UNIVERSITY OF HELSINKI

Materiaalit

Kimpoileva pallo

Kimpoileva pallo
KohdeyleisöOpettaja, Oppilas, Vanhempi, Kerholainen
Luokka-aste1-2, 3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEi kokemusta
TasoAloittelija
Kesto2 tuntia tai alle
Materiaalin tavoitteetOpitaan luomaan Scratch-projekti, valitsemaan siihen hahmo ja antamaan hahmolle komentoja. Opetellaan myös Scratchin komentopalikoiden kiinnitystä ja irrotusta toisistaan.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetLukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenSuunnat
KerhoPeliohjelmointikerho aloittelijoille
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​parsons/​
Opettajan ohjehttps:/​/​docs.google.com/​document/​d/​1kqx4CReeWZ7-Wz59zTHcaF-Z1s3nnJuLQqIUo3OuW2Y/​edit#
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​parsons/​kimpoileva_pallo_kuvina_1.pdf
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Kasvava tipu

Kasvava tipu
KohdeyleisöOpettaja, Oppilas, Vanhempi, Kerholainen
Luokka-aste1-2, 3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEi kokemusta
TasoAloittelija
Kesto2 tuntia tai alle
Materiaalin tavoitteetOpitaan luomaan Scratch-projekti, valitsemaan siihen hahmo ja antamaan hahmolle komentoja. Opetellaan myös Scratchin komentopalikoiden kiinnitystä ja irrotusta toisistaan.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetLukukäsite
KerhoPeliohjelmointikerho aloittelijoille
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​parsons/​
Opettajan ohjehttps:/​/​docs.google.com/​document/​d/​1kqx4CReeWZ7-Wz59zTHcaF-Z1s3nnJuLQqIUo3OuW2Y/​edit#heading=h.hqzt366jhmyu
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​parsons/​kasvava_tipu_kuvina_1.pdf
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Kompastuva dino

Kompastuva dino
KohdeyleisöOpettaja, Oppilas, Vanhempi, Kerholainen
Luokka-aste1-2, 3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEi kokemusta
TasoAloittelija
Kesto2 tuntia tai alle
Materiaalin tavoitteetOpitaan luomaan Scratch-projekti, valitsemaan siihen hahmo ja antamaan hahmolle komentoja. Opetellaan myös Scratchin komentopalikoiden kiinnitystä ja irrotusta toisistaan.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetLukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat
KerhoPeliohjelmointikerho aloittelijoille
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​parsons/​
Opettajan ohjehttps:/​/​docs.google.com/​document/​d/​1kqx4CReeWZ7-Wz59zTHcaF-Z1s3nnJuLQqIUo3OuW2Y/​edit#heading=h.y2s9kwqor540
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​parsons/​kompastuva_dino_kuvina_1.pdf
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Keräilypeli

Keräilypeli
KohdeyleisöOpettaja, Oppilas, Vanhempi, Kerholainen
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi, Englanti
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEi kokemusta
TasoAloittelija
Kesto2 tuntia tai alle
Materiaalin tavoitteetOpitaan luomaan hahmoja, jotka liikkuvat hiirellä tai näppäimistösyötteillä, tai kokonaan itsenäisesti. Tutustutaan koordinaatistoihin ja suuntiin. Opitaan luomaan eri hahmojen välisiä vuorovaikutuksia ja jakamaan ohjelman tehtäviä oikeille hahmoille. Opitaan silmukoiden käyttöä ja ehdollisia tapahtumia. Tutustutaan muuttujien käyttöön muistettavina arvoina. Tutustutaan satunnaisuuteen. Ohjeesta on myös versio, jossa voi harjoitella komentoja englanniksi.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
KerhoPeliohjelmointikerho aloittelijoille
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​kirjastopaja/​Kerailypeli.html
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​pulmaario/​ohjaajanopas/​Pulmaario_ohjaajanopas.pdf#page=42
Opettajan ohjehttps:/​/​pulmaario.luma.fi/​ohjaajan-opas/​
Opettajan videohttps:/​/​youtu.be/​Iug3nueSuRs
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​kerailypeli/​kerailypeli.pdf
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​kerailypeli_eng/​kerailypeli_eng.pdf
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​56580404/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Samlingsspel

Samlingsspel
KohdeyleisöOpettaja, Oppilas, Vanhempi, Kerholainen
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaRuotsi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEi kokemusta
TasoAloittelija
Kesto2 tuntia tai alle
Materiaalin tavoitteetMan lär sig skaffa nya figurer som rörs med musen eller tangenterna, eller helt självständigt. Man blir bekant med koordinatsystem och riktningar. Man lär sig hur olika figurer kan ha interraktion mellan varandra. Man använder också slingor, villkor och variabler.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
KerhoPeliohjelmointikerho aloittelijoille
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​pulmaario/​handledarguide/​Kluraklubb_handledarguide.pdf#page=42
Opettajan ohjehttps:/​/​pulmaario.luma.fi/​sv/​programmering-2/​
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​kerailypeli_sv/​Kerailypeli_sv.pdf
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​127660450/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Keräilypeli (laajennettu)

Keräilypeli (laajennettu)
KohdeyleisöOpettaja, Oppilas, Vanhempi, Kerholainen
Luokka-aste3-4, 5-6, 7-9
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEi kokemusta
TasoAloittelija
Kesto2 tuntia tai alle
Materiaalin tavoitteetOpitaan luomaan hahmoja, jotka liikkuvat hiirellä tai näppäimistösyötteillä, tai kokonaan itsenäisesti. Tutustutaan koordinaatistoihin ja suuntiin. Opitaan luomaan eri hahmojen välisiä vuorovaikutuksia ja jakamaan ohjelman tehtäviä oikeille hahmoille. Opitaan silmukoiden käyttöä ja ehdollisia tapahtumia. Tutustutaan muuttujien käyttöön muistettavina arvoina. Tutustutaan satunnaisuuteen. Valinnaisesti voi tutustua myös animointiin, klooneihin, taustan lisäämiseen, game over -taustan luomiseen, ajastamiseen, rajoitettuun peliaikaan, kynään, ajastetun janan piirtoon, asusteisiin, kiertotyyliin, pelin nopeuttamiseen ja power up-eihin.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
KerhoPeliohjelmointikerho aloittelijoille
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​kerailypeli_laajennettu/​kerailypeli_laajennettu.pdf
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​181440260/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Pong-maalivahti

Pong-maalivahti
KohdeyleisöOpettaja, Oppilas, Vanhempi, Kerholainen
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEi kokemusta
TasoAloittelija
Kesto2 tuntia tai alle
Materiaalin tavoitteetTutustutaan suuntiin ja koordinaatistoon. Tutustutaan satunnaisuuteen. Opitaan luomaan hahmoja, jotka liikkuvat itsekseen tai hiirisyötteellä. Opitaan luomaan eri hahmojen välisiä vuorovaikutuksia ja jakamaan ohjelman tehtäviä oikeille hahmoille. Opitaan silmukoiden käyttöä ja ehtolauseita. Tutustutaan muuttujiin paikkoina säilyttää muistissa arvoja. Tutustutaan ohjelmien pysäyttämiseen.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat, Suunta-asteet
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
KerhoPeliohjelmointikerho aloittelijoille
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​kirjastopaja/​Maalivahti.html
Opettajan videohttps:/​/​www.youtube.com/​watch?v=YiLT33fAGmc
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​tapahtumat/​harrastemessut/​PongJalkapallo.pdf
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​56580444/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Tähtisadetikku-animaatio

Tähtisadetikku-animaatio
KohdeyleisöOpettaja, Oppilas, Vanhempi, Kerholainen
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEi kokemusta
TasoAloittelija
Kesto2 tuntia tai alle
Materiaalin tavoitteetTutustutaan satunnaisuuteen, suuntiin ja animointiin. Opitaan luomaan klooneja ja tekemään niille yksinkertainen animaatio. Tutustutaan myös graafisiin efekteihin (erityisesti taustan tummennus).
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetLukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenSuunta-asteet
KerhoPeliohjelmointikerho aloittelijoille
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​tahtisadetikku/​tahtisadetikku.pdf
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​768551312/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Paperinukke

Paperinukke
KohdeyleisöOpettaja, Oppilas, Vanhempi, Kerholainen
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEi kokemusta
TasoAloittelija
Kesto2 tuntia tai alle
Materiaalin tavoitteetOpitaan käyttämään ohjelman sisäisiä viestejä. Tutustutaan kuvien graafisiin ominaisuuksiin ja hahmojen asusteiden käyttöön. Halutessaan piirtäessä voi tutustua myös vektorigrafiikkaan.
KerhoPeliohjelmointikerho edistyneille
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​kerho/​pelisyksy_2014/​Paperinukke.html
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​kurpitsapaperinukke/​kurpitsapaperinukke.pdf
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​583656396/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Väistelypeli

Väistelypeli
KohdeyleisöOpettaja, Oppilas, Vanhempi, Kerholainen
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEi kokemusta
TasoAloittelija
Kesto2 tuntia tai alle
Materiaalin tavoitteetOpitaan hahmon liikuttaminen nuolilla vasemmalle ja oikealle. Opitaan kloonien tekeminen ja niiden alkupaikan ja -suunnan asettaminen. Tutustutaan ajastimeen ja haluttaessa myös hahmojen välisiin viesteihin.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenSuunnat
KerhoPeliohjelmointikerho aloittelijoille
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​vaistelypeli/​vaistelypeli_varit.pdf
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​vaistelypeli/​vaistelypeli.pdf
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​175028893/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Undvikningsspelet

Undvikningsspelet
KohdeyleisöOpettaja, Oppilas, Vanhempi, Kerholainen
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaRuotsi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEi kokemusta
TasoAloittelija
Kesto2 tuntia tai alle
Materiaalin tavoitteetOpitaan hahmon liikuttaminen nuolilla vasemmalle ja oikealle. Opitaan kloonien tekeminen ja niiden alkupaikan ja -suunnan asettaminen. Tutustutaan ajastimeen ja haluttaessa myös hahmojen välisiin viesteihin.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenSuunnat
KerhoPeliohjelmointikerho aloittelijoille
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​vaistelypeli_sv/​vaistelypeli_sv.pdf
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​175028893/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Labyrintti

Labyrintti
KohdeyleisöOpettaja, Oppilas, Vanhempi, Kerholainen
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEi kokemusta
TasoAloittelija
Kesto2 tuntia tai alle
Materiaalin tavoitteetOpitaan hahmojen liikuttelua hiirellä ja hahmojen välisestä vuorovaikutuksesta (kosketus). Harjoitellaan vektoripiirtämistä. Tutustutaan koordinaatistoon ja lukujen arpomiseen. Harjoitellaan monimutkaisempia loogisia ehtoja. Valinnaisesti voidaan myös tutustua tekoälyyn ja lohkoihin.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat
KerhoPeliohjelmointikerho aloittelijoille
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​webinaari/​Labyrintti.html
Opettajan videohttps:/​/​www.youtube.com/​watch?v=b3KCEjcpM_Y&​feature=youtu.be
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​labyrintti/​labyrintti.pdf
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​90627741/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Labyrint

Labyrint
KohdeyleisöOpettaja, Oppilas, Vanhempi, Kerholainen
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaRuotsi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEi kokemusta
TasoAloittelija
Kesto2 tuntia tai alle
Materiaalin tavoitteetMan lär sig röra figurer med musen och hur figurer kan ha interraktion (beröring). Man får öva vektor grafik. Man blir bekant med koordinatsystem och hur man får slumpmässiga siffror med Scratch. Mer invecklade villkor övas.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat
KerhoPeliohjelmointikerho aloittelijoille
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​labyrintti_sv/​labyrintti_sv.pdf
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​91049894/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Luistelupeli

Luistelupeli
KohdeyleisöOppilas, Kerholainen
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi, Englanti
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEi kokemusta
TasoAloittelija
Kesto2 tuntia tai alle
Materiaalin tavoitteetTutustutaan hahmon liikkumisen toteuttamiseen, suuntiin ja muuttujien käyttöön. Myös vektorigrafiikan tekoon on luontevaa perehtyä luistelupeliä tehdessä ja pelissä käytetään testejä siitä, koskettaako hahmo johonkin väriin. Ohjeesta on myös versio, jossa voi harjoitella komentoja englanniksi.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenSuunnat
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
KerhoPeliohjelmointikerho aloittelijoille
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​luistelupeli/​luistelupeli.pdf
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​luistelupeli/​luistelupeli_varitetty.pdf
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​luistelupeli_eng/​luistelupeli_eng.pdf
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​72321614/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Luistelupeli (helpotettu)

Luistelupeli (helpotettu)
KohdeyleisöOppilas, Kerholainen
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEi kokemusta
TasoAloittelija
Kesto2 tuntia tai alle
Materiaalin tavoitteetTutustutaan hahmon liikkumisen toteuttamiseen ja suuntiin. Myös vektorigrafiikan tekoon on luontevaa perehtyä luistelupeliä tehdessä ja pelissä käytetään testejä siitä, koskettaako hahmo johonkin väriin. Tässä versiossa ei ole nopeusmuuttujaa!
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenSuunnat
KerhoPeliohjelmointikerho aloittelijoille
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​luistelupeli/​luistelupeli_helpotettu.pdf
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​914947828/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Asteroidiväistely

Asteroidiväistely
KohdeyleisöOpettaja, Oppilas, Vanhempi, Kerholainen
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEi kokemusta
TasoAloittelija
Kesto2 tuntia tai alle
Materiaalin tavoitteetOpitaan hahmojen ohjailua nuolilla (ratin kaltaisesti) ja hahmojen välistä vuorovaikutusta (kosketus). Opitaan tekemään klooneja. Opitaan arpomaan hahmolle satunnainen sijainti, joka on pelialueen jollakin reunalla. Tutustutaan ajastimen käyttöön.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenSuunta-asteet
KerhoPeliohjelmointikerho aloittelijoille
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​asteroidivaistely/​asteroidivaistely.pdf
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​147844378/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Asteroidiajelu

Asteroidiajelu
KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEi kokemusta
TasoAloittelija
Kesto2 tuntia tai alle
Materiaalin tavoitteetOpitaan hahmojen ohjailua hiirellä ja hahmojen välistä vuorovaikutusta (kosketus). Harjoitellaan vektoreilla piirtämistä. Sivutaan koordinaatistoa. Tutustutaan muuttujiin, lukujen arpomiseen ja yhteen tapaan laskea aikaa.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Monikulmiot, Mittaaminen
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​scratch/​Asteroidiajelu.html
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​99357540/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Kurpitsankaiverrus

Kurpitsankaiverrus
KohdeyleisöOpettaja, Oppilas, Vanhempi, Kerholainen
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEi kokemusta
TasoAloittelija
Kesto2 tuntia tai alle
Materiaalin tavoitteetTutustutaan kynän käyttöön. Opitaan käyttämään ohjelman sisäisiä viestejä. Halutessaan piirtäessä voi tutustua myös vektorigrafiikkaan.
KerhoPeliohjelmointikerho edistyneille
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​kurpitsankaiverrus/​kurpitsankaiverrus.pdf
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​583566220/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Aurinkokuntapeli

Aurinkokuntapeli
KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEi kokemusta
TasoAloittelija
Kesto2 tuntia tai alle
Materiaalin tavoitteetOpitaan antamaan ohjelmalle yksinkertaisia komentoja ja silmukoita. Opitaan luomaan geometrisia kuvioratoja. Syvennytään tarvittavien kulmien laskemiseen. Sivutaan koordinaatistoa. Tutustutaan loogisiin ehtoihin ja ohjelmassa piirtämiseen. Opitaan hahmojen välisestä vuorovaikutuksesta (kosketus) ja hahmojen ohjailusta hiirellä.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenMonikulmiot, Kolmio, Neliö, Ympyrä, Kulmien piirtminen
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​scratch/​Aurinkokuntapeli.html
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​pulmaario/​ohjaajanopas/​Pulmaario_ohjaajanopas.pdf#page=50
Opettajan ohjehttps:/​/​pulmaario.luma.fi/​ohjaajan-opas/​
Opettajan videohttps:/​/​youtu.be/​GHoKu8JCJnU
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​114313571/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Solsystemsspelet

Solsystemsspelet
KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaRuotsi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEi kokemusta
TasoAloittelija
Kesto2 tuntia tai alle
Materiaalin tavoitteetMan lär sig göra enkla kommandon och slingor. Man lär sig skapa geometriska figurer och särskilt hur man räknar vinklarna från ritarens synpunkt. Koordinatsystem används en del. Man blir bekant med logiska villkor och ritning inom programmet. Man lär sig också om interraktion mellan figurer (beröring) och hur man använder musen för att leda en figur.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenMonikulmiot, Kolmio, Neliö, Ympyrä, Kulmien piirtminen
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​pulmaario/​handledarguide/​Kluraklubb_handledarguide.pdf#page=50
Opettajan ohjehttps:/​/​pulmaario.luma.fi/​sv/​programmering-2/​
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​129969267/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Seikkaileva lemmikki

Seikkaileva lemmikki
KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEi kokemusta
TasoAloittelija
Kesto2 tuntia tai alle
Materiaalin tavoitteetTutustutaan suuntiin ja opitaan käyttämään muuttujia. Lisäksi tutustutaan ohjelman sisäisten viestien lähettämiseen ja vastaanottamiseen ja ohjelman suorituksen siirtämiseen eri hahmojen välillä, sekä toimintojen valikoituun pysäyttämiseen.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenSuunnat, Suunta-asteet
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​kirjastopaja/​Lemmikki.html
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​36838010/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Selviytymispeli

Selviytymispeli
KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEi kokemusta
TasoAloittelija
Kesto2 tuntia tai alle
Materiaalin tavoitteetMateriaali tutustuttaa koordinaatistoon ja suuntiin, satunnaisuuteen ja kloonien käyttöön. Pelinteon myötä opitaan luomaan hahmoja, jotka liikkuvat itsekseen tai hiirtä klikkailemalla. Opitaan käyttämään silmukoita, muuttujia ja ehtolauseita. Lisäksi opitaan luomaan hahmojen välisiä vuorovaikutuksia ja jakamaan tehtäviä eri hahmoille.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat, Suunta-asteet
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​kirjastopaja/​selviytymispeli.html
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​35839076/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Aarrejuoksu

Aarrejuoksu
KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEi kokemusta
TasoAloittelija
Kesto2 tuntia tai alle
Materiaalin tavoitteetTutustutaan koordinaatistoihin ja satunnaisuuteen. Opitaan luomaan hahmoja, jotka liikkuvat itsekseen tai näppäimistösyötteillä. Opitaan luomaan eri hahmojen välisiä vuorovaikutuksia ja jakamaan ohjelman tehtäviä oikeille hahmoille. Opitaan myös kloonien käyttöä, silmukoiden käyttöä ja ehtolauseita, sekä muuttujien käyttämistä muistettavina arvoina ja apumuuttujina.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat, Mittaaminen
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
KerhoPeliohjelmointikerho aloittelijoille
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​kirjastopaja/​Lentelypeli.html
Opettajan videohttps:/​/​www.youtube.com/​watch?v=V2hg2QyuHT0
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​39641666/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Asteroidipuolustus

Asteroidipuolustus
KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi, Oppilas, Kerholainen
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi, Englanti
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEi kokemusta
TasoAloittelija
Kesto2 tuntia tai alle
Materiaalin tavoitteetTutustutaan suuntiin, klooneihin ja satunnaisuuteen. Opitaan käyttämään silmukoita ja ehtolauseita. Lisäksi opitaan luomaan eri hahmojen välisiä vuorovaikutuksia ja jakamaan ohjelman tehtäviä oikeille hahmoille. Ohjeesta on myös versio, jossa voi harjoitella komentoja englanniksi.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetLukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenSuunnat, Suunta-asteet
KerhoPeliohjelmointikerho aloittelijoille
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​kirjastopaja/​Avaruusammuskelu.html
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​pulmaario/​ohjaajanopas/​Pulmaario_ohjaajanopas.pdf#page=32
Opettajan ohjehttps:/​/​pulmaario.luma.fi/​ohjaajan-opas/​
Opettajan videohttps:/​/​youtu.be/​6gZue-Umkf0
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​asteroidipuolustus/​asteroidipuolustus.pdf
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​asteroidipuolustus/​asteroidipuolustus_variton.pdf
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​asteroidipuolustus_eng/​asteroidipuolustus_eng.pdf
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​34656936/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Asteroidförsvar

Asteroidförsvar
KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi, Oppilas, Kerholainen
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaRuotsi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEi kokemusta
TasoAloittelija
Kesto2 tuntia tai alle
Materiaalin tavoitteetMan blir bekant med riktningar, kloner och slumpmässighet. Man lär sig använda slingor och villkor. Man lär sig också att skaffa interraktioner mellan olika figurer och dela uppgifter för korrekta figurer.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetLukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenSuunnat, Suunta-asteet
KerhoPeliohjelmointikerho aloittelijoille
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​pulmaario/​handledarguide/​Kluraklubb_handledarguide.pdf#page=32
Opettajan ohjehttps:/​/​pulmaario.luma.fi/​sv/​programmering-2/​
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​asteroidipuolustus_sv/​Asteroidipuolustus_sv.pdf
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​129967964/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Kalastuspeli

Kalastuspeli
KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi, Oppilas, Kerholainen
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi, Englanti
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEi kokemusta
TasoAloittelija
Kesto2 tuntia tai alle
Materiaalin tavoitteetTutustutaan Kynä-toimintoon ja koordinaatistoon. Opitaan käyttämään klooneja (kopiot) ja muuttujia. Opitaan myös toteuttamaan hahmojen välistä vuorovaikutusta. Valinnaisesti voidaan tutustua satunnaisuuteen tai komentoihin englanniksi.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
KerhoPeliohjelmointikerho aloittelijoille
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​kalastuspeli/​kalastuspeli.pdf
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​kalastuspeli_eng/​kalastuspeli_eng.pdf
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​123283787/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Pong

Pong
KohdeyleisöOpettaja, Oppilas, Vanhempi, Kerholainen
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEi kokemusta
TasoEdistynyt
Kesto2 tuntia tai alle
Materiaalin tavoitteetTutustutaan koordinaatistoihin ja suuntiin. Opitaan luomaan hahmoja, jotka liikkuvat näppäimistösyötteillä. Opitaan luomaan eri hahmojen välisiä vuorovaikutuksia ja jakamaan ohjelman tehtäviä oikeille hahmoille. Opitaan silmukoiden käyttöä ja ehtolauseita. Opitaan käyttämään muuttujia muistettavina arvoina. Tutustutaan satunnaisuuteen. Opitaan koordinaatiston suuntien heijastumista. Opetellaan käyttämään ohjelman sisäisiä viestejä.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat, Suunta-asteet
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
KerhoPeliohjelmointikerho aloittelijoille
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​kirjastopaja/​pikkupong.html
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​pong/​pong.pdf
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​249452268/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Pong

