuden tutustua salauksiin ja/tai harjoitella vektoreilla piirtämistä.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetLukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenSuunnat, Suunta-asteet
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​scratch/​Salaviesti.html
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​96255434/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Virtuaalilemmikki

Virtuaalilemmikki
KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetScratchin perusteet
TasoEdistynyt
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat, Mittaaminen
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
KerhoPeliohjelmointikerho edistyneille
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​kerho/​pelisyksy_2014/​Virtuaalilemmikki.html
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​31065368/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Ampumahiihto

Ampumahiihto
KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi, Oppilas, Kerholainen
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetScratchin perusteet
TasoEdistynyt
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat, Mittaaminen
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
KerhoPeliohjelmointikerho edistyneille
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​kerho/​pelikevat_2015/​ampumahiihto.html
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​ampumahiihto/​ampumahiihto.pdf
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​45946176/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Matopeli

Matopeli
KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi, Oppilas, Kerholainen
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetScratchin perusteet
TasoEdistynyt
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat, Suunta-asteet
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
KerhoPeliohjelmointikerho edistyneille
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​webinaari/​Matopeli.html
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​webinaari/​Matopelimallit.pdf
Opettajan videohttps:/​/​youtu.be/​3jb2Po8zu5s
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​matopeli/​matopeli.pdf
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​90145933/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Sukeltelupeli

Sukeltelupeli
KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi, Oppilas, Kerholainen
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetScratchin perusteet
TasoEdistynyt
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
Materiaalin tavoitteetOpitaan käyttämään muuttujaa hahmon nopeuden tallentamiseen. Käytetään muuttujia ja luodaan klooneja. Tutustutaan nosteeseen ilmiönä.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat, Mittaaminen
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
KerhoPeliohjelmointikerho aloittelijoille
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​sukeltelupeli/​sukeltelupeli.pdf
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​262925230/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Lumisota

Lumisota
KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetScratchin perusteet
TasoEdistynyt
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat, Suunta-asteet
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
KerhoPeliohjelmointikerho edistyneille
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​kerho/​pelikevat_2015/​lumisota.html
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​46991774/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Verkkopyydystys

Verkkopyydystys
KohdeyleisöOpettaja, Oppilas, Vanhempi, Kerholainen
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetScratchin perusteet
TasoEdistynyt
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat, Mittaaminen
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
KerhoPeliohjelmointikerho edistyneille
Opettajan videohttps:/​/​youtu.be/​EEd-aJsGmu0
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​verkkopyydystys/​verkkopyydystys.pdf
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Sammakkopeli

Sammakkopeli
KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEi kokemusta
TasoEdistynyt
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
Materiaalin tavoitteetTutustutaan koordinaatistoon ja suuntiin. Opitaan luomaan hahmoja, jotka liikkuvat nuolinäppäimillä sekä itsekseen. Opitaan luomaan eri hahmojen välisiä vuorovaikutuksia ja jakamaan ohjelman tehtäviä oikeille hahmoille. Opitaan silmukoiden käyttöä sekä ehtolauseita.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat, Mittaaminen
KerhoPeliohjelmointikerho edistyneille
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​kerho/​pelikevat_2015/​sammakkopeli.html
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​43690882/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Seilailupeli

Seilailupeli
KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi, Oppilas, Kerholainen
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetScratchin perusteet
TasoEdistynyt
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat
KerhoPeliohjelmointikerho edistyneille
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​kerho/​pelikevat_2015/​Seilailupeli.html
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​seilailupeli/​seilailupeli.pdf
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​51407862/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Sukelluskeräily

Sukelluskeräily
KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi, Oppilas, Kerholainen
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetScratchin perusteet
TasoEdistynyt
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat, Mittaaminen
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
KerhoPeliohjelmointikerho edistyneille
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​kerho/​pelisyksy_2014/​Sukelluskeraily.html
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​sukellusker%c3%a4ily/​sukellus.pdf
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​27140381/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Puutarhapeli

Puutarhapeli
KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi, Oppilas, Kerholainen
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetScratchin perusteet
TasoEdistynyt
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
KerhoPeliohjelmointikerho edistyneille
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​scratch/​Puutarhapeli.html
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​puutarhapeli/​puutarhapeli.pdf
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​95928160/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Tarinamysteeri

