Scratch-materiaali

Scratch on MIT:n kehittämä visuaalinen ohjelmointiympäristö, jonka avulla ohjelmointiin voi tutustua hyvin pehmeästi. Scratch on käytettävissä nettiselaimessa ja se on asennettavissa tietokoneelle. Linkki käyttää Scratch:a laajasti kerhoissaan ja leireillään.

Ohjelmoinnin peruslogiikkaa

Scratch-ympäristöstä


Ohjeita ohjelmoinnin aloitteluun

Täsmälliset ohjeet aloitteluun (videot alla)

Täsmälliset video-oppaat aloitteluun

Alla olevat videot sopivat aloitteluun ja loppupäästä myös edistyneemmälle. Jokaisen videon pelille löytyy myös kirjalliset ohjeet alta.


Materiaalipankki:

Virallinen pelin ohje on kirjoitettu opettajan luettavaksi ja tulostettava malli on opettajan tueksi. Mallipelin sisältä voi myös selvittää miten peli toimii. Osasta peleistä löytyy myös rastiruutuun-ohje, jonka voi jakaa oppilaille. Rastiruutuun-ohjeissa työvaiheet on palasteltu lyhyiksi vaiheiksi, joita voi merkitä tehdyksi omaa tahtia.

Pelit kussakin alaluokassa ovat helposta vaikeampaan.

Aloitteluun:

Edistyneemmälle:

Haastavia:


Ohjeita vanhemmalle offline-editorille


Kerho- ja leirikokonaisuuksia