Pong
KohdeyleisöOpettaja, Oppilas, Vanhempi, Kerholainen
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaRuotsi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEi kokemusta
TasoEdistynyt
Kesto2 tuntia tai alle
Materiaalin tavoitteetMan blir bekant med koordinatsystem och riktningar. Man lär sig skaffa figurer som rör sig pga tangenter. Man lär sig skaffa interraktioner mellan figurer och dela uppdrag till olika figurer. Man lär sig använda slingor och villkor. Man lär sig använda variabler för att minnas olika siffror. Man blir bekant med slumpmässighet. Man lär sig hur objekter kan studsa i Scratch. Man lär sig hur meddelande inom programmet kan användas.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat, Suunta-asteet
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
KerhoPeliohjelmointikerho aloittelijoille
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​pong_sv/​pong_sv.pdf
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​249452268/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Salaviesti

Salaviesti
KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEi kokemusta
TasoEdistynyt
Kesto2 tuntia tai alle
Materiaalin tavoitteetTutustutaan lukujen arpomiseen ja graafisiin efekteihin. Opitaan tekemään klooneja eli kopioita, mutkittelevaa liikettä, yksinkertaisia ehtoja ja hahmojen välistä vuorovaikutusta (kosketus). Sivutaan koordinaatistoa. Pelinteko tarjoaa myös valinnaisen mahdollisuuden tutustua salauksiin ja/tai harjoitella vektoreilla piirtämistä.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetLukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenSuunnat, Suunta-asteet
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​scratch/​Salaviesti.html
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​96255434/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Virtuaalilemmikki

Virtuaalilemmikki
KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetScratchin perusteet
TasoEdistynyt
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat, Mittaaminen
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
KerhoPeliohjelmointikerho edistyneille
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​kerho/​pelisyksy_2014/​Virtuaalilemmikki.html
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​virtuaalilemmikki/​virtuaalilemmikki.pdf
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​282680578/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Ampumahiihto

Ampumahiihto
KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi, Oppilas, Kerholainen
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetScratchin perusteet
TasoEdistynyt
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat, Mittaaminen
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
KerhoPeliohjelmointikerho edistyneille
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​kerho/​pelikevat_2015/​ampumahiihto.html
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​ampumahiihto/​ampumahiihto.pdf
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​45946176/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Matopeli

Matopeli
KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi, Oppilas, Kerholainen
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetScratchin perusteet
TasoEdistynyt
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat, Suunta-asteet
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
KerhoPeliohjelmointikerho edistyneille
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​webinaari/​Matopeli.html
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​webinaari/​Matopelimallit.pdf
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​pulmaario/​ohjaajanopas/​Pulmaario_ohjaajanopas.pdf#page=72
Opettajan videohttps:/​/​youtu.be/​3jb2Po8zu5s
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​matopeli/​matopeli.pdf
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​90145933/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Maskspelet

Maskspelet
KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaRuotsi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetScratchin perusteet
TasoEdistynyt
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat, Suunta-asteet
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
KerhoPeliohjelmointikerho edistyneille
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​pulmaario/​handledarguide/​Kluraklubb_handledarguide.pdf#page=72
Opettajan ohjehttps:/​/​pulmaario.luma.fi/​sv/​programmering-2/​
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​129978276/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Tietovisa

Tietovisa
KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi, Oppilas, Kerholainen
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetScratchin perusteet
TasoEdistynyt
Kesto2 tuntia tai alle
Materiaalin tavoitteetOpitaan käyttämään listoja sekä kysy-komentoa.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetLukukäsite
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysListat, Muuttujat, Taulukot
KerhoPeliohjelmointikerho edistyneille
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​tietovisa/​Tietovisa.pdf
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​902275982/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Flappy

Flappy
KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi, Oppilas, Kerholainen
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetScratchin perusteet
TasoEdistynyt
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
Materiaalin tavoitteetOpitaan käyttämään muuttujaa hahmon pystynopeuden tallentamiseen. Käytetään muuttujia, luodaan klooneja ja testataan törmäyksiä. Tutustutaan painovoimaan ilmiönä.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetLukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat, Mittaaminen
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
KerhoPeliohjelmointikerho aloittelijoille
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​flappy/​flappy.pdf
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​117156444/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Sukeltelupeli

Sukeltelupeli
KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi, Oppilas, Kerholainen
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetScratchin perusteet
TasoEdistynyt
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
Materiaalin tavoitteetOpitaan käyttämään muuttujaa hahmon pystynopeuden tallentamiseen. Käytetään muuttujia, luodaan klooneja ja testataan osumia. Tutustutaan nosteeseen ilmiönä.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat, Mittaaminen
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
KerhoPeliohjelmointikerho aloittelijoille
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​sukeltelupeli/​sukeltelupeli.pdf
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​262925230/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Lumisota

Lumisota
KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetScratchin perusteet
TasoEdistynyt
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
Materiaalin tavoitteetTutustutaan painovoimaan.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat, Suunta-asteet
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
KerhoPeliohjelmointikerho edistyneille
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​kerho/​pelikevat_2015/​lumisota.html
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​46991774/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Verkkopyydystys

Verkkopyydystys
KohdeyleisöOpettaja, Oppilas, Vanhempi, Kerholainen
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetScratchin perusteet
TasoEdistynyt
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
Materiaalin tavoitteetTutustutaan painovoimaan.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat, Mittaaminen
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
KerhoPeliohjelmointikerho edistyneille
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​pulmaario/​ohjaajanopas/​Pulmaario_ohjaajanopas.pdf#page=62
Opettajan ohjehttps:/​/​pulmaario.luma.fi/​ohjaajan-opas/​
Opettajan videohttps:/​/​youtu.be/​EEd-aJsGmu0
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​verkkopyydystys/​verkkopyydystys.pdf
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​125136910/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Nätkastspelet

