Scratch-projektien avaus

Scratchissa pelejä tallennettaessa syntyy .sb2 -loppuisia tiedostoja. Ne eivät ole pelattavissa ilman Scratchia. Tällaisen tiedoston voi avata joko Scratchin verkkosivuilla tai Scratchin voi ladata tietokoneelleen:

Avaus Scratchin verkkosivuilla
.sb2 -tiedostoja voi avata Scratchin sivuilla ilman tunnustakin, mutta tällöin tiedosto pitää aina erikseen siirtää sinne. Tässä ohjeessa opastetaankin miten teet sekä tunnukset Scratchin sivuille että tallennat tunnuksillesi tiedoston. Kun Scratchiin omistaa käyttäjätunnuksen, kaikki siellä tehdyt pelit tallentuvat (henkilökohtaiseen) pilveen, ja niitä voi muokata ja katsella missä vain.

  1. Siirry Scratchin verkkosivuille scratch.mit.edu
  2. Jos sivu on englanniksi käy vaihtamassa kieli sivun alalaidasta (suomi löytyy s-kirjaimen kohdalta)
  3. Valitse sivun ylälaidasta "Liity Scratchiin" ja tee tunnukset. Tunnuksien tekoon löytyy Scratchilla tehty ohje.
  4. Kun tunnukset on tehty valitse ylälaidasta "Luo". Scratch avaa uuden tyhjän projektin.
  5. Tyhjässä projektissa valitse ylälaidasta "Tiedosto" > "Lataa tietokoneeltasi". Valitse tallennettu .sb2 -tiedosto.
  6. Tiedoston avauduttua sitä voi pelata ja sen tallentumisen käyttäjätunnukselle voi tarkistaa valitsemalla ylälaidasta oman käyttäjänimen kautta "Omat tavarat" tai klikkaamalla S-kansion logoa.

Avaus Scratch-ohjelmalla
Scratch on ladattavissa ohjelmana tietokoneelle. Tällöin .sb2 -tiedostoja voi avata kaksoisklikkaamalla. Scratchin viimeisintä versiota ei voi ladata kaikille Linux-koneille.

  1. Siirry Scratchin verkkosivuille scratch.mit.edu
  2. Rullaa sivun alalaitaan ja klikkaa sieltä löytyvää "Offline Editor" -linkkiä
  3. Avautuvan sivun ohjeiden mukaan lataa ensin Adobe Air (mahdollistaa Scratchin latauksen) ja sitten Scratch
  4. Kun Scratch on asennettu koneelle .sb2 -tiedostot voi avata sen kautta kohdasta "Tiedosto > Open", tai .sb2 -tiedostoja kaksoisklikkaamalla.