Kohdeyleisö | Opettaja, Oppilas, Vanhempi, Kerholainen |
Luokka-aste | 1-2, 3-4, 5-6 |
Kielivalinta | Suomi |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Ei kokemusta |
Taso | Aloittelija |
Kesto | 2 tuntia tai alle |
Materiaalin tavoitteet | Opitaan luomaan Scratch-projekti, valitsemaan siihen hahmo ja antamaan hahmolle komentoja. Opetellaan myös Scratchin komentopalikoiden kiinnitystä ja irrotusta toisistaan. |
OPS S2 Luvut ja laskutoimitukset | Lukukäsite |
OPS S4 Geometria ja mittaaminen | Suunnat |
Kerho | Peliohjelmointikerho aloittelijoille |
Opettajan ohje | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/lapsiohjeet/parsons/ |
Opettajan ohje | https://docs.google.com/document/d/1kqx4CReeWZ7-Wz59zTHcaF-Z1s3nnJuLQqIUo3OuW2Y/edit# |
Ohje lapsille | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/lapsiohjeet/parsons/kimpoileva_pallo_kuvina_1.pdf |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Opettaja, Oppilas, Vanhempi, Kerholainen |
Luokka-aste | 1-2, 3-4, 5-6 |
Kielivalinta | Suomi |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Ei kokemusta |
Taso | Aloittelija |
Kesto | 2 tuntia tai alle |
Materiaalin tavoitteet | Opitaan luomaan Scratch-projekti, valitsemaan siihen hahmo ja antamaan hahmolle komentoja. Opetellaan myös Scratchin komentopalikoiden kiinnitystä ja irrotusta toisistaan. |
OPS S2 Luvut ja laskutoimitukset | Lukukäsite |
Kerho | Peliohjelmointikerho aloittelijoille |
Opettajan ohje | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/lapsiohjeet/parsons/ |
Opettajan ohje | https://docs.google.com/document/d/1kqx4CReeWZ7-Wz59zTHcaF-Z1s3nnJuLQqIUo3OuW2Y/edit#heading=h.hqzt366jhmyu |
Ohje lapsille | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/lapsiohjeet/parsons/kasvava_tipu_kuvina_1.pdf |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Opettaja, Oppilas, Vanhempi, Kerholainen |
Luokka-aste | 1-2, 3-4, 5-6 |
Kielivalinta | Suomi |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Ei kokemusta |
Taso | Aloittelija |
Kesto | 2 tuntia tai alle |
Materiaalin tavoitteet | Opitaan luomaan Scratch-projekti, valitsemaan siihen hahmo ja antamaan hahmolle komentoja. Opetellaan myös Scratchin komentopalikoiden kiinnitystä ja irrotusta toisistaan. |
OPS S2 Luvut ja laskutoimitukset | Lukukäsite |
OPS S4 Geometria ja mittaaminen | Koordinaatisto, Suunnat |
Kerho | Peliohjelmointikerho aloittelijoille |
Opettajan ohje | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/lapsiohjeet/parsons/ |
Opettajan ohje | https://docs.google.com/document/d/1kqx4CReeWZ7-Wz59zTHcaF-Z1s3nnJuLQqIUo3OuW2Y/edit#heading=h.y2s9kwqor540 |
Ohje lapsille | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/lapsiohjeet/parsons/kompastuva_dino_kuvina_1.pdf |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Opettaja, Oppilas, Vanhempi, Kerholainen |
Luokka-aste | 3-4, 5-6 |
Kielivalinta | Suomi, Englanti |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Ei kokemusta |
Taso | Aloittelija |
Kesto | 2 tuntia tai alle |
Materiaalin tavoitteet | Opitaan luomaan hahmoja, jotka liikkuvat hiirellä tai näppäimistösyötteillä, tai kokonaan itsenäisesti. Tutustutaan koordinaatistoihin ja suuntiin. Opitaan luomaan eri hahmojen välisiä vuorovaikutuksia ja jakamaan ohjelman tehtäviä oikeille hahmoille. Opitaan silmukoiden käyttöä ja ehdollisia tapahtumia. Tutustutaan muuttujien käyttöön muistettavina arvoina. Tutustutaan satunnaisuuteen. Ohjeesta on myös versio, jossa voi harjoitella komentoja englanniksi. |
OPS S2 Luvut ja laskutoimitukset | Peruslaskutoimitukset, Lukukäsite |
OPS S4 Geometria ja mittaaminen | Koordinaatisto, Suunnat |
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyys | Muuttujat |
Kerho | Peliohjelmointikerho aloittelijoille |
Opettajan ohje | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/kirjastopaja/Kerailypeli.html |
Opettajan ohje | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/pulmaario/ohjaajanopas/Pulmaario_ohjaajanopas.pdf#page=42 |
Opettajan ohje | https://pulmaario.luma.fi/ohjaajan-opas/ |
Opettajan video | https://youtu.be/Iug3nueSuRs |
Ohje lapsille | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/lapsiohjeet/kerailypeli/kerailypeli.pdf |
Ohje lapsille | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/lapsiohjeet/kerailypeli_eng/kerailypeli_eng.pdf |
Toteutusesimerkki | https://scratch.mit.edu/projects/56580404/ |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Opettaja, Oppilas, Vanhempi, Kerholainen |
Luokka-aste | 3-4, 5-6 |
Kielivalinta | Ruotsi |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Ei kokemusta |
Taso | Aloittelija |
Kesto | 2 tuntia tai alle |
Materiaalin tavoitteet | Man lär sig skaffa nya figurer som rörs med musen eller tangenterna, eller helt självständigt. Man blir bekant med koordinatsystem och riktningar. Man lär sig hur olika figurer kan ha interraktion mellan varandra. Man använder också slingor, villkor och variabler. |
OPS S2 Luvut ja laskutoimitukset | Peruslaskutoimitukset, Lukukäsite |
OPS S4 Geometria ja mittaaminen | Koordinaatisto, Suunnat |
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyys | Muuttujat |
Kerho | Peliohjelmointikerho aloittelijoille |
Opettajan ohje | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/pulmaario/handledarguide/Kluraklubb_handledarguide.pdf#page=42 |
Opettajan ohje | https://pulmaario.luma.fi/sv/programmering-2/ |
Ohje lapsille | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/lapsiohjeet/kerailypeli_sv/Kerailypeli_sv.pdf |
Toteutusesimerkki | https://scratch.mit.edu/projects/127660450/ |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Opettaja, Oppilas, Vanhempi, Kerholainen |
Luokka-aste | 3-4, 5-6, 7-9 |
Kielivalinta | Suomi |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Ei kokemusta |
Taso | Aloittelija |
Kesto | 2 tuntia tai alle |
Materiaalin tavoitteet | Opitaan luomaan hahmoja, jotka liikkuvat hiirellä tai näppäimistösyötteillä, tai kokonaan itsenäisesti. Tutustutaan koordinaatistoihin ja suuntiin. Opitaan luomaan eri hahmojen välisiä vuorovaikutuksia ja jakamaan ohjelman tehtäviä oikeille hahmoille. Opitaan silmukoiden käyttöä ja ehdollisia tapahtumia. Tutustutaan muuttujien käyttöön muistettavina arvoina. Tutustutaan satunnaisuuteen. Valinnaisesti voi tutustua myös animointiin, klooneihin, taustan lisäämiseen, game over -taustan luomiseen, ajastamiseen, rajoitettuun peliaikaan, kynään, ajastetun janan piirtoon, asusteisiin, kiertotyyliin, pelin nopeuttamiseen ja power up-eihin. |
OPS S2 Luvut ja laskutoimitukset | Peruslaskutoimitukset, Lukukäsite |
OPS S4 Geometria ja mittaaminen | Koordinaatisto, Suunnat |
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyys | Muuttujat |
Kerho | Peliohjelmointikerho aloittelijoille |
Ohje lapsille | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/lapsiohjeet/kerailypeli_laajennettu/kerailypeli_laajennettu.pdf |
Toteutusesimerkki | https://scratch.mit.edu/projects/181440260/ |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Opettaja, Oppilas, Vanhempi, Kerholainen |
Luokka-aste | 3-4, 5-6 |
Kielivalinta | Suomi |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Ei kokemusta |
Taso | Aloittelija |
Kesto | 2 tuntia tai alle |
Materiaalin tavoitteet | Tutustutaan suuntiin ja koordinaatistoon. Tutustutaan satunnaisuuteen. Opitaan luomaan hahmoja, jotka liikkuvat itsekseen tai hiirisyötteellä. Opitaan luomaan eri hahmojen välisiä vuorovaikutuksia ja jakamaan ohjelman tehtäviä oikeille hahmoille. Opitaan silmukoiden käyttöä ja ehtolauseita. Tutustutaan muuttujiin paikkoina säilyttää muistissa arvoja. Tutustutaan ohjelmien pysäyttämiseen. |
OPS S2 Luvut ja laskutoimitukset | Peruslaskutoimitukset, Lukukäsite |
OPS S4 Geometria ja mittaaminen | Koordinaatisto, Suunnat, Suunta-asteet |
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyys | Muuttujat |
Kerho | Peliohjelmointikerho aloittelijoille |
Opettajan ohje | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/kirjastopaja/Maalivahti.html |
Opettajan video | https://www.youtube.com/watch?v=YiLT33fAGmc |
Ohje lapsille | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/tapahtumat/harrastemessut/PongJalkapallo.pdf |
Toteutusesimerkki | https://scratch.mit.edu/projects/56580444/ |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Opettaja, Oppilas, Vanhempi, Kerholainen |
Luokka-aste | 3-4, 5-6 |
Kielivalinta | Suomi |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Ei kokemusta |
Taso | Aloittelija |
Kesto | 2 tuntia tai alle |
Materiaalin tavoitteet | Tutustutaan satunnaisuuteen, suuntiin ja animointiin. Opitaan luomaan klooneja ja tekemään niille yksinkertainen animaatio. Tutustutaan myös graafisiin efekteihin (erityisesti taustan tummennus). |
OPS S2 Luvut ja laskutoimitukset | Lukukäsite |
OPS S4 Geometria ja mittaaminen | Suunta-asteet |
Kerho | Peliohjelmointikerho aloittelijoille |
Ohje lapsille | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/lapsiohjeet/tahtisadetikku/tahtisadetikku.pdf |
Toteutusesimerkki | https://scratch.mit.edu/projects/768551312/ |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Opettaja, Oppilas, Vanhempi, Kerholainen |
Luokka-aste | 3-4, 5-6 |
Kielivalinta | Suomi |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Ei kokemusta |
Taso | Aloittelija |
Kesto | 2 tuntia tai alle |
Materiaalin tavoitteet | Opitaan käyttämään ohjelman sisäisiä viestejä. Tutustutaan kuvien graafisiin ominaisuuksiin ja hahmojen asusteiden käyttöön. Halutessaan piirtäessä voi tutustua myös vektorigrafiikkaan. |
Kerho | Peliohjelmointikerho edistyneille |
Opettajan ohje | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/kerho/pelisyksy_2014/Paperinukke.html |
Ohje lapsille | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/lapsiohjeet/kurpitsapaperinukke/kurpitsapaperinukke.pdf |
Toteutusesimerkki | https://scratch.mit.edu/projects/583656396/ |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Opettaja, Oppilas, Vanhempi, Kerholainen |
Luokka-aste | 3-4, 5-6 |
Kielivalinta | Suomi |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Ei kokemusta |
Taso | Aloittelija |
Kesto | 2 tuntia tai alle |
Materiaalin tavoitteet | Opitaan hahmon liikuttaminen nuolilla vasemmalle ja oikealle. Opitaan kloonien tekeminen ja niiden alkupaikan ja -suunnan asettaminen. Tutustutaan ajastimeen ja haluttaessa myös hahmojen välisiin viesteihin. |
OPS S2 Luvut ja laskutoimitukset | Peruslaskutoimitukset, Lukukäsite |
OPS S4 Geometria ja mittaaminen | Suunnat |
Kerho | Peliohjelmointikerho aloittelijoille |
Ohje lapsille | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/lapsiohjeet/vaistelypeli/vaistelypeli_varit.pdf |
Ohje lapsille | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/lapsiohjeet/vaistelypeli/vaistelypeli.pdf |
Toteutusesimerkki | https://scratch.mit.edu/projects/175028893/ |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Opettaja, Oppilas, Vanhempi, Kerholainen |
Luokka-aste | 3-4, 5-6 |
Kielivalinta | Ruotsi |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Ei kokemusta |
Taso | Aloittelija |
Kesto | 2 tuntia tai alle |
Materiaalin tavoitteet | Opitaan hahmon liikuttaminen nuolilla vasemmalle ja oikealle. Opitaan kloonien tekeminen ja niiden alkupaikan ja -suunnan asettaminen. Tutustutaan ajastimeen ja haluttaessa myös hahmojen välisiin viesteihin. |
OPS S2 Luvut ja laskutoimitukset | Peruslaskutoimitukset, Lukukäsite |
OPS S4 Geometria ja mittaaminen | Suunnat |
Kerho | Peliohjelmointikerho aloittelijoille |
Ohje lapsille | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/lapsiohjeet/vaistelypeli_sv/vaistelypeli_sv.pdf |
Toteutusesimerkki | https://scratch.mit.edu/projects/175028893/ |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Opettaja, Oppilas, Vanhempi, Kerholainen |
Luokka-aste | 3-4, 5-6 |
Kielivalinta | Suomi |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Ei kokemusta |
Taso | Aloittelija |
Kesto | 2 tuntia tai alle |
Materiaalin tavoitteet | Opitaan hahmojen liikuttelua hiirellä ja hahmojen välisestä vuorovaikutuksesta (kosketus). Harjoitellaan vektoripiirtämistä. Tutustutaan koordinaatistoon ja lukujen arpomiseen. Harjoitellaan monimutkaisempia loogisia ehtoja. Valinnaisesti voidaan myös tutustua tekoälyyn ja lohkoihin. |
OPS S2 Luvut ja laskutoimitukset | Peruslaskutoimitukset, Lukukäsite |
OPS S4 Geometria ja mittaaminen | Koordinaatisto, Suunnat |
Kerho | Peliohjelmointikerho aloittelijoille |
Opettajan ohje | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/webinaari/Labyrintti.html |
Opettajan video | https://www.youtube.com/watch?v=b3KCEjcpM_Y&feature=youtu.be |
Ohje lapsille | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/lapsiohjeet/labyrintti/labyrintti.pdf |
Toteutusesimerkki | https://scratch.mit.edu/projects/90627741/ |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Opettaja, Oppilas, Vanhempi, Kerholainen |
Luokka-aste | 3-4, 5-6 |
Kielivalinta | Ruotsi |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Ei kokemusta |
Taso | Aloittelija |
Kesto | 2 tuntia tai alle |
Materiaalin tavoitteet | Man lär sig röra figurer med musen och hur figurer kan ha interraktion (beröring). Man får öva vektor grafik. Man blir bekant med koordinatsystem och hur man får slumpmässiga siffror med Scratch. Mer invecklade villkor övas. |
OPS S2 Luvut ja laskutoimitukset | Peruslaskutoimitukset, Lukukäsite |
OPS S4 Geometria ja mittaaminen | Koordinaatisto, Suunnat |
Kerho | Peliohjelmointikerho aloittelijoille |
Ohje lapsille | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/lapsiohjeet/labyrintti_sv/labyrintti_sv.pdf |
Toteutusesimerkki | https://scratch.mit.edu/projects/91049894/ |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Oppilas, Kerholainen |
Luokka-aste | 3-4, 5-6 |
Kielivalinta | Suomi, Englanti |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Ei kokemusta |
Taso | Aloittelija |
Kesto | 2 tuntia tai alle |
Materiaalin tavoitteet | Tutustutaan hahmon liikkumisen toteuttamiseen, suuntiin ja muuttujien käyttöön. Myös vektorigrafiikan tekoon on luontevaa perehtyä luistelupeliä tehdessä ja pelissä käytetään testejä siitä, koskettaako hahmo johonkin väriin. Ohjeesta on myös versio, jossa voi harjoitella komentoja englanniksi. |
OPS S2 Luvut ja laskutoimitukset | Peruslaskutoimitukset, Lukukäsite |
OPS S4 Geometria ja mittaaminen | Suunnat |
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyys | Muuttujat |
Kerho | Peliohjelmointikerho aloittelijoille |
Ohje lapsille | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/lapsiohjeet/luistelupeli/luistelupeli.pdf |
Ohje lapsille | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/lapsiohjeet/luistelupeli/luistelupeli_varitetty.pdf |
Ohje lapsille | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/lapsiohjeet/luistelupeli_eng/luistelupeli_eng.pdf |
Toteutusesimerkki | https://scratch.mit.edu/projects/72321614/ |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Oppilas, Kerholainen |
Luokka-aste | 3-4, 5-6 |
