Kohdeyleisö | Opettaja, Oppilas, Vanhempi, Kerholainen |
Luokka-aste | 3-4, 5-6 |
Kielivalinta | Suomi, Englanti |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Ei kokemusta |
Taso | Aloittelija |
Kesto | 2 tuntia tai alle |
Materiaalin tavoitteet | Opitaan luomaan hahmoja, jotka liikkuvat hiirellä tai näppäimistösyötteillä, tai kokonaan itsenäisesti. Tutustutaan koordinaatistoihin ja suuntiin. Opitaan luomaan eri hahmojen välisiä vuorovaikutuksia ja jakamaan ohjelman tehtäviä oikeille hahmoille. Opitaan silmukoiden käyttöä ja ehdollisia tapahtumia. Tutustutaan muuttujien käyttöön muistettavina arvoina. Tutustutaan satunnaisuuteen. Ohjeesta on myös versio, jossa voi harjoitella komentoja englanniksi. |
OPS S2 Luvut ja laskutoimitukset | Peruslaskutoimitukset, Lukukäsite |
OPS S4 Geometria ja mittaaminen | Koordinaatisto, Suunnat |
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyys | Muuttujat |
Kerho | Peliohjelmointikerho aloittelijoille |
Opettajan ohje | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/kirjastopaja/Kerailypeli.html |
Opettajan ohje | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/pulmaario/ohjaajanopas/Pulmaario_ohjaajanopas.pdf#page=42 |
Opettajan ohje | https://pulmaario.luma.fi/ohjaajan-opas/ |
Opettajan video | https://youtu.be/Iug3nueSuRs |
Ohje lapsille | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/lapsiohjeet/kerailypeli/kerailypeli.pdf |
Ohje lapsille | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/lapsiohjeet/kerailypeli_eng/kerailypeli_eng.pdf |
Toteutusesimerkki | https://scratch.mit.edu/projects/56580404/ |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Opettaja, Oppilas, Vanhempi, Kerholainen |
Luokka-aste | 3-4, 5-6, 7-9 |
Kielivalinta | Suomi |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Ei kokemusta |
Taso | Aloittelija |
Kesto | 2 tuntia tai alle |
Materiaalin tavoitteet | Opitaan luomaan hahmoja, jotka liikkuvat hiirellä tai näppäimistösyötteillä, tai kokonaan itsenäisesti. Tutustutaan koordinaatistoihin ja suuntiin. Opitaan luomaan eri hahmojen välisiä vuorovaikutuksia ja jakamaan ohjelman tehtäviä oikeille hahmoille. Opitaan silmukoiden käyttöä ja ehdollisia tapahtumia. Tutustutaan muuttujien käyttöön muistettavina arvoina. Tutustutaan satunnaisuuteen. Valinnaisesti voi tutustua myös animointiin, klooneihin, taustan lisäämiseen, game over -taustan luomiseen, ajastamiseen, rajoitettuun peliaikaan, kynään, ajastetun janan piirtoon, asusteisiin, kiertotyyliin, pelin nopeuttamiseen ja power up-eihin. |
OPS S2 Luvut ja laskutoimitukset | Peruslaskutoimitukset, Lukukäsite |
OPS S4 Geometria ja mittaaminen | Koordinaatisto, Suunnat |
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyys | Muuttujat |
Kerho | Peliohjelmointikerho aloittelijoille |
Ohje lapsille | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/lapsiohjeet/kerailypeli_laajennettu/kerailypeli_laajennettu.pdf |
Toteutusesimerkki | https://scratch.mit.edu/projects/181440260/ |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |