UNIVERSITY OF HELSINKI

Materiaalit

Merkkijonojen tulostus ja lukeminen (Alkeet)

Merkkijonojen tulostus ja lukeminen (Alkeet)
KohdeyleisöOppilas, Kerholainen, Vanhempi, Opettaja
Luokka-aste7-9
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliJava
PohjavaatimuksetEdistyneiden peliohjelmointikerho tai vastaava
TasoAloittelija
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
Materiaalin tavoitteetTutustutaan Java-ohjelmoinnin alkeisiin NetBeans-ohjelmassa. Opitaan tekstin tulostaminen (näytölle), tekstin lukeminen käyttäjältä ja muuttujien luominen ja käyttäminen. Lisäksi tutustutaan virheviestien tulkitsemiseen ja koodin tyylikkäästi kirjoittamiseen.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetLukukäsite
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
KerhoOhjelmointikerho
Opettajan videohttps:/​/​youtu.be/​a-lDv2NJvkM
Ohje lapsillehttps:/​/​docs.google.com/​document/​d/​1y1Df2ARmt1nQDCoznIJS0Aiwj5IsIi_2qGN17E17jr4/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Ehtolauseet (Tekstiseikkailu)

Ehtolauseet (Tekstiseikkailu)
KohdeyleisöOppilas, Kerholainen, Vanhempi, Opettaja
Luokka-aste7-9
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliJava
PohjavaatimuksetJava-ohjelmointikokemus
TasoEdistynyt
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
Materiaalin tavoitteetTutustutaan ehtolauseiden kirjoittamiseen Javalla.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
KerhoOhjelmointikerho
Opettajan videohttps:/​/​www.youtube.com/​watch?v=YQdq9Tpjbfw
Ohje lapsillehttps:/​/​docs.google.com/​document/​d/​1gz02OPqY9tXTmZBL2QOIXo1mDMZ39sDwidsS66paPco/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Silmukat (Lähtölaskenta)

KohdeyleisöOppilas, Kerholainen, Vanhempi, Opettaja
Luokka-aste7-9
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliJava
PohjavaatimuksetJava-ohjelmointikokemus
TasoEdistynyt
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
Materiaalin tavoitteetOpitaan miten Javalla ohjelmoidaan while- ja for-toistolauseita. Jatketaan ehtolauseiden harjoittelua.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
KerhoOhjelmointikerho
Opettajan videohttps:/​/​youtu.be/​-ZLkJCmghhU
Ohje lapsillehttps:/​/​docs.google.com/​document/​d/​1m115GvQdjKLNgvpMvV4WU5SIVBfLo5_EtxekFhiRRf4/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Metodit

Metodit
KohdeyleisöOppilas, Kerholainen, Vanhempi, Opettaja
Luokka-aste7-9
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliJava
PohjavaatimuksetJava-ohjelmointikokemus
TasoEdistynyt
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
Materiaalin tavoitteetOpitaan tekemään metodeita. Tutustutaan alkeismuuttujiin char ja boolean.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
KerhoOhjelmointikerho
Opettajan videohttps:/​/​youtu.be/​AAHcwFZuo2w
Ohje lapsillehttps:/​/​docs.google.com/​document/​d/​1eHlQub7HGwDLUnoTsITalJ00uUCzCSGLZab3CgiYBIs/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Lisähaasteita kertaamiseen - ehdot ja silmukat

KohdeyleisöOppilas, Kerholainen, Vanhempi, Opettaja
Luokka-aste7-9
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliJava
PohjavaatimuksetJava-ohjelmointikokemus
TasoEdistynyt
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
Materiaalin tavoitteetKerrataan if-ehtolauseiden sekä while- ja for-toistolauseiden tekemistä.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
KerhoOhjelmointikerho
Ohje lapsillehttps:/​/​docs.google.com/​document/​d/​1Lgj1fw0kDcOgZyL7mZxEgS7GtcQQ7hMe-W-eCMFNRjU/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Oliot, listat ja olioihin liittyviä ekstroja (Maatila)

Oliot, listat ja olioihin liittyviä ekstroja (Maatila)
KohdeyleisöOppilas, Kerholainen, Vanhempi, Opettaja
Luokka-aste7-9
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliJava
PohjavaatimuksetJava-ohjelmointikokemus
TasoEdistynyt
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
Materiaalin tavoitteetOpitaan tekemään luokkia ja niiden perusteella tehtäviä olioita. Luokkia tehdessä tutustutaan siihen miten kirjoitetaan konstruktori, getteri, setteri ja normaali metodi. Opitaan tekemään ja käyttämään ArrayList-listoja.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat, Listat
KerhoOhjelmointikerho
Opettajan videohttps:/​/​youtu.be/​dclnrmvwllI
Ohje lapsillehttps:/​/​docs.google.com/​document/​d/​1h3dV7nKiCuLz8NWhmFQ5aqfTDFHVnsIUyV4K3QWr1Yc/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Olioiden avulla peli (Kanala)

Olioiden avulla peli (Kanala)
KohdeyleisöOppilas, Kerholainen, Vanhempi, Opettaja
Luokka-aste7-9
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliJava
PohjavaatimuksetJava-ohjelmointikokemus
TasoSyventynyt
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
Materiaalin tavoitteetKerrataan luokkien ja olioiden tekoon ja käyttöön liittyvät periaatteet. Opitaan miten Javassa voi arpoa satunnaisia lukuja. Tutustutaan rajapintoihin.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat, Listat
KerhoOhjelmointikerho
Ohje lapsillehttps:/​/​docs.google.com/​document/​d/​16-gU2gV2DocnQajRA9cK_MgTS-3r2WXlS_DDYiGm1zY/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Pieni kertaus Javan olioista (Oravapeli)