Nätkastspelet
KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaRuotsi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetScratchin perusteet
TasoEdistynyt
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
Materiaalin tavoitteetMan blir bekant med gravitation.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat, Mittaaminen
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
KerhoPeliohjelmointikerho edistyneille
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​pulmaario/​handledarguide/​Kluraklubb_handledarguide.pdf#page=62
Opettajan ohjehttps:/​/​pulmaario.luma.fi/​sv/​programmering-2/​
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​129970903/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Klikkeripeli

Klikkeripeli
KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi, Oppilas, Kerholainen
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetScratchin perusteet
TasoEdistynyt
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
Materiaalin tavoitteetOpitaan käyttämään muuttujia karvojen ja villapaitojen määrin tallentamiseen. Pelissä luodaan myös runsaasti näihin muuttujiin (pelin sisäisiin valuuttoihin) pohjautuvia laskukaavoja.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
KerhoPeliohjelmointikerho edistyneille
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​klikkeripeli/​klikkeripeli.pdf
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​183024442
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Sammakkopeli

Sammakkopeli
KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEi kokemusta
TasoEdistynyt
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
Materiaalin tavoitteetTutustutaan koordinaatistoon ja suuntiin. Opitaan luomaan hahmoja, jotka liikkuvat nuolinäppäimillä sekä itsekseen. Opitaan luomaan eri hahmojen välisiä vuorovaikutuksia ja jakamaan ohjelman tehtäviä oikeille hahmoille. Opitaan silmukoiden käyttöä sekä ehtolauseita.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat, Mittaaminen
KerhoPeliohjelmointikerho edistyneille
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​kerho/​pelikevat_2015/​sammakkopeli.html
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​sammakkopeli/​Sammakkopeli.pdf
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​sammakkopeli/​Sammakkopeli_variton.pdf
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​43690882/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Seilailupeli

Seilailupeli
KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi, Oppilas, Kerholainen
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetScratchin perusteet
TasoEdistynyt
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat
KerhoPeliohjelmointikerho edistyneille
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​kerho/​pelikevat_2015/​Seilailupeli.html
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​seilailupeli/​seilailupeli.pdf
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​51407862/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Sukelluskeräily

Sukelluskeräily
KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi, Oppilas, Kerholainen
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetScratchin perusteet
TasoEdistynyt
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat, Mittaaminen
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
KerhoPeliohjelmointikerho edistyneille
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​kerho/​pelisyksy_2014/​Sukelluskeraily.html
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​sukellusker%c3%a4ily/​sukellus.pdf
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​27140381/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Tarinamysteeri

Tarinamysteeri
KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi, Oppilas, Kerholainen
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetScratchin perusteet
TasoEdistynyt
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
Materiaalin tavoitteetOpitaan syötteen antaminen kirjoittamalla. Tutustutaan totuusarvo-muuttujiin ja sovelletaan niitä aarteenetsinnässä. Tutustutaan kysymys-lohkon avulla rekursioon. Harjoitellaan pelilogiikan luomista taustoja vaihtamalla.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetLukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
KerhoPeliohjelmointikerho edistyneille
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​tarinamysteeri/​tarinamysteeri.pdf
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​151164423/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Puutarhapeli

Puutarhapeli
KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi, Oppilas, Kerholainen
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetScratchin perusteet
TasoEdistynyt
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
KerhoPeliohjelmointikerho edistyneille
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​scratch/​Puutarhapeli.html
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​puutarhapeli/​puutarhapeli.pdf
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​95928160/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Vierityspeli

Vierityspeli
KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi, Oppilas, Kerholainen
Luokka-aste3-4, 5-6, 7-9
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetScratchin perusteet
TasoEdistynyt
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
Materiaalin tavoitteetTutustutaan Scroller Game -peliformaattiin, jossa pelihahmo ei oikeastaan liiku vaan liikkumisen illuusio tulee taustan ja vihollisten vastakkaisesta liikkeestä. Ohjelmoinnin osalta tutustutaan erityisesti siihen, miten muuttujien käyttö helpottaa pelin muokkaamista. Myös Scratchin liu'u -komentoa opitaan käyttämään.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
KerhoPeliohjelmointikerho edistyneille
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​kerho/​pelisyksy_2014/​scroller.html
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​vierityspeli/​vierityspeli.pdf
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​33107070/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Avaruussota

Avaruussota
KohdeyleisöOppilas, Kerholainen
Luokka-aste3-4, 5-6, 7-9
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetScratchin perusteet
TasoEdistynyt
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
Materiaalin tavoitteetOpitaan erityisesti se miten klooneja voi luoda hilaan/ruudukkoon järjestelmällisesti. Lisäksi klooneille luodaan monimutkainen liikesarja.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​avaruussota/​avaruussota.pdf
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​102330867/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Sepon laskuvarjopeli

Sepon laskuvarjopeli
KohdeyleisöOpettaja, Oppilas, Vanhempi, Kerholainen
Luokka-aste3-4, 5-6, 7-9
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetScratchin perusteet
TasoSyventynyt
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
Materiaalin tavoitteetTutustutaan pelinäkymään, jossa hahmo näennäisesti liikkuu pystysuunnassa, mutta oikeastaan onkin niin, että ympäristö liikkuu pystysuunnassa päinvastaiseen suuntaan, josta syntyy illuusio hahmon liikkumisesta. Pelissä tutustutaan myös liikkeen sulavaan animointiin, ääniefekteihin ja pilvimuuttujiin.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
KerhoPeliohjelmointikerho edistyneille
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​seponlaskuvarjopeli/​Sepon_Lentopeli.pdf
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​281144432/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Kaikuluotauspeli

Kaikuluotauspeli
KohdeyleisöOpettaja, Oppilas, Vanhempi, Kerholainen
Luokka-aste3-4, 5-6, 7-9
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetScratchin perusteet
TasoSyventynyt
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
Materiaalin tavoitteetHarjoitellaan pelialueen luontia satunnaisuutta hyödyntäen. Toteutetaan monesta tasosta koostuva, asteittain vaikeutuva peli.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Mittaaminen
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
KerhoPeliohjelmointikerho edistyneille
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​kaikuluotauspeli/​kaikuluotauspeli.pdf
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​200675253/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Lumiukon sulatus

Lumiukon sulatus
KohdeyleisöOpettaja, Oppilas, Vanhempi, Kerholainen
Luokka-aste5-6, 7-9
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEdistyneiden peliohjelmointikerho tai vastaava
TasoSyventynyt
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
Materiaalin tavoitteetTutustutaan asteittain vaativampien kenttien luomiseen. Opitaan luomaan pelin sisäinen kauppa, josta voi tällä kertaa ostaa joko tarkkuutta tai nopeutta.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat, Suunta-asteet
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
KerhoPeliohjelmointikerho edistyneille
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​lumiukon-sulatus/​lumiukon-sulatus.pdf
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​128218285/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Taistelevat hirviöt

Taistelevat hirviöt
KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi, Oppilas, Kerholainen
Luokka-aste5-6, 7-9
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEdistyneiden peliohjelmointikerho tai vastaava
TasoSyventynyt
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
Materiaalin tavoitteetOpitaan tekemään monimutkaisia vuorotellen käynnistyviä tapahtumia ja animaatioita.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunta-asteet
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
KerhoPeliohjelmointikerho edistyneille
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​monsteripeli/​monsteripeli.pdf
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​227119845/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Taskuhirviöpeli

Taskuhirviöpeli
KohdeyleisöOppilas, Kerholainen
Luokka-aste5-6, 7-9
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEdistyneiden peliohjelmointikerho tai vastaava
TasoSyventynyt
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat, Suunta-asteet
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysListat, Muuttujat
KerhoPeliohjelmointikerho edistyneille
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​taskuhirvio/​taskuhirvio.pdf
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​122681826/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

3D-peli

3D-peli
KohdeyleisöOppilas, Kerholainen, Opettaja, Vanhempi
Luokka-aste7-9
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetScratchin perusteet
TasoSyventynyt
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
Materiaalin tavoitteetOpitaan tekemään 3D-mallinen peli (jossa ei kuitenkaan voi katsoa eri suuntiin eli on oikeammin "2.5"D). Pelissä katsotaan alas veteen ja veden pohjasta nousee kuplia. Kuplien liikerata ja kasvaminen niiden tullessa lähemmäs mallinnetaan.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat, Mittaaminen
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysListat, Muuttujat
KerhoPeliohjelmointikerho edistyneille
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​kerho/​pelisyksy_2014/​FPS-keraily.html
Opettajan videohttps:/​/​www.youtube.com/​watch?v=5ZWvt2WSl2c
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​3Dfps.pdf
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​kerho/​pelisyksy_2014/​3D-grafiikka.pdf
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​33513224/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Älykäs labyrintti

Älykäs labyrintti
KohdeyleisöOppilas, Kerholainen, Opettaja, Vanhempi
Luokka-aste5-6, 7-9
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEdistyneiden peliohjelmointikerho tai vastaava
TasoSyventynyt
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
Materiaalin tavoitteetOpitaan tekemään erilaisia liikkumiseen liittyviä tekoälyjä labyrintissa kulkeville vihollisille.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat, Mittaaminen
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
KerhoPeliohjelmointikerho edistyneille
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​127588121/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Sokoban

Sokoban
KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi
Luokka-aste5-6, 7-9
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEdistyneiden peliohjelmointikerho tai vastaava
TasoSyventynyt
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat, Mittaaminen
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysListat, Muuttujat
KerhoPeliohjelmointikerho edistyneille
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​kerho/​pelisyksy_2014/​sokoban.html
Opettajan videohttps:/​/​www.youtube.com/​watch?v=tYdFfPwkLLw
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​37813306/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Tasoloikka

Tasoloikka
KohdeyleisöKerholainen, Oppilas
Luokka-aste5-6, 7-9
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEdistyneiden peliohjelmointikerho tai vastaava
TasoSyventynyt
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat, Suunta-asteet
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
KerhoPeliohjelmointikerho edistyneille
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​lapsiohjeet/​tasoloikka/​tasoloikka-yksityiskohtainen.pdf
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​125122404/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Jetpack-joulupukki

Jetpack-joulupukki
KohdeyleisöVanhempi, Opettaja
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetScratchin perusteet
TasoSyventynyt
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysListat, Muuttujat
KerhoPeliohjelmointikerho edistyneille
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​kerho/​pelisyksy_2014/​jetpack.html
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​38162136/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Agar.io

Agar.io
KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi
Luokka-aste5-6, 7-9
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEdistyneiden peliohjelmointikerho tai vastaava
TasoSyventynyt
KestoKeskipitkä projekti (useita tunteja)
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat, Mittaaminen
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysListat, Muuttujat
KerhoPeliohjelmointikerho edistyneille
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​kerho/​pelisyksy_2015/​Agario.html
Toteutusesimerkkihttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​77790242/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Scratch-tunnusten oikeudet

KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEi kokemusta
TasoAloittelija
Opettajan ohjehttps:/​/​docs.google.com/​document/​d/​1wbWJTFrCdyuqoQmvQC01Epz2jC-tIoJqRUX_bfmtIcA/​edit?usp=sharing
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Pulmaario - ohjaajan opas

