Kerhot

Jos haluat viestin seuraavan kauden kerhojen ilmoittautumisen alusta, laita pyyntö tästä osoitteeseen linkki@cs.helsinki.fi. (Kerhossa aiemmalla kaudella olleiden vanhemmille laitamme tämän viestin automaattisesti.)


Linkin kerhoja järjestetään 6 viikon setteinä. Näitä mahtuu lukuvuoteen 4:

Alkusyksy Loppusyksy Alkukevät Loppukevät

Alkusyksyn 2017 kerhoihin ilmoittautuminen aukeaa 7.8.2017 kello 07:00

Alla Linkin tämänhetkinen kerhovalikoima. Valikoima saattaa päivittyä vielä ennen kerhojen ilmoittautumisen alkamista. Jos toivot jotakin erityistä kerhoa Linkin valikoimaan, lähetä meille viestiä osoitteeseen linkki@cs.helsinki.fi.

Peliohjelmointikerho aloittelijoille torstaisin on suunnattu juuri ohjelmointiharrastusta aloitteleville ja alkukevään aloittelijoiden kerhossa jo ohjelmointiin tutustuneille. Kerhossa tehdään pelejä pääsääntöisesti visuaalisen ohjelmoinnin Scratch-ohjelmalla. Aiempaa kokemusta ohjelmoinnista ei tarvitse olla, mutta hiiren ja näppäimistön käyttötaidoista on hyötyä.  Kerhon osallistujat ovat tyypillisesti 8-13 -vuotiaita.

Peliohjelmointikerho edistyneille maanantaisin sopii jo kokemusta omaaville, noin 9-13-vuotiaille pelintekijöille. Kerhossa ohjelmoidaan pääosin MIT-yliopiston visuaalisen ohjelmoinnin Scratch-työkalulla, ja osallistujien tulisi jo osata Scratchin perusteet vähintään keräilypelin verran. Kerhossa voi syventää esimerkiksi ohjelmointileirillä, -kerhossa, koodauspajassa tai koodiviikolla alkanutta harrastusta.

Android-kerho maanantaisin soveltuu noin 9-15 -vuotiaille, englannin perusteet osaaville ohjelmoijille. Kerhossa käytetty AppInventor on Scratchin kaltainen visuaalisen ohjelmoinnin työkalu, jolla voi ohjelmoida omia sovelluksia Android-laitteille. Scratch-taustasta on siis kerhossa hyötyä, mutta varsinkin yläasteikäisille kerho sopii myös ensimmäiseksi ohjelmointikerhoksi. Kerhossa vuorottelevat aloittelijoiden ja edistyneempien kerhojaksot. Kerhon sivulta näet kulloinkin käynnissä olevan jakson. 

Ohjelmointikerhossa keskiviikkoisin opitaan tekemään omia pieniä tietokoneohjelmia. Sisällöissä paino on pelien ohjelmoinnissa eri tekniikoin pääosin Java-ohjelmointikielellä, eli käskyt tietokoneelle pitää kirjoittaa jo itse käsin. Kerhossa tutustutaan myös oleellisiin matematiikan osa-alueisiin, kuten koordinaatistoon ja todennäköisyyslaskentaan. Tässä kerhossa aloittavilla tulisi olla vahva pohja esim. Scratchistä tai AppInventorista tai jo kokemusta tekstipohjaisella kielellä ohjelmoinnista. Kerhosta löytyy myös haastetta jo aiemmin ohjelmointikerhossa käyneille.

Algoritmikerho perjantaisin on tarkoitettu peruskoulun ja lukion oppilaille, jotka ovat kiinnostuneita ohjelmoinnista ja algoritmien suunnittelusta. Algoritmikerhossa pureudutaan matemaattisiin ongelmiin ja ratkaistaan niitä tietokoneohjelmia tekemällä.

Virtuaalikerhoon päivittyy uusi haaste aina alkuviikosta. Kerho pitää majaa Scratchin Virtuaalikerho-studiossa ja Linkin YouTube-kanavalla. Myös Peliklinikan kautta voi saada apua pelinkehittelykysymyksiin vaikka heti.