Vierailulle Linkki-tiedeluokkaan

Kiinnostaisiko luokkaasi vierailla tiedeluokassamme? Linkki ottaa muiden Helsingin yliopiston Tiedekasvatuskeskuksen tiedeluokkien tapaan koululuokkia vastaan vierailuille. Koululuokkien vierailuista ei peritä maksuja. Vierailemaan saa tulla minkä ikäisen ryhmän kanssa tahansa. Ohjelma sovitetaan aina ryhmän osaamistasoon sopivaksi.

Korona-aikaan järjestämme ainoastaan virtuaalisia etävierailuja.

Vierailun ohjelma

Etävierailun ohjelmassa voi olla ohjelmointia tai muuta tutustumista tietojenkäsittelytieteeseen. Otamme vastaan myös toiveita vierailun sisällöstä. Jo suunnittelemamme vierailut pyrkivät olemaan toteutustavaltaan mahdollisimman joustavia käytettävissä olevan tekniikan suhteen. Kevyimmillään vierailun voimme järjestää jo ihan vain videoyhteyden voimin.

Esimerkkejä valikoimamme aktiviteeteista:

  • Ohjelmointia Scratchilla
  • Ohjelmointia Pythonilla
  • "Oppilas leikkii robottia" (alakouluikäisille)
  • Ohjelmistojen toimintaa mallintava tilakone (yläkouluikäisille)
  • Järjestysalgoritmien toiminta (lukio- ja ammattikouluikäisille)

Vierailun kesto on 60+ min.

Vierailuajankohdan sopiminen

Syksyn 2022 kouluryhmien vierailujen varauskalenterin vapaat ajat julkaisemme lähempänä syksyä. Lisätietoa vierailuista Tiedekasvatuksen sivuilla.

Kouluvierailuihin liittyvissä kysymyksissä voit olla yhteydessä meihin myös sähköpostitse: linkki-vierailut@cs.helsinki.fi

Virtuaalikerho

Linkki-tiedeluokka on ylläpitänyt virtuaalikerhoa, jossa julkaistiin viikottaisia Scratch-ohjelmointihaasteita. Virtuaalikerhoon voi tutustuttaa oppilaita koska tahansa - silloinkin kun fyysiseen vierailuun yliopistolla ei olisi mahdollisuutta.

Virtuaalikerhoa voi kokeilla vaikkapa opetuksen eriyttämisen apuna: nopeimmat oppijat voivat tehdä viikon haastetta tunnilla. Virtuaalikerhoa kannattaa myös vinkata vapaa-ajan tekemiseksi ohjelmoinnista kiinnostuneille. Tiedeluokka Linkin ohjaajat kommentoivat mielellään virtuaalikerhoon jaettuja projekteja ja antavat positiivista palautetta, sekä kehitysideoita. Oppijalle on tarjolla lisätukea ohjelmointiin myös Linkin Peliklinikalla, johon voi jakaa omia keskeneräisiä Scratch-projektejaan Linkin ohjaajien kommentoitavaksi.