Kielivalinta | Suomi |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Ei kokemusta |
Taso | Aloittelija |
Kesto | 2 tuntia tai alle |
Materiaalin tavoitteet | Tutustutaan hahmon liikkumisen toteuttamiseen ja suuntiin. Myös vektorigrafiikan tekoon on luontevaa perehtyä luistelupeliä tehdessä ja pelissä käytetään testejä siitä, koskettaako hahmo johonkin väriin. Tässä versiossa ei ole nopeusmuuttujaa! |
OPS S2 Luvut ja laskutoimitukset | Peruslaskutoimitukset, Lukukäsite |
OPS S4 Geometria ja mittaaminen | Suunnat |
Kerho | Peliohjelmointikerho aloittelijoille |
Ohje lapsille | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/lapsiohjeet/luistelupeli/luistelupeli_helpotettu.pdf |
Toteutusesimerkki | https://scratch.mit.edu/projects/914947828/ |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Opettaja, Oppilas, Vanhempi, Kerholainen |
Luokka-aste | 3-4, 5-6 |
Kielivalinta | Suomi |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Ei kokemusta |
Taso | Aloittelija |
Kesto | 2 tuntia tai alle |
Materiaalin tavoitteet | Opitaan hahmojen ohjailua nuolilla (ratin kaltaisesti) ja hahmojen välistä vuorovaikutusta (kosketus). Opitaan tekemään klooneja. Opitaan arpomaan hahmolle satunnainen sijainti, joka on pelialueen jollakin reunalla. Tutustutaan ajastimen käyttöön. |
OPS S2 Luvut ja laskutoimitukset | Peruslaskutoimitukset, Lukukäsite |
OPS S4 Geometria ja mittaaminen | Suunta-asteet |
Kerho | Peliohjelmointikerho aloittelijoille |
Ohje lapsille | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/lapsiohjeet/asteroidivaistely/asteroidivaistely.pdf |
Toteutusesimerkki | https://scratch.mit.edu/projects/147844378/ |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Opettaja, Vanhempi |
Luokka-aste | 3-4, 5-6 |
Kielivalinta | Suomi |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Ei kokemusta |
Taso | Aloittelija |
Kesto | 2 tuntia tai alle |
Materiaalin tavoitteet | Opitaan hahmojen ohjailua hiirellä ja hahmojen välistä vuorovaikutusta (kosketus). Harjoitellaan vektoreilla piirtämistä. Sivutaan koordinaatistoa. Tutustutaan muuttujiin, lukujen arpomiseen ja yhteen tapaan laskea aikaa. |
OPS S2 Luvut ja laskutoimitukset | Peruslaskutoimitukset, Lukukäsite |
OPS S4 Geometria ja mittaaminen | Koordinaatisto, Monikulmiot, Mittaaminen |
Opettajan ohje | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/scratch/Asteroidiajelu.html |
Toteutusesimerkki | https://scratch.mit.edu/projects/99357540/ |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Opettaja, Oppilas, Vanhempi, Kerholainen |
Luokka-aste | 3-4, 5-6 |
Kielivalinta | Suomi |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Ei kokemusta |
Taso | Aloittelija |
Kesto | 2 tuntia tai alle |
Materiaalin tavoitteet | Tutustutaan kynän käyttöön. Opitaan käyttämään ohjelman sisäisiä viestejä. Halutessaan piirtäessä voi tutustua myös vektorigrafiikkaan. |
Kerho | Peliohjelmointikerho edistyneille |
Ohje lapsille | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/lapsiohjeet/kurpitsankaiverrus/kurpitsankaiverrus.pdf |
Toteutusesimerkki | https://scratch.mit.edu/projects/583566220/ |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Opettaja, Vanhempi |
Luokka-aste | 3-4, 5-6 |
Kielivalinta | Suomi |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Ei kokemusta |
Taso | Aloittelija |
Kesto | 2 tuntia tai alle |
Materiaalin tavoitteet | Opitaan antamaan ohjelmalle yksinkertaisia komentoja ja silmukoita. Opitaan luomaan geometrisia kuvioratoja. Syvennytään tarvittavien kulmien laskemiseen. Sivutaan koordinaatistoa. Tutustutaan loogisiin ehtoihin ja ohjelmassa piirtämiseen. Opitaan hahmojen välisestä vuorovaikutuksesta (kosketus) ja hahmojen ohjailusta hiirellä. |
OPS S2 Luvut ja laskutoimitukset | Peruslaskutoimitukset, Lukukäsite |
OPS S4 Geometria ja mittaaminen | Monikulmiot, Kolmio, Neliö, Ympyrä, Kulmien piirtminen |
Opettajan ohje | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/scratch/Aurinkokuntapeli.html |
Opettajan ohje | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/pulmaario/ohjaajanopas/Pulmaario_ohjaajanopas.pdf#page=50 |
Opettajan ohje | https://pulmaario.luma.fi/ohjaajan-opas/ |
Opettajan video | https://youtu.be/GHoKu8JCJnU |
Toteutusesimerkki | https://scratch.mit.edu/projects/114313571/ |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Opettaja, Vanhempi |
Luokka-aste | 3-4, 5-6 |
Kielivalinta | Ruotsi |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Ei kokemusta |
Taso | Aloittelija |
Kesto | 2 tuntia tai alle |
Materiaalin tavoitteet | Man lär sig göra enkla kommandon och slingor. Man lär sig skapa geometriska figurer och särskilt hur man räknar vinklarna från ritarens synpunkt. Koordinatsystem används en del. Man blir bekant med logiska villkor och ritning inom programmet. Man lär sig också om interraktion mellan figurer (beröring) och hur man använder musen för att leda en figur. |
OPS S2 Luvut ja laskutoimitukset | Peruslaskutoimitukset, Lukukäsite |
OPS S4 Geometria ja mittaaminen | Monikulmiot, Kolmio, Neliö, Ympyrä, Kulmien piirtminen |
Opettajan ohje | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/pulmaario/handledarguide/Kluraklubb_handledarguide.pdf#page=50 |
Opettajan ohje | https://pulmaario.luma.fi/sv/programmering-2/ |
Toteutusesimerkki | https://scratch.mit.edu/projects/129969267/ |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Opettaja, Vanhempi |
Luokka-aste | 3-4, 5-6 |
Kielivalinta | Suomi |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Ei kokemusta |
Taso | Aloittelija |
Kesto | 2 tuntia tai alle |
Materiaalin tavoitteet | Tutustutaan suuntiin ja opitaan käyttämään muuttujia. Lisäksi tutustutaan ohjelman sisäisten viestien lähettämiseen ja vastaanottamiseen ja ohjelman suorituksen siirtämiseen eri hahmojen välillä, sekä toimintojen valikoituun pysäyttämiseen. |
OPS S2 Luvut ja laskutoimitukset | Peruslaskutoimitukset, Lukukäsite |
OPS S4 Geometria ja mittaaminen | Suunnat, Suunta-asteet |
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyys | Muuttujat |
Opettajan ohje | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/kirjastopaja/Lemmikki.html |
Toteutusesimerkki | https://scratch.mit.edu/projects/36838010/ |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Opettaja, Vanhempi |
Luokka-aste | 3-4, 5-6 |
Kielivalinta | Suomi |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Ei kokemusta |
Taso | Aloittelija |
Kesto | 2 tuntia tai alle |
Materiaalin tavoitteet | Materiaali tutustuttaa koordinaatistoon ja suuntiin, satunnaisuuteen ja kloonien käyttöön. Pelinteon myötä opitaan luomaan hahmoja, jotka liikkuvat itsekseen tai hiirtä klikkailemalla. Opitaan käyttämään silmukoita, muuttujia ja ehtolauseita. Lisäksi opitaan luomaan hahmojen välisiä vuorovaikutuksia ja jakamaan tehtäviä eri hahmoille. |
OPS S2 Luvut ja laskutoimitukset | Peruslaskutoimitukset, Lukukäsite |
OPS S4 Geometria ja mittaaminen | Koordinaatisto, Suunnat, Suunta-asteet |
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyys | Muuttujat |
Opettajan ohje | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/kirjastopaja/selviytymispeli.html |
Toteutusesimerkki | https://scratch.mit.edu/projects/35839076/ |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Opettaja, Vanhempi |
Luokka-aste | 3-4, 5-6 |
Kielivalinta | Suomi |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Ei kokemusta |
Taso | Aloittelija |
Kesto | 2 tuntia tai alle |
Materiaalin tavoitteet | Tutustutaan koordinaatistoihin ja satunnaisuuteen. Opitaan luomaan hahmoja, jotka liikkuvat itsekseen tai näppäimistösyötteillä. Opitaan luomaan eri hahmojen välisiä vuorovaikutuksia ja jakamaan ohjelman tehtäviä oikeille hahmoille. Opitaan myös kloonien käyttöä, silmukoiden käyttöä ja ehtolauseita, sekä muuttujien käyttämistä muistettavina arvoina ja apumuuttujina. |
OPS S2 Luvut ja laskutoimitukset | Peruslaskutoimitukset, Lukukäsite |
OPS S4 Geometria ja mittaaminen | Koordinaatisto, Suunnat, Mittaaminen |
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyys | Muuttujat |
Kerho | Peliohjelmointikerho aloittelijoille |
Opettajan ohje | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/kirjastopaja/Lentelypeli.html |
Opettajan video | https://www.youtube.com/watch?v=V2hg2QyuHT0 |
Toteutusesimerkki | https://scratch.mit.edu/projects/39641666/ |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Opettaja, Vanhempi, Oppilas, Kerholainen |
Luokka-aste | 3-4, 5-6 |
Kielivalinta | Suomi, Englanti |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Ei kokemusta |
Taso | Aloittelija |
Kesto | 2 tuntia tai alle |
Kohdeyleisö | Opettaja, Vanhempi, Oppilas, Kerholainen |
Luokka-aste | 3-4, 5-6 |
Kielivalinta | Ruotsi |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Ei kokemusta |
Taso | Aloittelija |
Kesto | 2 tuntia tai alle |
Materiaalin tavoitteet | Man blir bekant med riktningar, kloner och slumpmässighet. Man lär sig använda slingor och villkor. Man lär sig också att skaffa interraktioner mellan olika figurer och dela uppgifter för korrekta figurer. |
OPS S2 Luvut ja laskutoimitukset | Lukukäsite |
OPS S4 Geometria ja mittaaminen | Suunnat, Suunta-asteet |
Kerho | Peliohjelmointikerho aloittelijoille |
Opettajan ohje | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/pulmaario/handledarguide/Kluraklubb_handledarguide.pdf#page=32 |
Opettajan ohje | https://pulmaario.luma.fi/sv/programmering-2/ |
Ohje lapsille | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/lapsiohjeet/asteroidipuolustus_sv/Asteroidipuolustus_sv.pdf |
Toteutusesimerkki | https://scratch.mit.edu/projects/129967964/ |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Opettaja, Vanhempi, Oppilas, Kerholainen |
Luokka-aste | 3-4, 5-6 |
Kielivalinta | Suomi, Englanti |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Ei kokemusta |
Taso | Aloittelija |
Kesto | 2 tuntia tai alle |
Materiaalin tavoitteet | Tutustutaan Kynä-toimintoon ja koordinaatistoon. Opitaan käyttämään klooneja (kopiot) ja muuttujia. Opitaan myös toteuttamaan hahmojen välistä vuorovaikutusta. Valinnaisesti voidaan tutustua satunnaisuuteen tai komentoihin englanniksi. |
OPS S2 Luvut ja laskutoimitukset | Peruslaskutoimitukset, Lukukäsite |
OPS S4 Geometria ja mittaaminen | Koordinaatisto |
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyys | Muuttujat |
Kerho | Peliohjelmointikerho aloittelijoille |
Ohje lapsille | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/lapsiohjeet/kalastuspeli/kalastuspeli.pdf |
Ohje lapsille | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/lapsiohjeet/kalastuspeli_eng/kalastuspeli_eng.pdf |
Toteutusesimerkki | https://scratch.mit.edu/projects/123283787/ |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Opettaja, Oppilas, Vanhempi, Kerholainen |
Luokka-aste | 3-4, 5-6 |
Kielivalinta | Suomi |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Ei kokemusta |
Taso | Edistynyt |
Kesto | 2 tuntia tai alle |
Materiaalin tavoitteet | Tutustutaan koordinaatistoihin ja suuntiin. Opitaan luomaan hahmoja, jotka liikkuvat näppäimistösyötteillä. Opitaan luomaan eri hahmojen välisiä vuorovaikutuksia ja jakamaan ohjelman tehtäviä oikeille hahmoille. Opitaan silmukoiden käyttöä ja ehtolauseita. Opitaan käyttämään muuttujia muistettavina arvoina. Tutustutaan satunnaisuuteen. Opitaan koordinaatiston suuntien heijastumista. Opetellaan käyttämään ohjelman sisäisiä viestejä. |
OPS S2 Luvut ja laskutoimitukset | Peruslaskutoimitukset, Lukukäsite |
OPS S4 Geometria ja mittaaminen | Koordinaatisto, Suunnat, Suunta-asteet |
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyys | Muuttujat |
Kerho | Peliohjelmointikerho aloittelijoille |
Opettajan ohje | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/kirjastopaja/pikkupong.html |
Ohje lapsille | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/lapsiohjeet/pong/pong.pdf |
Toteutusesimerkki | https://scratch.mit.edu/projects/249452268/ |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Opettaja, Oppilas, Vanhempi, Kerholainen |
Luokka-aste | 3-4, 5-6 |
Kielivalinta | Ruotsi |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Ei kokemusta |
Taso | Edistynyt |
Kesto | 2 tuntia tai alle |
Materiaalin tavoitteet | Man blir bekant med koordinatsystem och riktningar. Man lär sig skaffa figurer som rör sig pga tangenter. Man lär sig skaffa interraktioner mellan figurer och dela uppdrag till olika figurer. Man lär sig använda slingor och villkor. Man lär sig använda variabler för att minnas olika siffror. Man blir bekant med slumpmässighet. Man lär sig hur objekter kan studsa i Scratch. Man lär sig hur meddelande inom programmet kan användas. |
OPS S2 Luvut ja laskutoimitukset | Peruslaskutoimitukset, Lukukäsite |
OPS S4 Geometria ja mittaaminen | Koordinaatisto, Suunnat, Suunta-asteet |
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyys | Muuttujat |
Kerho | Peliohjelmointikerho aloittelijoille |
Ohje lapsille | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/lapsiohjeet/pong_sv/pong_sv.pdf |
Toteutusesimerkki | https://scratch.mit.edu/projects/249452268/ |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Opettaja, Vanhempi |
Luokka-aste | 3-4, 5-6 |
Kielivalinta | Suomi |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Ei kokemusta |
Taso | Edistynyt |
Kesto | 2 tuntia tai alle |
Materiaalin tavoitteet | Tutustutaan lukujen arpomiseen ja graafisiin efekteihin. Opitaan tekemään klooneja eli kopioita, mutkittelevaa liikettä, yksinkertaisia ehtoja ja hahmojen välistä vuorovaikutusta (kosketus). Sivutaan koordinaatistoa. Pelinteko tarjoaa myös valinnaisen mahdollisuuden tutustua salauksiin ja/tai harjoitella vektoreilla piirtämistä. |
OPS S2 Luvut ja laskutoimitukset | Lukukäsite |
OPS S4 Geometria ja mittaaminen | Suunnat, Suunta-asteet |
Opettajan ohje | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/scratch/Salaviesti.html |
Toteutusesimerkki | https://scratch.mit.edu/projects/96255434/ |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Opettaja, Vanhempi |
Luokka-aste | 3-4, 5-6 |
Kielivalinta | Suomi |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Scratchin perusteet |
Taso | Edistynyt |
Kesto | Keskipitkä projekti (useita tunteja) |
OPS S2 Luvut ja laskutoimitukset | Peruslaskutoimitukset, Lukukäsite |
OPS S4 Geometria ja mittaaminen | Koordinaatisto, Suunnat, Mittaaminen |
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyys | Muuttujat |
Kerho | Peliohjelmointikerho edistyneille |
Opettajan ohje | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/kerho/pelisyksy_2014/Virtuaalilemmikki.html |
Ohje lapsille | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/lapsiohjeet/virtuaalilemmikki/virtuaalilemmikki.pdf |
Toteutusesimerkki | https://scratch.mit.edu/projects/282680578/ |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Opettaja, Vanhempi, Oppilas, Kerholainen |
Luokka-aste | 3-4, 5-6 |
Kielivalinta | Suomi |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Scratchin perusteet |
Taso | Edistynyt |
Kesto | Keskipitkä projekti (useita tunteja) |
OPS S2 Luvut ja laskutoimitukset | Peruslaskutoimitukset, Lukukäsite |
OPS S4 Geometria ja mittaaminen | Koordinaatisto, Suunnat, Mittaaminen |
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyys | Muuttujat |
Kerho | Peliohjelmointikerho edistyneille |
Opettajan ohje | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/kerho/pelikevat_2015/ampumahiihto.html |
Ohje lapsille | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/lapsiohjeet/ampumahiihto/ampumahiihto.pdf |
Toteutusesimerkki | https://scratch.mit.edu/projects/45946176/ |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Opettaja, Vanhempi, Oppilas, Kerholainen |
Luokka-aste | 3-4, 5-6 |
Kielivalinta | Suomi |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Scratchin perusteet |
Taso | Edistynyt |
Kesto | Keskipitkä projekti (useita tunteja) |
OPS S2 Luvut ja laskutoimitukset | Peruslaskutoimitukset, Lukukäsite |
OPS S4 Geometria ja mittaaminen | Koordinaatisto, Suunnat, Suunta-asteet |
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyys | Muuttujat |
Kerho | Peliohjelmointikerho edistyneille |
Opettajan ohje | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/webinaari/Matopeli.html |
Opettajan ohje | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/webinaari/Matopelimallit.pdf |
Opettajan ohje | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/pulmaario/ohjaajanopas/Pulmaario_ohjaajanopas.pdf#page=72 |
Opettajan video | https://youtu.be/3jb2Po8zu5s |
Ohje lapsille | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/lapsiohjeet/matopeli/matopeli.pdf |
Toteutusesimerkki | https://scratch.mit.edu/projects/90145933/ |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Opettaja, Vanhempi |
Luokka-aste | 3-4, 5-6 |
Kielivalinta | Ruotsi |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Scratchin perusteet |
Taso | Edistynyt |
Kesto | Keskipitkä projekti (useita tunteja) |
OPS S2 Luvut ja laskutoimitukset | Peruslaskutoimitukset, Lukukäsite |
OPS S4 Geometria ja mittaaminen | Koordinaatisto, Suunnat, Suunta-asteet |
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyys | Muuttujat |
Kerho | Peliohjelmointikerho edistyneille |
Opettajan ohje | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/pulmaario/handledarguide/Kluraklubb_handledarguide.pdf#page=72 |
Opettajan ohje | https://pulmaario.luma.fi/sv/programmering-2/ |
Toteutusesimerkki | https://scratch.mit.edu/projects/129978276/ |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Opettaja, Vanhempi, Oppilas, Kerholainen |
Luokka-aste | 3-4, 5-6 |
Kielivalinta | Suomi |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Scratchin perusteet |
Taso | Edistynyt |
Kesto | 2 tuntia tai alle |
Materiaalin tavoitteet | Opitaan käyttämään listoja sekä kysy-komentoa. |
OPS S2 Luvut ja laskutoimitukset | Lukukäsite |
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyys | Listat, Muuttujat, Taulukot |
Kerho | Peliohjelmointikerho edistyneille |
Ohje lapsille | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/lapsiohjeet/tietovisa/Tietovisa.pdf |
Toteutusesimerkki | https://scratch.mit.edu/projects/902275982/ |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Opettaja, Vanhempi, Oppilas, Kerholainen |
Luokka-aste | 3-4, 5-6 |
Kielivalinta | Suomi |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Scratchin perusteet |
Taso | Edistynyt |
Kesto | Keskipitkä projekti (useita tunteja) |
Materiaalin tavoitteet | Opitaan käyttämään muuttujaa hahmon pystynopeuden tallentamiseen. Käytetään muuttujia, luodaan klooneja ja testataan törmäyksiä. Tutustutaan painovoimaan ilmiönä. |
OPS S2 Luvut ja laskutoimitukset | Lukukäsite |
OPS S4 Geometria ja mittaaminen | Koordinaatisto, Suunnat, Mittaaminen |
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyys | Muuttujat |
Kerho | Peliohjelmointikerho aloittelijoille |
Ohje lapsille | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/lapsiohjeet/flappy/flappy.pdf |
Toteutusesimerkki | https://scratch.mit.edu/projects/117156444/ |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Opettaja, Vanhempi, Oppilas, Kerholainen |
Luokka-aste | 3-4, 5-6 |
Kielivalinta | Suomi |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Scratchin perusteet |
Taso | Edistynyt |
Kesto | Keskipitkä projekti (useita tunteja) |
Materiaalin tavoitteet | Opitaan käyttämään muuttujaa hahmon pystynopeuden tallentamiseen. Käytetään muuttujia, luodaan klooneja ja testataan osumia. Tutustutaan nosteeseen ilmiönä. |
OPS S2 Luvut ja laskutoimitukset | Peruslaskutoimitukset, Lukukäsite |
OPS S4 Geometria ja mittaaminen | Koordinaatisto, Suunnat, Mittaaminen |
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyys | Muuttujat |
Kerho | Peliohjelmointikerho aloittelijoille |
Ohje lapsille | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/lapsiohjeet/sukeltelupeli/sukeltelupeli.pdf |
Toteutusesimerkki | https://scratch.mit.edu/projects/262925230/ |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Opettaja, Vanhempi |
Luokka-aste | 3-4, 5-6 |
Kielivalinta | Suomi |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Scratchin perusteet |
Taso | Edistynyt |
Kesto | Keskipitkä projekti (useita tunteja) |
Materiaalin tavoitteet | Tutustutaan painovoimaan. |
OPS S2 Luvut ja laskutoimitukset | Peruslaskutoimitukset, Lukukäsite |
OPS S4 Geometria ja mittaaminen | Koordinaatisto, Suunnat, Suunta-asteet |
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyys | Muuttujat |
Kerho | Peliohjelmointikerho edistyneille |
Opettajan ohje | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/kerho/pelikevat_2015/lumisota.html |
Toteutusesimerkki | https://scratch.mit.edu/projects/46991774/ |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Opettaja, Oppilas, Vanhempi, Kerholainen |
Luokka-aste | 3-4, 5-6 |
Kielivalinta | Suomi |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Scratchin perusteet |
Taso | Edistynyt |
Kesto | Keskipitkä projekti (useita tunteja) |
Materiaalin tavoitteet | Tutustutaan painovoimaan. |
OPS S2 Luvut ja laskutoimitukset | Peruslaskutoimitukset, Lukukäsite |
OPS S4 Geometria ja mittaaminen | Koordinaatisto, Suunnat, Mittaaminen |
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyys | Muuttujat |
Kerho | Peliohjelmointikerho edistyneille |
Opettajan ohje | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/pulmaario/ohjaajanopas/Pulmaario_ohjaajanopas.pdf#page=62 |
Opettajan ohje | https://pulmaario.luma.fi/ohjaajan-opas/ |
Opettajan video | https://youtu.be/EEd-aJsGmu0 |
Ohje lapsille | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/lapsiohjeet/verkkopyydystys/verkkopyydystys.pdf |
Toteutusesimerkki | https://scratch.mit.edu/projects/125136910/ |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Opettaja, Vanhempi |
Luokka-aste | 3-4, 5-6 |
Kielivalinta | Ruotsi |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Scratchin perusteet |
Taso | Edistynyt |
Kesto | Keskipitkä projekti (useita tunteja) |
Materiaalin tavoitteet | Man blir bekant med gravitation. |
OPS S2 Luvut ja laskutoimitukset | Peruslaskutoimitukset, Lukukäsite |
OPS S4 Geometria ja mittaaminen | Koordinaatisto, Suunnat, Mittaaminen |
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyys | Muuttujat |
Kerho | Peliohjelmointikerho edistyneille |
Opettajan ohje | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/pulmaario/handledarguide/Kluraklubb_handledarguide.pdf#page=62 |
Opettajan ohje | https://pulmaario.luma.fi/sv/programmering-2/ |
Toteutusesimerkki | https://scratch.mit.edu/projects/129970903/ |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Opettaja, Vanhempi, Oppilas, Kerholainen |
Luokka-aste | 3-4, 5-6 |
Kielivalinta | Suomi |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Scratchin perusteet |
Taso | Edistynyt |
Kesto | Keskipitkä projekti (useita tunteja) |
Materiaalin tavoitteet | Opitaan käyttämään muuttujia karvojen ja villapaitojen määrin tallentamiseen. Pelissä luodaan myös runsaasti näihin muuttujiin (pelin sisäisiin valuuttoihin) pohjautuvia laskukaavoja. |
OPS S2 Luvut ja laskutoimitukset | Peruslaskutoimitukset, Lukukäsite |
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyys | Muuttujat |
Kerho | Peliohjelmointikerho edistyneille |
Ohje lapsille | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/lapsiohjeet/klikkeripeli/klikkeripeli.pdf |
Toteutusesimerkki | https://scratch.mit.edu/projects/183024442 |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Opettaja, Vanhempi |
Luokka-aste | 3-4, 5-6 |
Kielivalinta | Suomi |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Ei kokemusta |
Taso | Edistynyt |
Kesto | Keskipitkä projekti (useita tunteja) |
Materiaalin tavoitteet | Tutustutaan koordinaatistoon ja suuntiin. Opitaan luomaan hahmoja, jotka liikkuvat nuolinäppäimillä sekä itsekseen. Opitaan luomaan eri hahmojen välisiä vuorovaikutuksia ja jakamaan ohjelman tehtäviä oikeille hahmoille. Opitaan silmukoiden käyttöä sekä ehtolauseita. |
OPS S2 Luvut ja laskutoimitukset | Peruslaskutoimitukset, Lukukäsite |
OPS S4 Geometria ja mittaaminen | Koordinaatisto, Suunnat, Mittaaminen |
Kerho | Peliohjelmointikerho edistyneille |
Opettajan ohje | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/kerho/pelikevat_2015/sammakkopeli.html |
Ohje lapsille | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/lapsiohjeet/sammakkopeli/Sammakkopeli.pdf |
Ohje lapsille | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/lapsiohjeet/sammakkopeli/Sammakkopeli_variton.pdf |
Toteutusesimerkki | https://scratch.mit.edu/projects/43690882/ |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Opettaja, Vanhempi, Oppilas, Kerholainen |
Luokka-aste | 3-4, 5-6 |
Kielivalinta | Suomi |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Scratchin perusteet |
Taso | Edistynyt |
Kesto | Keskipitkä projekti (useita tunteja) |
OPS S2 Luvut ja laskutoimitukset | Peruslaskutoimitukset, Lukukäsite |
OPS S4 Geometria ja mittaaminen | Koordinaatisto, Suunnat |
Kerho | Peliohjelmointikerho edistyneille |
Opettajan ohje | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/kerho/pelikevat_2015/Seilailupeli.html |
Ohje lapsille | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/lapsiohjeet/seilailupeli/seilailupeli.pdf |
Toteutusesimerkki | https://scratch.mit.edu/projects/51407862/ |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Opettaja, Vanhempi, Oppilas, Kerholainen |
Luokka-aste | 3-4, 5-6 |
Kielivalinta | Suomi |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Scratchin perusteet |
Taso | Edistynyt |
Kesto | Keskipitkä projekti (useita tunteja) |
OPS S2 Luvut ja laskutoimitukset | Peruslaskutoimitukset, Lukukäsite |
OPS S4 Geometria ja mittaaminen | Koordinaatisto, Suunnat, Mittaaminen |
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyys | Muuttujat |
Kerho | Peliohjelmointikerho edistyneille |
Opettajan ohje | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/kerho/pelisyksy_2014/Sukelluskeraily.html |
Ohje lapsille | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/lapsiohjeet/sukellusker%c3%a4ily/sukellus.pdf |
Toteutusesimerkki | https://scratch.mit.edu/projects/27140381/ |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Opettaja, Vanhempi, Oppilas, Kerholainen |
Luokka-aste | 3-4, 5-6 |
Kielivalinta | Suomi |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Scratchin perusteet |
Taso | Edistynyt |
Kesto | Keskipitkä projekti (useita tunteja) |
Materiaalin tavoitteet | Opitaan syötteen antaminen kirjoittamalla. Tutustutaan totuusarvo-muuttujiin ja sovelletaan niitä aarteenetsinnässä. Tutustutaan kysymys-lohkon avulla rekursioon. Harjoitellaan pelilogiikan luomista taustoja vaihtamalla. |
OPS S2 Luvut ja laskutoimitukset | Lukukäsite |
OPS S4 Geometria ja mittaaminen | Koordinaatisto, Suunnat |
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyys | Muuttujat |
Kerho | Peliohjelmointikerho edistyneille |
Ohje lapsille | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/lapsiohjeet/tarinamysteeri/tarinamysteeri.pdf |
Toteutusesimerkki | https://scratch.mit.edu/projects/151164423/ |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Opettaja, Vanhempi, Oppilas, Kerholainen |
Luokka-aste | 3-4, 5-6 |
Kielivalinta | Suomi |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Scratchin perusteet |
Taso | Edistynyt |
Kesto | Keskipitkä projekti (useita tunteja) |
OPS S2 Luvut ja laskutoimitukset | Peruslaskutoimitukset, Lukukäsite |
OPS S4 Geometria ja mittaaminen | Koordinaatisto, Suunnat |
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyys | Muuttujat |
Kerho | Peliohjelmointikerho edistyneille |
Opettajan ohje | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/scratch/Puutarhapeli.html |
Ohje lapsille | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/lapsiohjeet/puutarhapeli/puutarhapeli.pdf |
Toteutusesimerkki | https://scratch.mit.edu/projects/95928160/ |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Opettaja, Vanhempi, Oppilas, Kerholainen |
Luokka-aste | 3-4, 5-6, 7-9 |
Kielivalinta | Suomi |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Scratchin perusteet |
Taso | Edistynyt |
Kesto | Keskipitkä projekti (useita tunteja) |
Materiaalin tavoitteet | Tutustutaan Scroller Game -peliformaattiin, jossa pelihahmo ei oikeastaan liiku vaan liikkumisen illuusio tulee taustan ja vihollisten vastakkaisesta liikkeestä. Ohjelmoinnin osalta tutustutaan erityisesti siihen, miten muuttujien käyttö helpottaa pelin muokkaamista. Myös Scratchin liu'u -komentoa opitaan käyttämään. |
OPS S2 Luvut ja laskutoimitukset | Peruslaskutoimitukset, Lukukäsite |
OPS S4 Geometria ja mittaaminen | Koordinaatisto, Suunnat |
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyys | Muuttujat |
Kerho | Peliohjelmointikerho edistyneille |
Opettajan ohje | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/kerho/pelisyksy_2014/scroller.html |
Ohje lapsille | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/lapsiohjeet/vierityspeli/vierityspeli.pdf |
Toteutusesimerkki | https://scratch.mit.edu/projects/33107070/ |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Oppilas, Kerholainen |
Luokka-aste | 3-4, 5-6, 7-9 |
Kielivalinta | Suomi |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Scratchin perusteet |
Taso | Edistynyt |
Kesto | Keskipitkä projekti (useita tunteja) |
Materiaalin tavoitteet | Opitaan erityisesti se miten klooneja voi luoda hilaan/ruudukkoon järjestelmällisesti. Lisäksi klooneille luodaan monimutkainen liikesarja. |
OPS S2 Luvut ja laskutoimitukset | Peruslaskutoimitukset, Lukukäsite |
OPS S4 Geometria ja mittaaminen | Koordinaatisto, Suunnat |
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyys | Muuttujat |
Ohje lapsille | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/lapsiohjeet/avaruussota/avaruussota.pdf |
Toteutusesimerkki | https://scratch.mit.edu/projects/102330867/ |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Opettaja, Oppilas, Vanhempi, Kerholainen |