Tarinamysteeri
KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi, Oppilas, Kerholainen
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetScratchin perusteet
TasoEdistynyt
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
Materiaalin tavoitteetOpitaan syötteen antaminen kirjoittamalla. Tutustutaan totuusarvo-muuttujiin ja sovelletaan niitä aarteenetsinnässä. Tutustutaan kysymys-lohkon avulla rekursioon. Harjoitellaan pelilogiikan luomista taustoja vaihtamalla.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetLukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
KerhoPeliohjelmointikerho edistyneille
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​tarinamysteeri/​tarinamysteeri.pdf
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​151164423/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Vierityspeli

Vierityspeli
KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetScratchin perusteet
TasoEdistynyt
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
KerhoPeliohjelmointikerho edistyneille
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​kerho/​pelisyksy_2014/​scroller.html
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​33107070/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Avaruussota

Avaruussota
KohdeyleisöOppilas, Kerholainen
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetScratchin perusteet
TasoEdistynyt
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​avaruussota/​avaruussota.pdf
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​102330867/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Kaikuluotauspeli

Kaikuluotauspeli
KohdeyleisöOpettaja, Oppilas, Vanhempi, Kerholainen
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetScratchin perusteet
TasoEdistynyt
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
Materiaalin tavoitteetHarjoitellaan pelialueen luontia satunnaisuutta hyödyntäen. Toteutetaan monesta tasosta koostuva, asteittain vaikeutuva peli.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Mittaaminen
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
KerhoPeliohjelmointikerho edistyneille
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​kaikuluotauspeli/​kaikuluotauspeli.pdf
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​200675253/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Taistelevat hirviöt

Taistelevat hirviöt
KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi, Oppilas, Kerholainen
Luokka-aste5-6, 7-9
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEdistyneiden peliohjelmointikerho tai vastaava
TasoSyventynyt
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
Materiaalin tavoitteetOpitaan tekemään monimutkaisia vuorotellen käynnistyviä tapahtumia ja animaatioita.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunta-asteet
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
KerhoPeliohjelmointikerho edistyneille
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​monsteripeli/​monsteripeli.pdf
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​227119845/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Taskuhirviöpeli

Taskuhirviöpeli
KohdeyleisöOppilas, Kerholainen
Luokka-aste5-6, 7-9
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEdistyneiden peliohjelmointikerho tai vastaava
TasoSyventynyt
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat, Suunta-asteet
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysListat, Muuttujat
KerhoPeliohjelmointikerho edistyneille
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​taskuhirvio/​taskuhirvio.pdf
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​122681826/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

3D-peli

3D-peli
KohdeyleisöOppilas, Kerholainen, Opettaja, Vanhempi
Luokka-aste7-9
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetScratchin perusteet
TasoSyventynyt
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
Materiaalin tavoitteetOpitaan tekemään 3D-mallinen peli (jossa ei kuitenkaan voi katsoa eri suuntiin eli on oikeammin "2.5"D). Pelissä katsotaan alas veteen ja veden pohjasta nousee kuplia. Kuplien liikerata ja kasvaminen niiden tullessa lähemmäs mallinnetaan.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat, Mittaaminen
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysListat, Muuttujat
KerhoPeliohjelmointikerho edistyneille
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​kerho/​pelisyksy_2014/​FPS-keraily.html
Opettajan videohttps:/​/​www.youtube.com/​watch?v=5ZWvt2WSl2c
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​3Dfps.pdf
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​kerho/​pelisyksy_2014/​3D-grafiikka.pdf
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​33513224/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Älykäs labyrintti

Älykäs labyrintti
KohdeyleisöOppilas, Kerholainen, Opettaja, Vanhempi
Luokka-aste5-6, 7-9
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEdistyneiden peliohjelmointikerho tai vastaava
TasoSyventynyt
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
Materiaalin tavoitteetOpitaan tekemään erilaisia liikkumiseen liittyviä tekoälyjä labyrintissa kulkeville vihollisille.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat, Mittaaminen
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
KerhoPeliohjelmointikerho edistyneille
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​127588121/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Sokoban

Sokoban
KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi
Luokka-aste5-6, 7-9
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEdistyneiden peliohjelmointikerho tai vastaava
TasoSyventynyt
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat, Mittaaminen
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysListat, Muuttujat
KerhoPeliohjelmointikerho edistyneille
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​kerho/​pelisyksy_2014/​sokoban.html
Opettajan videohttps:/​/​www.youtube.com/​watch?v=tYdFfPwkLLw
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​37813306/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Tasoloikka

Tasoloikka
KohdeyleisöKerholainen, Oppilas
Luokka-aste5-6, 7-9
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEdistyneiden peliohjelmointikerho tai vastaava
TasoSyventynyt
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat, Suunta-asteet
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
KerhoPeliohjelmointikerho edistyneille
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​tasoloikka/​tasoloikka-yksityiskohtainen.pdf
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​125122404/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Jetpack-joulupukki

Jetpack-joulupukki
KohdeyleisöVanhempi, Opettaja
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetScratchin perusteet
TasoSyventynyt
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysListat, Muuttujat
KerhoPeliohjelmointikerho edistyneille
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​kerho/​pelisyksy_2014/​jetpack.html
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​38162136/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Agar.io

Agar.io
KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi
Luokka-aste5-6, 7-9
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEdistyneiden peliohjelmointikerho tai vastaava
TasoSyventynyt
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat, Mittaaminen
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysListat, Muuttujat
KerhoPeliohjelmointikerho edistyneille
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​kerho/​pelisyksy_2015/​Agario.html
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​77790242/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Scratch-tunnusten oikeudet

KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEi kokemusta
TasoAloittelija
Opettajan ohjehttp:/​/​linkki.cs.helsinki.fi/​en/​content/​scratch-tunnusten-oikeudet
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Pulmaario - ohjaajan opas

Pulmaario - ohjaajan opas
KohdeyleisöOpas, Vanhempi
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEi kokemusta
TasoAloittelija
Opettajan ohjehttp:/​/​pulmaario.luma.fi/​ohjaajan-opas/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Neliöhaaste

KohdeyleisöKerholainen, Oppilas
Luokka-aste3-5, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEi kokemusta
TasoAloittelija
Kesto2 tuntia tai alle
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​tapahtumat/​harrastemessut/​Neliohaaste.pdf
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Scratch-projektien avaus

KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi, Oppilas, Kerholainen
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEi kokemusta
Ohje lapsillehttp:/​/​linkki.cs.helsinki.fi/​en/​content/​scratch-projektien-avaus
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Miten teen tunnukset Scratchiin

Miten teen tunnukset Scratchiin
KohdeyleisöKerholainen, Oppilas
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEi kokemusta
TasoAloittelija
Ohje lapsillehttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​88855066/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Scratch-ympäristön esittely

Scratch-ympäristön esittely
KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEi kokemusta
TasoAloittelija
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​kirjastopaja/​scratch_aloittelu.html
Opettajan ohjehttps:/​/​www.youtube.com/​watch?v=KtNdn9T0wfY
Opettajan ohjehttps:/​/​www.youtube.com/​watch?v=iue30aBJcYY
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Ohjelmointia Scratchin kanssa (Nokia, Kerhokeskus Koulutyön tuki ry ja Tietotekniikan tutkimuslaitos HIIT)

KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEi kokemusta
TasoAloittelija
Opettajan ohjehttps:/​/​github.com/​avoimet-oppimateriaalit-ry/​scratch/​blob/​master/​Scratch.pdf
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

ScratchJr-ohje alkuun pääsemiseksi

ScratchJr-ohje alkuun pääsemiseksi
KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratchJr
Opettajan ohjehttp:/​/​linkki.cs.helsinki.fi/​en/​content/​scratchjr-materiaali
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Kissa kalassa

Kissa kalassa
KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratchJr
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​tapahtumat/​harrastemessut/​ScratchJrPeli.pdf
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​tapahtumat/​harrastemessut/​JrKissa.png
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​tapahtumat/​harrastemessut/​JrKala.png
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Kanajahti

Kanajahti
KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratchJr
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​tapahtumat/​kuumapop/​Kanajahti.png
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Seikkailu maan alla

Seikkailu maan alla
KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratchJr
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​jrscratch/​SeikkailuMaanAlla.pdf
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Villiintynyt kissa

Villiintynyt kissa
KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratchJr
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​jrscratch/​VilliKissa.pdf
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Sukellusseikkailu

Sukellusseikkailu
KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratchJr
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​jrscratch/​Seikkailu.pdf
PalauteOpettajalta     Oppilaalta