Pulmaario - ohjaajan opas
KohdeyleisöOpas, Vanhempi
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEi kokemusta
TasoAloittelija
Kesto2 tuntia tai alle, Keskipitkä projekti (useita tunteja)
Materiaalin tavoitteetPulmaario on matematiikan ja ohjelmoinnin toiminnallinen pajakokonaisuus, joka on suunnattu 9-13 -vuotiaille lapsille ja nuorille. Tältä sivustolta löydät Pulmaarion ohjaajan oppaan sekä lisämateriaaleja pajojen järjestämiseen.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat, Suunta-asteet, Monikulmiot, Kolmio, Neliö, Ympyrä, Mittaaminen
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
KerhoPeliohjelmointikerho aloittelijoille
Opettajan ohjehttp:/​/​pulmaario.luma.fi/​ohjaajan-opas/​
Toteutusesimerkkihttps:/​/​pulmaario.luma.fi/​ohjelmointi/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Kluraklubb - handledarguide

Kluraklubb - handledarguide
KohdeyleisöOpas, Vanhempi
KielivalintaRuotsi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEi kokemusta
TasoAloittelija
Kesto2 tuntia tai alle, Keskipitkä projekti (useita tunteja)
Materiaalin tavoitteetKluraklubb är en verkstadhelhet av funktionell matematik och programmering. Den är gjord för 9-13 -åriga barn och unga. På de här sidorna finns Kluraklubbens handledarguide samt tilläggsmaterial som man kan använda när man organiserar verkstäder.
OPS S2 Luvut ja laskutoimituksetPeruslaskutoimitukset, Lukukäsite
OPS S4 Geometria ja mittaaminenKoordinaatisto, Suunnat, Suunta-asteet, Monikulmiot, Kolmio, Neliö, Ympyrä, Mittaaminen
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyysMuuttujat
KerhoPeliohjelmointikerho aloittelijoille
Opettajan ohjehttps:/​/​pulmaario.luma.fi/​sv/​handledarguide/​
Toteutusesimerkkihttps:/​/​pulmaario.luma.fi/​sv/​programmering-2/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Neliöhaaste

Neliöhaaste
KohdeyleisöKerholainen, Oppilas
Luokka-aste3-5, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEi kokemusta
TasoAloittelija
Kesto2 tuntia tai alle
Materiaalin tavoitteetTarkoituksena on keksiä miten neliön piirto ohjelmoidaan. Erityisesti sivujen määrä ja kulmien suuruus vaikuttaa lopulliseen kuvioon.
Ohje lapsillehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​tapahtumat/​harrastemessut/​Neliohaaste.pdf
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Scratch-projektien avaus

KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi, Oppilas, Kerholainen
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEi kokemusta
TasoAloittelija
Materiaalin tavoitteetOhjeen tarkoitus on kertoa miten Scratchin .sb3 -loppuisen tiedoston voi avata joko Scratch-sivustolla tai tietokoneella.
Opettajan ohjehttps:/​/​docs.google.com/​document/​d/​1MpJ36ShaR0m2gnIFtZOw9adT8fWkgHhe5i3puEGUfYU/​edit?usp=sharing
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Miten teen tunnukset Scratchiin

Miten teen tunnukset Scratchiin
KohdeyleisöKerholainen, Oppilas
Luokka-aste3-4, 5-6
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEi kokemusta
TasoAloittelija
Ohje lapsillehttps:/​/​scratch.mit.edu/​projects/​893834746/​
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Scratch-ympäristön (vanha 2.0) esittely

Scratch-ympäristön (vanha 2.0) esittely
KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEi kokemusta
TasoAloittelija
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​kirjastopaja/​scratch_aloittelu.html
Opettajan ohjehttps:/​/​www.youtube.com/​watch?v=KtNdn9T0wfY
Opettajan ohjehttps:/​/​www.youtube.com/​watch?v=iue30aBJcYY
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Ohjelmointia Scratchin kanssa (Nokia, Kerhokeskus Koulutyön tuki ry ja Tietotekniikan tutkimuslaitos HIIT), Scratch 2.0

KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratch
PohjavaatimuksetEi kokemusta
TasoAloittelija
Opettajan ohjehttps:/​/​github.com/​avoimet-oppimateriaalit-ry/​scratch/​blob/​master/​Scratch.pdf
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

ScratchJr-ohje alkuun pääsemiseksi

ScratchJr-ohje alkuun pääsemiseksi
KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi
Luokka-asteesiopetus, 1-2
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratchJr
Opettajan ohjehttps:/​/​linkki-pre2018.cs.helsinki.fi/​en/​content/​scratchjr-materiaali
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Kissa kalassa

Kissa kalassa
KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi
Luokka-asteesiopetus, 1-2
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratchJr
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​tapahtumat/​harrastemessut/​ScratchJrPeli.pdf
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​tapahtumat/​harrastemessut/​JrKissa.png
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​tapahtumat/​harrastemessut/​JrKala.png
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Kanajahti

Kanajahti
KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi
Luokka-asteesiopetus, 1-2
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratchJr
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​tapahtumat/​kuumapop/​Kanajahti.png
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Seikkailu maan alla

Seikkailu maan alla
KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi
Luokka-asteesiopetus, 1-2
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratchJr
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​jrscratch/​SeikkailuMaanAlla.pdf
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Villiintynyt kissa

Villiintynyt kissa
KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi
Luokka-asteesiopetus, 1-2
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratchJr
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​jrscratch/​VilliKissa.pdf
PalauteOpettajalta     Oppilaalta
 

Sukellusseikkailu

Sukellusseikkailu
KohdeyleisöOpettaja, Vanhempi
Luokka-asteesiopetus, 1-2
KielivalintaSuomi
OhjelmointikieliScratchJr
Opettajan ohjehttps:/​/​www.cs.helsinki.fi/​group/​linkki/​materiaali/​jrscratch/​Seikkailu.pdf
PalauteOpettajalta     Oppilaalta