Luokka-aste | 3-4, 5-6, 7-9 |
Kielivalinta | Suomi |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Scratchin perusteet |
Taso | Syventynyt |
Kesto | Keskipitkä projekti (useita tunteja) |
Materiaalin tavoitteet | Tutustutaan pelinäkymään, jossa hahmo näennäisesti liikkuu pystysuunnassa, mutta oikeastaan onkin niin, että ympäristö liikkuu pystysuunnassa päinvastaiseen suuntaan, josta syntyy illuusio hahmon liikkumisesta. Pelissä tutustutaan myös liikkeen sulavaan animointiin, ääniefekteihin ja pilvimuuttujiin. |
OPS S2 Luvut ja laskutoimitukset | Peruslaskutoimitukset, Lukukäsite |
OPS S4 Geometria ja mittaaminen | Koordinaatisto, Suunnat |
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyys | Muuttujat |
Kerho | Peliohjelmointikerho edistyneille |
Ohje lapsille | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/lapsiohjeet/seponlaskuvarjopeli/Sepon_Lentopeli.pdf |
Toteutusesimerkki | https://scratch.mit.edu/projects/281144432/ |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Opettaja, Oppilas, Vanhempi, Kerholainen |
Luokka-aste | 3-4, 5-6, 7-9 |
Kielivalinta | Suomi |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Scratchin perusteet |
Taso | Syventynyt |
Kesto | Keskipitkä projekti (useita tunteja) |
Materiaalin tavoitteet | Harjoitellaan pelialueen luontia satunnaisuutta hyödyntäen. Toteutetaan monesta tasosta koostuva, asteittain vaikeutuva peli. |
OPS S2 Luvut ja laskutoimitukset | Peruslaskutoimitukset, Lukukäsite |
OPS S4 Geometria ja mittaaminen | Koordinaatisto, Mittaaminen |
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyys | Muuttujat |
Kerho | Peliohjelmointikerho edistyneille |
Ohje lapsille | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/lapsiohjeet/kaikuluotauspeli/kaikuluotauspeli.pdf |
Toteutusesimerkki | https://scratch.mit.edu/projects/200675253/ |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Opettaja, Oppilas, Vanhempi, Kerholainen |
Luokka-aste | 5-6, 7-9 |
Kielivalinta | Suomi |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Edistyneiden peliohjelmointikerho tai vastaava |
Taso | Syventynyt |
Kesto | Keskipitkä projekti (useita tunteja) |
Materiaalin tavoitteet | Tutustutaan asteittain vaativampien kenttien luomiseen. Opitaan luomaan pelin sisäinen kauppa, josta voi tällä kertaa ostaa joko tarkkuutta tai nopeutta. |
OPS S2 Luvut ja laskutoimitukset | Peruslaskutoimitukset, Lukukäsite |
OPS S4 Geometria ja mittaaminen | Koordinaatisto, Suunnat, Suunta-asteet |
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyys | Muuttujat |
Kerho | Peliohjelmointikerho edistyneille |
Ohje lapsille | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/lapsiohjeet/lumiukon-sulatus/lumiukon-sulatus.pdf |
Toteutusesimerkki | https://scratch.mit.edu/projects/128218285/ |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Opettaja, Vanhempi, Oppilas, Kerholainen |
Luokka-aste | 5-6, 7-9 |
Kielivalinta | Suomi |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Edistyneiden peliohjelmointikerho tai vastaava |
Taso | Syventynyt |
Kesto | Keskipitkä projekti (useita tunteja) |
Materiaalin tavoitteet | Opitaan tekemään monimutkaisia vuorotellen käynnistyviä tapahtumia ja animaatioita. |
OPS S2 Luvut ja laskutoimitukset | Peruslaskutoimitukset, Lukukäsite |
OPS S4 Geometria ja mittaaminen | Koordinaatisto, Suunta-asteet |
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyys | Muuttujat |
Kerho | Peliohjelmointikerho edistyneille |
Ohje lapsille | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/lapsiohjeet/monsteripeli/monsteripeli.pdf |
Toteutusesimerkki | https://scratch.mit.edu/projects/227119845/ |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Oppilas, Kerholainen |
Luokka-aste | 5-6, 7-9 |
Kielivalinta | Suomi |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Edistyneiden peliohjelmointikerho tai vastaava |
Taso | Syventynyt |
Kesto | Keskipitkä projekti (useita tunteja) |
OPS S2 Luvut ja laskutoimitukset | Peruslaskutoimitukset, Lukukäsite |
OPS S4 Geometria ja mittaaminen | Koordinaatisto, Suunnat, Suunta-asteet |
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyys | Listat, Muuttujat |
Kerho | Peliohjelmointikerho edistyneille |
Ohje lapsille | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/lapsiohjeet/taskuhirvio/taskuhirvio.pdf |
Toteutusesimerkki | https://scratch.mit.edu/projects/122681826/ |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Oppilas, Kerholainen, Opettaja, Vanhempi |
Luokka-aste | 7-9 |
Kielivalinta | Suomi |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Scratchin perusteet |
Taso | Syventynyt |
Kesto | Keskipitkä projekti (useita tunteja) |
Materiaalin tavoitteet | Opitaan tekemään 3D-mallinen peli (jossa ei kuitenkaan voi katsoa eri suuntiin eli on oikeammin "2.5"D). Pelissä katsotaan alas veteen ja veden pohjasta nousee kuplia. Kuplien liikerata ja kasvaminen niiden tullessa lähemmäs mallinnetaan. |
OPS S2 Luvut ja laskutoimitukset | Peruslaskutoimitukset, Lukukäsite |
OPS S4 Geometria ja mittaaminen | Koordinaatisto, Suunnat, Mittaaminen |
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyys | Listat, Muuttujat |
Kerho | Peliohjelmointikerho edistyneille |
Opettajan ohje | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/kerho/pelisyksy_2014/FPS-keraily.html |
Opettajan video | https://www.youtube.com/watch?v=5ZWvt2WSl2c |
Ohje lapsille | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/lapsiohjeet/3Dfps.pdf |
Ohje lapsille | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/kerho/pelisyksy_2014/3D-grafiikka.pdf |
Toteutusesimerkki | https://scratch.mit.edu/projects/33513224/ |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Oppilas, Kerholainen, Opettaja, Vanhempi |
Luokka-aste | 5-6, 7-9 |
Kielivalinta | Suomi |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Edistyneiden peliohjelmointikerho tai vastaava |
Taso | Syventynyt |
Kesto | Keskipitkä projekti (useita tunteja) |
Materiaalin tavoitteet | Opitaan tekemään erilaisia liikkumiseen liittyviä tekoälyjä labyrintissa kulkeville vihollisille. |
OPS S2 Luvut ja laskutoimitukset | Peruslaskutoimitukset, Lukukäsite |
OPS S4 Geometria ja mittaaminen | Koordinaatisto, Suunnat, Mittaaminen |
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyys | Muuttujat |
Kerho | Peliohjelmointikerho edistyneille |
Toteutusesimerkki | https://scratch.mit.edu/projects/127588121/ |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Opettaja, Vanhempi |
Luokka-aste | 5-6, 7-9 |
Kielivalinta | Suomi |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Edistyneiden peliohjelmointikerho tai vastaava |
Taso | Syventynyt |
Kesto | Keskipitkä projekti (useita tunteja) |
OPS S2 Luvut ja laskutoimitukset | Peruslaskutoimitukset, Lukukäsite |
OPS S4 Geometria ja mittaaminen | Koordinaatisto, Suunnat, Mittaaminen |
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyys | Listat, Muuttujat |
Kerho | Peliohjelmointikerho edistyneille |
Opettajan ohje | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/kerho/pelisyksy_2014/sokoban.html |
Opettajan video | https://www.youtube.com/watch?v=tYdFfPwkLLw |
Toteutusesimerkki | https://scratch.mit.edu/projects/37813306/ |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Kerholainen, Oppilas |
Luokka-aste | 5-6, 7-9 |
Kielivalinta | Suomi |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Edistyneiden peliohjelmointikerho tai vastaava |
Taso | Syventynyt |
Kesto | Keskipitkä projekti (useita tunteja) |
OPS S2 Luvut ja laskutoimitukset | Peruslaskutoimitukset, Lukukäsite |
OPS S4 Geometria ja mittaaminen | Koordinaatisto, Suunnat, Suunta-asteet |
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyys | Muuttujat |
Kerho | Peliohjelmointikerho edistyneille |
Ohje lapsille | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/lapsiohjeet/tasoloikka/tasoloikka-yksityiskohtainen.pdf |
Toteutusesimerkki | https://scratch.mit.edu/projects/125122404/ |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Vanhempi, Opettaja |
Luokka-aste | 3-4, 5-6 |
Kielivalinta | Suomi |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Scratchin perusteet |
Taso | Syventynyt |
Kesto | Keskipitkä projekti (useita tunteja) |
OPS S2 Luvut ja laskutoimitukset | Peruslaskutoimitukset, Lukukäsite |
OPS S4 Geometria ja mittaaminen | Koordinaatisto, Suunnat |
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyys | Listat, Muuttujat |
Kerho | Peliohjelmointikerho edistyneille |
Opettajan ohje | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/kerho/pelisyksy_2014/jetpack.html |
Toteutusesimerkki | https://scratch.mit.edu/projects/38162136/ |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Opettaja, Vanhempi |
Luokka-aste | 5-6, 7-9 |
Kielivalinta | Suomi |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Edistyneiden peliohjelmointikerho tai vastaava |
Taso | Syventynyt |
Kesto | Keskipitkä projekti (useita tunteja) |
OPS S2 Luvut ja laskutoimitukset | Peruslaskutoimitukset, Lukukäsite |
OPS S4 Geometria ja mittaaminen | Koordinaatisto, Suunnat, Mittaaminen |
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyys | Listat, Muuttujat |
Kerho | Peliohjelmointikerho edistyneille |
Opettajan ohje | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/kerho/pelisyksy_2015/Agario.html |
Toteutusesimerkki | https://scratch.mit.edu/projects/77790242/ |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Opettaja, Vanhempi |
Kielivalinta | Suomi |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Ei kokemusta |
Taso | Aloittelija |
Opettajan ohje | https://docs.google.com/document/d/1wbWJTFrCdyuqoQmvQC01Epz2jC-tIoJqRUX_bfmtIcA/edit?usp=sharing |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Opas, Vanhempi |
Kielivalinta | Suomi |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Ei kokemusta |
Taso | Aloittelija |
Kesto | 2 tuntia tai alle, Keskipitkä projekti (useita tunteja) |
Materiaalin tavoitteet | Pulmaario on matematiikan ja ohjelmoinnin toiminnallinen pajakokonaisuus, joka on suunnattu 9-13 -vuotiaille lapsille ja nuorille. Tältä sivustolta löydät Pulmaarion ohjaajan oppaan sekä lisämateriaaleja pajojen järjestämiseen. |
OPS S2 Luvut ja laskutoimitukset | Peruslaskutoimitukset, Lukukäsite |
OPS S4 Geometria ja mittaaminen | Koordinaatisto, Suunnat, Suunta-asteet, Monikulmiot, Kolmio, Neliö, Ympyrä, Mittaaminen |
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyys | Muuttujat |
Kerho | Peliohjelmointikerho aloittelijoille |
Opettajan ohje | http://pulmaario.luma.fi/ohjaajan-opas/ |
Toteutusesimerkki | https://pulmaario.luma.fi/ohjelmointi/ |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Opas, Vanhempi |
Kielivalinta | Ruotsi |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Ei kokemusta |
Taso | Aloittelija |
Kesto | 2 tuntia tai alle, Keskipitkä projekti (useita tunteja) |
Materiaalin tavoitteet | Kluraklubb är en verkstadhelhet av funktionell matematik och programmering. Den är gjord för 9-13 -åriga barn och unga. På de här sidorna finns Kluraklubbens handledarguide samt tilläggsmaterial som man kan använda när man organiserar verkstäder. |
OPS S2 Luvut ja laskutoimitukset | Peruslaskutoimitukset, Lukukäsite |
OPS S4 Geometria ja mittaaminen | Koordinaatisto, Suunnat, Suunta-asteet, Monikulmiot, Kolmio, Neliö, Ympyrä, Mittaaminen |
OPS S5 Tietojenkäsittely tilastot todennäköisyys | Muuttujat |
Kerho | Peliohjelmointikerho aloittelijoille |
Opettajan ohje | https://pulmaario.luma.fi/sv/handledarguide/ |
Toteutusesimerkki | https://pulmaario.luma.fi/sv/programmering-2/ |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Kerholainen, Oppilas |
Luokka-aste | 3-5, 5-6 |
Kielivalinta | Suomi |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Ei kokemusta |
Taso | Aloittelija |
Kesto | 2 tuntia tai alle |
Materiaalin tavoitteet | Tarkoituksena on keksiä miten neliön piirto ohjelmoidaan. Erityisesti sivujen määrä ja kulmien suuruus vaikuttaa lopulliseen kuvioon. |
Ohje lapsille | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/tapahtumat/harrastemessut/Neliohaaste.pdf |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Opettaja, Vanhempi, Oppilas, Kerholainen |
Kielivalinta | Suomi |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Ei kokemusta |
Taso | Aloittelija |
Materiaalin tavoitteet | Ohjeen tarkoitus on kertoa miten Scratchin .sb3 -loppuisen tiedoston voi avata joko Scratch-sivustolla tai tietokoneella. |
Opettajan ohje | https://docs.google.com/document/d/1MpJ36ShaR0m2gnIFtZOw9adT8fWkgHhe5i3puEGUfYU/edit?usp=sharing |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Kerholainen, Oppilas |
Luokka-aste | 3-4, 5-6 |
Kielivalinta | Suomi |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Ei kokemusta |
Taso | Aloittelija |
Ohje lapsille | https://scratch.mit.edu/projects/893834746/ |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Opettaja, Vanhempi |
Kielivalinta | Suomi |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Ei kokemusta |
Taso | Aloittelija |
Opettajan ohje | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/kirjastopaja/scratch_aloittelu.html |
Opettajan ohje | https://www.youtube.com/watch?v=KtNdn9T0wfY |
Opettajan ohje | https://www.youtube.com/watch?v=iue30aBJcYY |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Opettaja, Vanhempi |
Kielivalinta | Suomi |
Ohjelmointikieli | Scratch |
Pohjavaatimukset | Ei kokemusta |
Taso | Aloittelija |
Opettajan ohje | https://github.com/avoimet-oppimateriaalit-ry/scratch/blob/master/Scratch.pdf |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Opettaja, Vanhempi |
Luokka-aste | esiopetus, 1-2 |
Kielivalinta | Suomi |
Ohjelmointikieli | ScratchJr |
Opettajan ohje | https://linkki-pre2018.cs.helsinki.fi/en/content/scratchjr-materiaali |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Opettaja, Vanhempi |
Luokka-aste | esiopetus, 1-2 |
Kielivalinta | Suomi |
Ohjelmointikieli | ScratchJr |
Kohdeyleisö | Opettaja, Vanhempi |
Luokka-aste | esiopetus, 1-2 |
Kielivalinta | Suomi |
Ohjelmointikieli | ScratchJr |
Opettajan ohje | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/tapahtumat/kuumapop/Kanajahti.png |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Opettaja, Vanhempi |
Luokka-aste | esiopetus, 1-2 |
Kielivalinta | Suomi |
Ohjelmointikieli | ScratchJr |
Opettajan ohje | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/jrscratch/SeikkailuMaanAlla.pdf |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Opettaja, Vanhempi |
Luokka-aste | esiopetus, 1-2 |
Kielivalinta | Suomi |
Ohjelmointikieli | ScratchJr |
Opettajan ohje | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/jrscratch/VilliKissa.pdf |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |
Kohdeyleisö | Opettaja, Vanhempi |
Luokka-aste | esiopetus, 1-2 |
Kielivalinta | Suomi |
Ohjelmointikieli | ScratchJr |
Opettajan ohje | https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/jrscratch/Seikkailu.pdf |
Palaute | Opettajalta Oppilaalta |