Materiaali

 

 

Opiskelumateriaalit

Opiskelumateriaaleihin keräämme erilaisia kerhojamme ja tapahtumia varten tuotettua materiaalia. Materiaalit ovat vapaasti käytettävissä esimerkiksi peruskoulu- ja lukiokurssien järjestämiseen.

Ikäsuosituksista

Materiaalimme ovat alla järjestyksessä aloittelijoille sopivista kielistä edistyneimmille sopiviin. Kohderyhmää nuoremmille suunnattuja ohjelmointikieliä kannattaa ehdottomasti harkita silloin, kun ohjelmointikokemusta ei heillä vielä ole.

  • Scratchia suosittelemme kaikille 8+ -vuotiaille aloittelijoille ensimmäiseksi ohjelmointikieleksi. Omalle ikäryhmälle sopivaan materiaaliin voi siirtyä alkeiden ollessa kunnossa.
  • AppInventoriin siirtymistä ei kannata aloittaa ennen kuin kohderyhmän englanninkielentaidot ovat riittävät kielen käyttämien avainsanojen ymmärtämiseen. Kerhoissamme suosittelemme AppInventoria 10+ -vuotiaille.
  • Ennen tekstipohjaiseen ohjelmointikieleen (EppaBasic, JavaScript, Python, Java, ...) siirtymistä ohjelmoinnin perusteiden esim. Scratchilla tai AppInventorilla kannattaa olla vahvalla pohjalla, ja englanninkielentaitojen riittävät valitun kielen käyttämien avainsanojen ymmärtämiseen. Kerhoissamme suosittelemme tekstipohjaisiin kieliin siirtymistä aikaisintaan 11-vuotiaana, mutta ohjelmointitaitojen suhteen heterogeenisemmissa ryhmissä korkeampaa alaikärajaa kannattaa ehdottomasti harkita.

Lisenssi

Ellei erikseen mainittu, materiaalit on lisensoitu Creative Commons BY-NC-SA-lisenssillä, joten voit käyttää ja levittää niitä vapaasti, kunhan alkuperäisten tekijöiden nimiä ei poisteta. Jos teet muutoksia materiaaliin ja haluat levittää muunneltua versiota, se täytyy lisensoida samanlaisella vapaalla lisenssillä. Materiaalien käyttö kaupalliseen tarkoitukseen on kielletty.

 

Materiaalit

 

Toiminnalliset leikit

Ohjelmoinnilliseen ajatteluun ei aina tarvitse tietokonetta tai tablettia. Automaattisia ohjelmia voi luoda niillä, mutta ajatusta ohjelmoinnin taustalla voi pohtia myös toiminnallisesti. Osallistujat voivat leikkiä olevansa robotteja, joita toiset pelaajat sitten käskyttävät, tai ryhmässä voi vaikka harjoitella järjestysalgoritmeja, joilla jo toimivaa ohjelmaa voi korjata tehokkaammaksi.

 

Ohjelmointia esi- ja alkuopetukseen, (4-) 6-8 v.

ScratchJr on esi-ja varhaisopetukseen luotu ohjelmointikieli. Ohjelmoidessa käytetään ikoni-komentoja, joten ohjelmoijien ei tarvitse osata lukea tai kirjoittaa. Ohjelma on ladattavissa vain iPad- tai Android-tableteille.

Hopscotch on iPadeille luotu visuaalinen ohjelmointikieli. Hopscotchin komennot ovat englanniksi.

Ohjelmoinnillista ajattelua voi harjoitella myös seuraavilla sovelluksilla

 

Visuaalinen ohjelmointi: Scratch, 8-13 v.

Scratch on MIT:n kehittämä visuaalinen ohjelmointiympäristö, jonka avulla ohjelmointiin voi tutustua hyvin pehmeästi. Scratch on käytettävissä nettiselaimessa ja se on asennettavissa tietokoneelle. Linkki käyttää Scratch:a laajasti kerhoissaan ja leireillään.

 

Visuaalinen ohjelmointi: Snap!, 8-13 v.

Snap! on Berkeleyn yliopistossa kehitetty visuaalinen ohjelmointiympäristö. Snap! toimii nettiselaimessa. Linkillä ei ole erityisesti tälle kielelle tehtyjä ohjeita, mutta Scratchille tehdyt materiaalit ovat varmasti sovellettavissa Scratchin ja Snap!in samankaltaisuuden johdosta. Huomattavana erona Scratchiin Snap! ei vaadi toimiakseen Flashia ja on siten tarvittaessa käytettävissä mm. iPadeilla. Vantaan kirjastopajojen aikana loimme muutaman pelin Snap!:lla.

 

Visuaalinen ohjelmointi: MIT App Inventor, 10-15 v.

App Inventor on MIT:n kehittämä visuaalinen ohjelmointiympäristö, jonka avulla Android-sovellusten teko on helppoa nuoremmallakin iällä. App Inventor on käytettävissä nettiselaimessa. Ohjelmointikielenä englanti.

 

EppaBasic, 12-15 v.

EppaBasic on tekstipohjaisen ohjelmoinnin aloittamiseen tarkoitettu kieli, jonka ovat kehittäneet Henrik Lievonen ja Sami Kalliomäki. EppaBasic toimii nettiselaimessa eikä sen käyttäminen vaadi mitään asennustöitä. Omat työt saa talletettua halutessaan omalle tunnukselle.

 

JavaScript, 12-15 v.

JavaScript on tekstipohjainen komentosarjakieli, jolla nettisivuista voi tehdä mm. interaktiivisia tai muuten toiminnallisia. JavaScript ei ole sama kuin Java, jolla tehdään ohjelmia, vaan molemmilla on omat käyttötarkoituksensa.

 

Python-ohjelmointi, 13-16 v.

Python on tietokoneen tulkkaama tekstipohjainen ohjelmointikieli, jota suositellaan usein ensimmäiseksi ohjelmointikieleksi varsinkin nuoremmille. Pythonin vahvuuksia on yksinkertainen kirjoitusasu sekä valmiit välineet tiedon säilyttämiseen ja käsittelyyn.

 

Java-ohjelmointi, 13- v.

Java on vahvasti tyypitetty tekstipohjainen ohjelmointikieli. Sillä voi tehdä hyvinkin monimutkaisia ohjelmia jo, mutta se vaatii ohjelmoijalta tarkkuutta pienten tyylinippelitietojen suhteen. Javalla voi tehdä graafisia ohjelmia.

 

HTML ja CSS eli verkkosivujen tekeminen, 12- v.

 

Ohjelmointi eri kouluasteilla: