Linkin ohjaajat

Linkissä työskentelevät ohjaajat ovat pääsääntöisesti yliopisto-opiskelijoita, joilla on taustalla riittävät tietojenkäsittelytieteen opinnot sekä ohjaus- tai opetuskokemusta lasten ja nuorten kanssa toimimisesta. Ohjaajilla on vaihteleva koulutustausta esimerkiksi yliopiston opettajankoulutuksen puolelta, seurakuntien isostoiminnasta tai MLL:n kerhotoiminnasta. Heitä yhdistää vahva kiinnostus lasten ja nuorten kanssa toimimiseen.

Kaikki ohjaajat on perehdytetty Linkin työskentelytapoihin mukaan lukien mahdollisissa poikkeustilanteissa toimimiseen. Osalta löytyy lisäkoulutuksena voimassaoleva SPR:n hätäensiapukurssi. Ohjaajilta tarkistetaan lain mukaisesti rikosrekisteriote viimeistään 3 kuukauden kuluttua työsuhteen alkamisesta.

Koordinaattorit

Virpi Sumu

Virpi Sumu

Olen Virpi Sumu, Linkki-luokan koordinaattori Helsingin yliopiston tiedekasvatuskeskuksen suuntaan, ja tietojenkäsittelytieteen sekä kielitieteen opiskelija. Enimmäkseen teen Linkissä kerhojen, leirien ja tapahtumien suunnittelua, ilmoittautumisten ja sähköpostin pyörittelyä sekä muuta "paperityötä". Ohjaan tarpeen mukaan kaikkia Linkin kerhoja, mutta erityisen kiinnostunut olen robottiohjelmoinnista sekä muista ohjelmointia fyysiseen maailmaan tuovista kapistuksista, kuten Arduino-alustasta.

Suosikkipelejäni Linkin valikoimassa ovat joulukalentereita varten tehdyt pelit, koska niissä ohjaajat ovat päässeet vähän irrottelemaan. Olen muutenkin vannoutunut jouluihminen. Erityisesti tykkään tanssimattopelistä sekä erilaisista älypeleistä, kuten Hanoin pakettitornista, vaikkei niitä olekaan aina ihan fiksua ohjelmoida Scratchilla. Vapaa-ajallani pelaan vanhoja seikkailupelejä, luen scifiä ja fantasiaa, soitan selloa sekä opiskelen Duolingon avulla uusia kieliä. Tulevaisuudessa toivoisin yhdistäväni nämä harrastukseni - kuvitteelliset maailmat, musiikin ja kielet - jollakin tavalla ohjelmoinnin avulla.

Jenna Tuominen

Jenna Tuominen

Olen Jenna Tuominen, Linkki-luokan kouluvierailujen koordinaattori ja tietojenkäsittelyn sekä meteorologian opiskelija. Minua luultavasti näkee useimmin jossain kerhossa tai leirillä ohjaamassa, mutta tätäkin useammin olen niiden sekä muiden tapahtumiemme järjestelyn takana. Ajan siihen riittäessä lisäksi kirjoitan, ja joskus myös videoin, kerhoissa testaamaamme materiaalia kaikkien käytettäväksi.

Suosikkeja Linkin pelitarjonnasta on hankala päättää vaikkakin kallistun niiden projektien puoleen, joista saa hieman piirrustelemalla tyylikkäitä. Vanhempien kerholaisten ohjaajana on nykyään erityisen hienoa nähdä miten nuorista Scratch-aloittelijoista on kehittynyt omia projektejaan keskittyneesti ja kärsivällisesti tekeviä ohjelmoijan alkuja. Kotona tykkään tehdä käsitöitä ja palapelejä, sekä rakentaa sisarusten kanssa erilaisia Minecraft-maailmoja.

Ohjaajat

Ada-Maaria Hyvärinen

Ada-Maaria Hyvärinen

Olen Ada-Maaria Hyvärinen ja ohjaan Scratch- ja tekstiohjelmointikerhoja. Osa Java-kerhossa käytettävästä materiaalista on myös minun kirjoittamaani. Opiskelen yliopistolla tietojenkäsittelytiedettä ja työskentelen Linkin lisäksi osa-aikaisena tutkimusavustajana koneoppimista tutkivassa ryhmässä.

Suosikkini Linkissä tehtävistä peleistä ovat Java- ja Python-kerhossa tehtävät tekstiseikkailupelit, sillä kerholaisten peli-ideat ovat mainioita! Harrastan ohjelmoinnin lisäksi liveroolipelejä ja pehmomiekkailua. Haluaisin oppia lisää siitä, miten tietokone voisi ymmärtää ihmisten kieltä, kuten suomea tai englantia.

Aino Haavisto

Aino Haavisto

Olen Aino Haavisto ja ohjaan Linkissä pääasiassa Scratch-kerhoja. Olen ollut myös Android-kerhossa ja lasten lisäksi tykkään opettaa aikuisia, joten olen vetänyt erinäisiä työpajoja mm. opettajille. Linkissä on kiva olla töissä, sillä pääsen joka viikko opettamaan siistejä juttuja innostuneille ihmisille. Opiskelen tietojenkäsittelytiedettä, Itä-Aasian tutkimusta sekä muita vielä sekalaisempia jänniä juttuja, kuten muinaisbabyloniaa.

Linkin peleistä pidän erityisesti tarinallisista peleistä, kuten linnakeseikkailusta ja tarinamysteeristä. Keksin tarinoita itsekin mielelläni, ja on hauska nähdä millaisia tarinoita kerholaiset peleihinsä keksivät. Harrastan vapaa-ajallani paljon kaikenlaista yhdistystoimintaa, ja jos siltä jää aikaa, käyn tanssimassa ja luen kirjoja. Tietojenkäsittelytieteessä minua kiehtovat erityisesti kieliteknologia ja tekoäly, jos pitää valita jotain eikä vaan sanoa että kaikki.

Anni Järvenpää

Anni Järvenpää

Moikka muksut ja muut! Olen Anni ja teen Linkille kaikenlaista jokapaikanhöyläystä: vedän kerhoja, keksin pelejä, näpytän ohjeita, tuuttaan videoita Youtubeen, haastan teitä virtuaalikerhossa ja toteutan mitä ikinä hauskoja ideoita me Linkissä keksimmekin.

Isona minusta tulee tähtitieteilijä ja vakiotyökaluni maailmankaikkeuden tutkimisessa on ohjelmointi. Tällä hetkellä analysoin meitä ja lähigalaksejamme koskevia simulaatioita kirjoittamillani Python-koodinpätkillä, mutta tulevaisuudessa toivoisin oppivani paremmin C-ohjelmointikieltä ja suurteholaskentaa. Silloin pystyisin ajamaan myös omia simulaatioita, sillä tutkimusryhmällämme on pääsy Suomen tehokkaimmalle supertietokoneelle.

Linkin hommissa parasta on kun pääsee itse suunnittelemaan ja toteuttamaan pelejä, sekä ratkaisemaan niissä ilmeneviä haasteita. Erityisesti joulukalenterin tekeminen on hauskaa, kun pääsee todella toteuttamaan itseään ja tekemään myös haastavampia pelejä. Peleistä hauskimpia tehdä ovat mielestäni Scratch-versiot vanhoista tai lapsuudesta tutuista peleistä. Lisäksi on aina plussaa jos peli sijoittuu avaruuteen!

Mielestäni Linkin toiminnassa tärkeää on paikan päällä pidettävien kerhojen lisäksi se, että meistä on iloa myös pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Siksi pidän tärkeänä myös peliohjeiden, videoiden ja virtuaalikerhon tekemistä, sillä niistä pääsevät nauttimaan lapset ja aikuiset kaikkialla. Nähdään kerhossa tai netissä!

Arttu Ylhävuori

Arttu Ylhävuori

Olen Arttu Ylhävuori, tuleva tietotekniikan opettaja. Linkin kerhoista ohjaan nykyään Scratchissa kokoontuvaa Virtuaalikerhoa. Lisäksi aina opinnoiltani ehtiessäni olen mukana Linkin tapahtumissa ja leireillä. Pääaineenani opiskelen tietojenkäsittelytiedettä ja sivuaineenani aineenopettajan pedagogisia opintoja sekä kasvatustieteitä. Vapaa-ajallani pidän eniten musiikin kuuntelemisesta (ja useimmiten myös mukana hoilaamisesta), uimisesta ja kirjojen sekä ajankohtaisuutisten lukemisesta.

Linkin peleistä suosikkejani ovat tarinalliset ja kilpailulliset pelit, sillä niissä on yleensä sopivasti ihmisen ja koneen välistä vuorovaikutteisuutta. Lisäksi niiden käyttöliittymä (=ulkoasu) on lähes aina viimeistelty tyylikkääksi ja käyttäjälle ymmärrettäväksi.

Hanna Aarnio

Hanna Aarnio

Olen Hanna Aarnio, ohjaaja. Minuun saattaa törmätä Scratch-peliohjelmointikerhossa, -leirillä tai tapahtumissa. Lisäksi teen välillä "paperihommia", kuten näitä Internet-sivuja tai suunnittelen tulevaa toimintaamme. Opiskelen yliopistolla pääaineinani kasvatustiedettä ja tietojenkäsittelytiedettä aina kun työnteolta ehdin - tai toisinpäin.

Suosikkipelini Linkin valikoimista on kalastuspeli, koska Scratchin Kynä-toiminnon käyttöä on aina hauskaa ohjata. Linkissä työskentelyssä on parasta kivat työkaverit ja innostuneet kerholaiset. Vapaa-ajallani käyn museoissa, lenkkeilen ja hoidan koiria. Tällä hetkellä haluaisin oppia lisää Arduino-mikrokontrollerin soveltamisesta ja suosittelen sen kokeilemista kaikille muillekin ohjelmoinnista kiinnostuneille!

Iikka Hauhio

Iikka Hauhio

Julius Uusinarkaus

Julius Uusinarkaus

Krista Väänänen

Krista Väänänen

Olen Krista Väänänen ja ohjaan Scratch- ja AppInventor (eli Android) -kerhoja, joista jälkimmäiseen olen myös tehnyt oppimateriaalia. Opiskelen yliopistolla tietojenkäsittelytiedettä ja olen kiinnostunut muun muassa lasten ohjelmointiopetuksen kehittämisestä.

Linkki-kerhojen peleistä suosikkejani ovat kaikki, joissa lapset ovat päässeet käyttämään mielikuvitustaan ja luomaan omaa sisältöä ohjeiden ulkopuolelta. Luovuus lisää hauskuutta! Harrastan kirjojen lukemista ja tietokoneella pelailua, joiden lisäksi kehittelen omia ohjelmointiprojekteja sekä silittelen kissoja.

Leo Pynnönen

Leo Pynnönen

Leo Pynnönen: Työssäni ohjaan pääasiassa Linkin Scratch-peliohjelmointikerhoja, lisäksi nimeni voidaan bongata joistakin peliohjeista. Pääaineeltani olen tietojenkäsittelytieteen opiskelija, mutta opiskelen lähes yhtä paljon psykologiaa.

Pidän työssäni eniten lentelypelin ohjaamisesta, sillä siinä, usein ensimmäistä kertaa, päästään leikkimään hahmojen kloonauksella, joilla saa helposti paljon monipuolisuutta ja hauskuutta peleihin. Lapsetkin leikkivät silloin Scratchin ominaisuuksilla ja heidän hauskanpitonsa tarttuu myös ohjaajiin. Vapaa-ajallani mm. pelaan tietokonepelejä kavereiden kanssa ja tutkin mielenkiintoisia aiheita internetissä.

Pihla Toivanen

Pihla Toivanen

Olen Pihla ja ohjaan Linkissä Scratch-aloittelijoiden kerhoa. Aiemmin olen ohjannut tekstiohjelmointikerhoa ja kirjoittanut sille myös Python-materiaalin. Opiskelen tällä hetkellä datatieteitä. Suosikki-linkkipelini on keräilypeli, koska sitä tekemällä kuka tahansa voi oppia ohjelmoimaan.

Sami Sarsa

Sami Sarsa

Olen Sami Sarsa, tietojenkäsittelytieteiden opiskelija Helsingin Yliopistossa ja ohjaan tekstiohjelmointikerhoja Linkissä. Tämän lisäksi toimin myös osa-aikaisesti ohjelmistosuunnittelijana. Ohjelmoinnin lisäksi harrastan muun muassa kitarointia, urheilua ja tietokoneella pelaamista.

Linkki-kerhossa, kuten ohjelmoinnissa yleisestikin, on mahtavaa, kun saa rakentaa hauskoja, ehkä hyödyllisiäkin, asioita rennolla meiningillä. Samalla oppii yleisiä taitoja ongelmanratkaisusta ja lukutaitokin kehittynee vaivihkaa.