KohdeyleisöOppilas, Kerholainen, Vanhempi, Opettaja
Luokka-aste7-9
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliJava
PohjavaatimuksetJava-ohjelmointikokemus
TasoSyventynyt
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
Materiaalin tavoitteetKerrataan muuttujien, ehtolauseiden, toistolauseiden, luokkien ja olioiden tekoa. Harjoitellaan lisäksi satunnaisten lukujen arpomista Javalla.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
KerhoOhjelmointikerho
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​java/​Java_kertaus.pdf
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Ikkunan ja nappuloiden luominen (Haltijapalvelu)

Ikkunan ja nappuloiden luominen (Haltijapalvelu)
KohdeyleisöOppilas, Kerholainen, Vanhempi, Opettaja
Luokka-aste7-9
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliJava
PohjavaatimuksetJava-ohjelmointikokemus
TasoSyventynyt
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
Materiaalin tavoitteetOpitaan tekemään graafinen käyttöliittymä Java-ohjelmaan. Opitaan avaamaan uusi ikkuna ja laittamaan siihen eri ikkunakomponentteja, käyttämään klikattavia nappuloita ja avaamaan pop up -ikkunoita.
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
KerhoOhjelmointikerho
Opettajan videohttps:/​/​youtu.be/​G-VGGSEOI3s
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​java/​Java_ikkuna.pdf
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Ikkunan komponenttien asettelu (Puutarhapeli 1/3)

Ikkunan komponenttien asettelu (Puutarhapeli 1/3)
KohdeyleisöOppilas, Kerholainen, Vanhempi, Opettaja
Luokka-aste7-9
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliJava
PohjavaatimuksetJava-ohjelmointikokemus
TasoSyventynyt
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
KerhoOhjelmointikerho
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​java/​Java_asettelu.pdf
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Viitteet ohjelmien sisällä (Puutarhapeli 2/3)

KohdeyleisöOppilas, Kerholainen, Vanhempi, Opettaja
Luokka-aste7-9
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliJava
PohjavaatimuksetJava-ohjelmointikokemus
TasoSyventynyt
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
KerhoOhjelmointikerho
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​java/​Java_viitteet.pdf
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Tiedostot ja äänet (Puutarhapeli 3/3)

KohdeyleisöOppilas, Kerholainen, Vanhempi, Opettaja
Luokka-aste7-9
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliJava
PohjavaatimuksetJava-ohjelmointikokemus
TasoSyventynyt
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
KerhoOhjelmointikerho
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​java/​Java_tiedostot.pdf
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Monimutkaisemmat viiteviidakot ja looginen peli (Sammakkopeli)

Monimutkaisemmat viiteviidakot ja looginen peli (Sammakkopeli)
KohdeyleisöOppilas, Kerholainen, Vanhempi, Opettaja
Luokka-aste7-9
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliJava
PohjavaatimuksetJava-ohjelmointikokemus
TasoSyventynyt
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
KerhoOhjelmointikerho
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​java/​Java_matikka.pdf
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Graafinen peli (Keräilypeli)

Graafinen peli (Keräilypeli)
KohdeyleisöOppilas, Kerholainen, Vanhempi, Opettaja
Luokka-aste7-9
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliJava
PohjavaatimuksetJava-ohjelmointikokemus
TasoSyventynyt
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
KerhoOhjelmointikerho
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​java/​Java_peli.pdf
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Valmispohjalla toimiva rämpytysralli

KohdeyleisöOppilas, Kerholainen, Vanhempi, Opettaja
Luokka-aste7-9
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliJava
PohjavaatimuksetEdistyneiden peliohjelmointikerho tai vastaava
TasoSyventynyt
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
KerhoOhjelmointikerho
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​kerho/​ohjkevat_2015/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Pelikehys libGDX-pelien luomiseen

KohdeyleisöOppilas, Kerholainen, Vanhempi, Opettaja
Luokka-aste7-9
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliJava
PohjavaatimuksetEdistyneiden peliohjelmointikerho tai vastaava
TasoSyventynyt
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
KerhoOhjelmointikerho
Ohje lapsillehttps:/​/​github.com/​linkki/​pelipohja
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

JavaScript-materiaali

KohdeyleisöOpettaja, Oppilas, Vanhempi, Kerholainen
Luokka-aste7-9
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliJavaScript
PohjavaatimuksetEi kokemusta
TasoAloittelija
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
Materiaalin tavoitteetTavoitteena on oppia JavaScriptin perusteet ja tutustua mm. myös funktioihin, olioihin ja graafiseen käyttöliittymään. JavaScript-harjoituksia voi tehdä suoraan sivustolla tai oman tietokoneen editorilla.
KerhoOhjelmointikerho
Ohje lapsillehttps:/​/​linkki.github.io/​linkki-research/​index
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Ohjelmointikurssi

KohdeyleisöOpettaja, Oppilas, Vanhempi, Kerholainen
Luokka-aste7-9
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliJavaScript
PohjavaatimuksetEi kokemusta
TasoAloittelija
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
Materiaalin tavoitteetTavoitteena on oppia tekemään yksinkertainen peli JavaScript-ohjelmointikielellä. Kurssi alkaa ohjelmoinnin perusasioilla ja jatkuu yksinkertaisen pelin toiminnan toteuttamiseen.
KerhoOhjelmointikerho
Ohje lapsillehttps:/​/​ohjelmointikurssi.github.io/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta