UNIVERSITY OF HELSINKI

Materiaalit

Keräilypeli

Keräilypeli
KohdeyleisöOpettaja, Oppilas, Vanhempi, Kerholainen
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi, Englanti
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEi kokemusta
TasoAloittelija
Kesto2 tuntia tai alle
Materiaalin tavoitteetOpitaan luomaan hahmoja, jotka liikkuvat hiirellä tai näppäimistösyötteillä, tai kokonaan itsenäisesti. Tutustutaan koordinaatistoihin ja suuntiin. Opitaan luomaan eri hahmojen välisiä vuorovaikutuksia ja jakamaan ohjelman tehtäviä oikeille hahmoille. Opitaan silmukoiden käyttöä ja ehdollisia tapahtumia. Tutustutaan muuttujien käyttöön muistettavina arvoina. Tutustutaan satunnaisuuteen. Ohjeesta on myös versio, jossa voi harjoitella komentoja englanniksi.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
KerhoPeliohjelmointikerho aloittelijoille
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​kirjastopaja/​Kerailypeli.html
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​pulmaario/​ohjaajanopas/​Pulmaario_ohjaajanopas.pdf#page=42
Opettajan ohjehttps:/​/​pulmaario.luma.fi/​ohjaajan-opas/​
Opettajan videohttps:/​/​youtu.be/​Iug3nueSuRs
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​kerailypeli/​kerailypeli.pdf
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​kerailypeli_eng/​kerailypeli_eng.pdf
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​56580404/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Keräilypeli (laajennettu)

Keräilypeli (laajennettu)
KohdeyleisöOpettaja, Oppilas, Vanhempi, Kerholainen
Luokka-aste3-4, 5-6, 7-9
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEi kokemusta
TasoAloittelija
Kesto2 tuntia tai alle
Materiaalin tavoitteetOpitaan luomaan hahmoja, jotka liikkuvat hiirellä tai näppäimistösyötteillä, tai kokonaan itsenäisesti. Tutustutaan koordinaatistoihin ja suuntiin. Opitaan luomaan eri hahmojen välisiä vuorovaikutuksia ja jakamaan ohjelman tehtäviä oikeille hahmoille. Opitaan silmukoiden käyttöä ja ehdollisia tapahtumia. Tutustutaan muuttujien käyttöön muistettavina arvoina. Tutustutaan satunnaisuuteen. Valinnaisesti voi tutustua myös animointiin, klooneihin, taustan lisäämiseen, game over -taustan luomiseen, ajastamiseen, rajoitettuun peliaikaan, kynään, ajastetun janan piirtoon, asusteisiin, kiertotyyliin, pelin nopeuttamiseen ja power up-eihin.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
KerhoPeliohjelmointikerho aloittelijoille
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​kerailypeli_laajennettu/​kerailypeli_laajennettu.pdf
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​181440260/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta